|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser....Jeg betaler 7-åringen en tier for å brette et par tørketromler med håndkler, kluter og truser. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2012
![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser....Ett lurt tips er forresten å ha en pose eller eske man legger klær som er for små til barna i etterhvert som de vokser ut av de.. Så slipper man skippertak kleskaprydding.. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
bits and pieces
|
Sv: En sjuskes bekjennelser....Ja klær plukker jeg ut nå og da. Det er bare det at de ikke kommer lenger enn på toppen av anlegge på rommet til gutta.
|
|
|
|
#24 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: En sjuskes bekjennelser....Jeg er sjuskete, og trives igrunn med det til et visstvpunkt. Da får jeg angst og pisker hele familien tilnaksjon. Så blir det ryddig, og så kan vi rote det til over en periode igjen, til jeg klikker og pisker alle rundt igjen. Egentlig funker det helt fint.
|
|
|
#25 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2012
![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser....Vel, jeg har en forkjærlighet til de store blå IKEAposene mine.. Der kan klærne lett bo nyvasket i en uke før de kommer i skap.. Da er gjerne halvparten av klærne alt rømt |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser....Man kan ikke hvile 1 dag.....Sliten.com
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: En sjuskes bekjennelser....Det med klær ungene vokser ut av, der har jeg ganske grei styring egentlig. Det samler seg sånnsett likevel opp da... Men jeg har rett og slett en stor sekk, type søppelsekk, men helst gjennomsiktig så jeg vet det ikke er søppel da (og har syndet og tatt en av plastinnsamlingssekkene denne gangen...) som jeg putter det i, jentetøy i en, guttetøy i en annen. Sekkene jeg fyller nå sendes med mine foreldre på søndag. (Så kan min niese og min nevø arve, men det er i separate sekker fordi min kusine skal få se på guttetøyet om hennes sønn kan bruke det før min nevø, siden han er større) Egentlig er "klesrotet" i større grad de sekkene vi mottar på tilsvarende vis, med tøy ungene våre gjerne ikke har vokst inn i enda (det gjelder mottakerene av det vi sender fra oss også da, min niese er 4 mnd gammel og arver fra min ett år gamle datter. Min nevø er 1,5 år yngre enn min sønn, men der sender vi det altså via en større tremenning da)
|
|
|
#28 |
|
maler
|
Sv: En sjuskes bekjennelser....Først - færrest mulig ting fremme. Alle ting må ha en plass, ingenting må ha plassen sin på gulvet. Lag deg et system med at du går runder. Nå er jeg ikke noe godt eksempel, for det er langt fra strøkent her, men for å holde hodet over vannet er det dette jeg har vent meg til å gjøre. For eksempel - jeg står opp, går på badet og ordner meg. Så tar jeg en runde med klesvask (brette og henge opp for eksempel). Mens man lager middag, shines kjøkkenet. Oppvaskmaskina settes på om kvelden. Mannen tar ut av maskinen om morgenen, så settes mest mulig rett ned i maskina i løpet av dagen. Melkekartonger skylles umiddelbart og brettes en eller annen gang i forbindelse med kjøkkenfiksing. Jeg rydder underveis i middagslagingen slik at det er minst mulig å rydde etter middag. Mannen støvsuger et par ganger i uken, ellers tar vi en kattevask på et par gulv, vasker badene og tørker litt støv en gang i uka. Så prøver jeg å ha ett ryddeprosjekt i uka omtrent. For eksempel klesskapene, kontoret, kjøkkenet etc, dette for å få sortert litt skikkelig en gang i mellom. Det er nemlig viktig å få ting ut av huset når man kan.
|
|
|
#29 |
|
Prematurmamma
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Enda en sjuske melder seg. Jeg er nok kronisk deorganisert, og har store problemer med å komme i gang. Men om jeg først kommer ordentlig i gang kan jeg få gjort en god del. Jeg kan være effektiv om jeg må, for eksempel om svigers skal komme på middag. Svigermor har støv på hjernen.
|
|
|
|
#30 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: En sjuskes bekjennelser....
