Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Støvsuger du før du vasker?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Støvsuger du før vask?
Ja, hver gang, grundig også 99 57,89%
Nja, som regl gjør jeg det 40 23,39%
Ab und zu 14 8,19%
Nope, driver ikke med sånt dritt 2 1,17%
Nei, det ser jeg ikke poenget med 7 4,09%
Har vaskehjelp, men før jeg var så heldig å få det ... (Skal si det i tråden/se resultat) 9 5,26%
Deltakere: 171. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-12, 00:17   #41
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Støvsuger du før du vasker?

Støvsuger så og si alltid før jeg vasker. Støvsuging har jeg for ikke noe i mot. Gulvvask derimot... Å stryke tøy er vel det eneste som er like ille. Hater det intenst og bør vel snart investere i en iRobot.

Gammel 21-02-12, 00:37   #42
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaskehjelpen støvsuger før hun vasker.

Gammel 21-02-12, 00:49   #43
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Som regel gjør jeg det.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 01:20   #44
amanas

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Støvsuger torsdagskveld (og noen andre kvelder i løpet av uken) og vasker fredag. Det må støvsuges før vask

Gammel 21-02-12, 01:57   #45
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støvsuger først, vasker etterpå. På "gamlemåten" med skyllevann.
Støvsuger en gang til per uke, og mopper lett over 1-2 ganger per uke (uavhengig av støvsuginga) i tillegg, litt avhengig av dagsform og humør.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 03:47   #46
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Ja det MÅ støvsuges før vask. Med en relativt langhåret hund som røyter og drar inn sand/jord osv og med to toåringer som lever på gulvet for det meste, støvsuges det hver dag.
Enda grundigere blir det støvsugd før vaskefilla skal svinges.

Jeg syns det er biekkelt med hundehår, støvdotter, sand osv på våte mopper..

Gammel 21-02-12, 07:29   #47
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Støvsuger alltid før jeg vasker, men ikke alltid like grundig. Ikke under sofaen hver gang akkurat :sjuske:

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 07:38   #48
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vasker svært sjelden. Støvsuger og tørrmopper for det meste.
Dersom jeg en sjelden gang våtvasker, støvsuger jeg alltid først.

Gammel 21-02-12, 08:21   #49
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Mannen er støvsuger her i huset, og det gjøre han alltid før jeg vasker.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 08:23   #50
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Ja.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 08:47   #51
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Sentralstøvsuger. En lett og smidig slange som følger deg overalt og som ikke seter seg fast i noe. Ikke noe støpsel som må flyttes fra stikkontakt til stikkontakt. Ikke noe støy. Og alt finstøvet blåst ut av huset, ikke rundt i det, så støvtørking blir bortimot overflødig.

.

Vi har ikke mulighet å få settet opp Sentralstøvsuger her ,og der iriterer meg men svigermor har det og hun har den boksen i kjelleren der fryseboksen står,så vil ikke si at finstøvet drar ut av huset hos alle, kommer jo helt ann hvor boksen står

Jeg støvsuger nesten hver dag ,spesielt i stua,vi fyrer med ved og av og til blir det en del vedskjit atmed korga. og vasker en gang i uka

Sist redigert av Honda : 21-02-12 kl 09:15.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 08:57   #52
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaskehjelpen støvsuger grundig før hun vasker.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 09:06   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Støvsuge er faktisk noe av det kjekkeste når vi snakker om husarbeid. Tar kort tid og jeg må ikke ta på støvet.

Jeg liker også å støvsuge. En etasje, vel og merke. Vi har tre, og når jeg må ta hele huset, opp og ned trappene med doningen og også ta trappene, så kjenner jeg at det var andre ting jeg heller kunne tenke meg.
Men jeg pleier å få mannen til å ta de andre etasjene og så vasker jeg etterpå.

Gammel 21-02-12, 09:07   #54
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en støvsugerhater stiller seg i rekka. Men, før jeg var så heldig å få vaskehjelp, som forøvrig støvsuger før hun vasker, gjorde jeg det og. Vaskevannet blir jo så ekkelt om det kommer kanindotter og småsand oppi det, for ikke å snakke om at det er noe herk å få i moppen.

Gammel 21-02-12, 09:12   #55
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Eg har ikkje støvsuga i det heile tatt på fleire år.

Innimellom tar gubben seg av støvsuginga, han gjer heller det enn å vaske. Men stort sett brukar eg tørrmopp eller feiekost før vask.

Gammel 21-02-12, 09:30   #56
Malama

Malama sin avatar

Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det som sjokkerer meg mest er ikke egentlig hvor mange som støvsuger, men hvor mange som faktisk VASKER med fille og vann. Det har aldri vært aktuelt i mitt hjem. Mamma gikk over til mopp for 15-20 år siden (da hun tok en "bindtest" på min støvallergiske astmatikerbror, som kom hjem og spurte hva i all verden hun hadde gjort, han kunne jo PUSTE! Siden den dagen har det ikke vært vasket "på gamlemåten" i mitt barndomshjem.) Jeg så ingen grunn til å gå tilbake til gammeldagse måter å gjøre det på når moderne måter er beviselig bedre mot støv, skitt og bakterier.

At jeg ikke gidder å støvsuge, hvilket kanskje hadde vært lurt (men hadde virvlet opp mye mer støv og generert større behov for hyppig støvtørking på hyller og andre flater da) er nå en ting, det sier mest om min latskap. Men at så mange, antatt oppegående og moderne FPkvinner og deres menn, vasker med en klut som drar rundt skitten og danner ypperlig vekstmiljø fpr urenheter på gulvene, når moppenes verden er oppfunnet?

Jeg rodde langkosten, vaskebøtta og gulvkluten tilhørte min bestemors generasjon, og en og annen som hang igjen i min mors generasjon. Jeg trodde ikke den hadde spredd seg til min generasjon.

Gammel 21-02-12, 09:31   #57
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Alltid, til nød tørrmopper først. Såå mye lettere å vaske, og mindre støv som blir liggende etter vasking.

Gammel 21-02-12, 09:33   #58
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Støvsuger først ja.
Vasker ikke så veldig ofte jeg da.
Nå har ikke jeg store leiligheta da, så støvsuging er helt kurant. Jeg er egentlig mer irritert på at støvsugere tar sånn plass i boden.

Gammel 21-02-12, 09:36   #59
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker for øvrig med mopp og vann, har aldri brukt fille, men disse engangsvåtmoppene holder ikke lenge, de tørker inn fortere enn du får sagt ER DET MULIG!!!!

Gammel 21-02-12, 09:41   #60
Malama

Malama sin avatar

Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Engangsvåtmopper er for meg litt sånn der "hurtigløsning når det egentlig er mer ønskelig at det LUKTER rent enn at det er det..." Typisk sett dro jeg derfor over store deler av stuegulvet med en slik i går, før vi fikk besøk av en mann fra statistisk sentralbyrå. I dag skal jeg vaske "hele huset" til mamma og pappa kommer i morgen for ettårsfeiring med overnatning (de drar først på søndag, med en del kasser flyttelass, så det skal graves i de mest rotete deler av huset underveis også. Inn i skap jeg ikke er så ofte og sånn...) da blir det microfibermopper. Men altså, jeg har ingen skyllebøtte, når moppen er for skitten, tar jeg en ny. Jeg er klar over at moppemengden hadde kunnet vært redusert om jeg hadde støvsuget (men mer støvrørking, som jeg hater mye mer enn mopping) men velger altså å heller ha flere mopper i bruk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.