Veldig nyttige knep som også jeg benytter meg av! Mest mulig reine flater, nips begrenses til et minimum og rutinereingjøring koster lite tid og energi. Jeg vasker speil og vask på badet mens jeg steller meg om morgenen, reingjøringsmidler og kluter finnes på flere strategiske steder i huset; kjøkken, vaskerom og bad. Alt ryddes unna umiddelbart, fra brødsmuler til oppvask og jeg er flink til å utnytte tida. Kan f.eks vaske begge kjøkkenvinduene innvendig mens jeg venter på at noe skal koke opp. Jeg tenker også på det som positivt når jeg løper litt rundt i huset ifm ulike gjøremål, det er aldri feil å røre på seg. Jeg snakker i særlig lenge i mobilen, (jeg er et utpreget korte-beskjeder menneske som ikke en gang spanderer punktum på sms-er) men når jeg gjør det finner jeg gjerne fra støvkluten og sveiper over noen flater mens jeg prater. Jeg bruker kanskje flere tidsbesparende knep også, men dette er det jeg kom på i farta. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Det er ikke viktig for meg å ha det ryddig hele tiden, men jeg misliker å stå opp til et hus som flyter over av leker og rot. Derfor bruker jeg et kvarters-halvtimes tid hver kveld, etter at ungene har lagt seg, til å fare over det viktigste: Leker ryddes, oppvaskmaskin settes på, klær legges i skittentøyskorg, diverse løsøre ryddes fra bord, og møkkete bord og benker tørkes over. I tillegg smører jeg nister og legger fram klær til neste dag. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Og det viktigste: Vi har et veldig lettstelt hus, med minimalt nips og dill rundt oss. Spesielt bord og benker synes jeg er viktig å holde noenlunde fri for ting vi ikke bruker ofte. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Rydder hele tiden, går aldri opp til 2.etg uten å ha noe i hendene. Rydder kjøkken mens jeg lager middag. Mannen rydder vekk middagen og setter i oppvaskmaskinen rett etterpå. Hele huset ryddes etter ungene er i seng. Begynner i den ene enden og jobber meg rundt. Går kjapt om man gjør det hver kveld. Max 20 min. Rene klær hoper seg litt opp i en haug, men bretter gjerne klærne sammen på badet mens barna bader.
|
|
|
#34 |
|
er her
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Gjøre flere ting samtidig og helst med en gang. Ikke gå fra et rom, til et annet uten å ta med seg noe som sikkert er der, men ikke skal være der. Sørge for å ha nok oppbevaringsplass. La barna rydde etter seg, skitentøyet legger gutta mine i dunken selv (Minsten putter de ikke helt på rett plass, men det kan jeg fint leve med). Jeg har skitentøysdunkene på badet, så det hender jeg sitter på do og sortere.
|
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Jeg mangler både anlegg og interesse for å "tenke rydding" hele tiden og f.eks. alltid ta med meg ting når jeg går fra ett rom til et annet. Jeg synes ikke det er verdt det, og kommer aldri til å begynne med det. Hjemmet vårt kommer aldri til å være "ryddig hele tiden". Og jeg pleier å flire rått av folk som sier at "hver ting må ha sin plass", for så mange plasser finnes det rett og slett ikke hos oss.
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Sjuske melder seg
|
|
|
#37 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: En sjuskes bekjennelser ...
Det der beskriver nok litt oss også. Jeg orker ikke tenke rydding hele tiden, det blir rett og slett for slitsomt for en som ikke er innstil på å "automatisk se etter noe som burde vært på kjøkkenet, siden jeg likevel skal dit", da må jeg TENKE på å se etter noe som skal være med meg, evt snu og hente det når jeg kommer på å tenke på det, og det blir mer enn det er verd ja.
|
|
|
#38 |
|
Borte
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Jeg konsentrerer meg mest om stue og kjøkken siden det er der det er viktigst for meg at det er ryddig og trivelig. Jeg liker for eksempel å pynte med forskjellige ting i stua og da syns jeg det ser så teit ut med feks. et stilig lysfat midt blant fotoapparater, ubetalte regninger, telefonladere og en eske fra bokklubben. Eller en blomstervase oppi en haug med ubrettet tøy. Andre rom kan godt være ganske bomba og inni skaper og sånn tar jeg helt etter skippertaksmetoden. Vi er heldige og har godt med plass da, så det er lett å rydde.
|
|
|
#39 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser....
Dette husker jeg mamma drev med for flere år siden. Men er det virkelig sånn fortsatt?Har ikke sett noen som har gjort det på maaange år. Jeg kommer aldri til å begynne med det uansett. Jeg vil ha søpla unna.
|
|
|
#40 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Og der kom jeg på skyll,brett og stapp....
|
![]() |
|
|