Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

En sjuskes bekjennelser ...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-12, 22:07   #21
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser....

Jeg betaler 7-åringen en tier for å brette et par tørketromler med håndkler, kluter og truser. Da blir jeg kvitt den haugen som gjerne blir liggende opp til en uke og bare øker og øker i en stol i stua. Tidligere hadde jeg skikkelig problemer med å få ungenes tøy inn i skapet etter at det var ferdig vasket. Nå har vi fått organisert klesskapet deres ordentlig med kurver og hyller og det er plass til å legge inn alt etterhvert. Brette tøy er et stort hinder her også, og burde absolutt ikke bare tatt en sjau en gang iblandt. Nå skal vi ha bursdag til helga med overnattingsbesøk, og det er veldig effektivt på å rydde litt hver dag. Men kan jo ikke gjøre det sånn annenhver uke.

Mannen har ansvaret for kjøkkenet og rydding der samt søppel og kildesortering som skal ut i spanna ute, og jeg har ansvaret for klær. Ellers så har vi ikke noe fordelig på noen ting. Siste uka har vi støvsuget annehver dag og da annenhver gang mannen og jeg, og da er det utrolig mye mere rydding på gulvene også og ikke hybelkaning som fyker rundt som irriterer meg. Og jeg har ikke støv på hjernen, men de irriterer nok mer enn jeg tror. Vi har sortering til skittentøy på badet oppe, men det er vanskelig å få det opp bestandig. Det havner i en haug i trappa som alle går forbi. Så nå har jeg fått en stor oppsamligsbakke til skittentøy nede på vaskerommet til alt mulig av skittentøy i tillegg til den vi har der for sengetøy og håndkler og sånt, så havner det ute av synet om kvelden lett i alle fall.

Jeg sliter litt med alt av papir og småting som havner på kjøkkenet i hauger og oppå kjøleskapet og når vi skal ha besøk så havner dere bare i en eske som jeg skal rydde senere, noe som sjelden skjer. Må få et slags bedre system der.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 22:11   #22
Pernille
Nybegynner

Pernille sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Pernille har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ett lurt tips er forresten å ha en pose eller eske man legger klær som er for små til barna i etterhvert som de vokser ut av de.. Så slipper man skippertak kleskaprydding..

Pernille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 22:16   #23
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja klær plukker jeg ut nå og da. Det er bare det at de ikke kommer lenger enn på toppen av anlegge på rommet til gutta. Det må nemlig organiseres litt i skapet først.
Og klær brettes med en gang det er tørt, men det er egentlig mest fordi jeg ikke har plass til å la det stå lenger.

Gammel 20-02-12, 22:26   #24
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er sjuskete, og trives igrunn med det til et visstvpunkt. Da får jeg angst og pisker hele familien tilnaksjon. Så blir det ryddig, og så kan vi rote det til over en periode igjen, til jeg klikker og pisker alle rundt igjen. Egentlig funker det helt fint.

Det som er rart er at jeg er EKSTREMT ryddig når det kommer til kunst og hobbysakene mine. Alt glass er farge- og typesortert, og scrappesakene har tellekanter...

Gammel 20-02-12, 22:33   #25
Pernille
Nybegynner

Pernille sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Pernille har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vel, jeg har en forkjærlighet til de store blå IKEAposene mine.. Der kan klærne lett bo nyvasket i en uke før de kommer i skap.. Da er gjerne halvparten av klærne alt rømt

Pernille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 22:35   #26
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan ikke hvile 1 dag.....Sliten.com

Gammel 20-02-12, 22:39   #27
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det med klær ungene vokser ut av, der har jeg ganske grei styring egentlig. Det samler seg sånnsett likevel opp da... Men jeg har rett og slett en stor sekk, type søppelsekk, men helst gjennomsiktig så jeg vet det ikke er søppel da (og har syndet og tatt en av plastinnsamlingssekkene denne gangen...) som jeg putter det i, jentetøy i en, guttetøy i en annen. Sekkene jeg fyller nå sendes med mine foreldre på søndag. (Så kan min niese og min nevø arve, men det er i separate sekker fordi min kusine skal få se på guttetøyet om hennes sønn kan bruke det før min nevø, siden han er større) Egentlig er "klesrotet" i større grad de sekkene vi mottar på tilsvarende vis, med tøy ungene våre gjerne ikke har vokst inn i enda (det gjelder mottakerene av det vi sender fra oss også da, min niese er 4 mnd gammel og arver fra min ett år gamle datter. Min nevø er 1,5 år yngre enn min sønn, men der sender vi det altså via en større tremenning da)

Å få tøyet opp i skittentøyskurvene på kvelden er ikke problemet. Ikke egentlig det at Mirko har som hobby å trekke det utigjen heller. Men det faktum at "bunnslammet" som jeg aldri kommer ned til il klesvasken for øyeblikket sikkert fyller ca halve kurven, og det er jo ikke helt bra...

Vi har også besøk snart, Elisabeth, og det gjør jo egentig underverker for husarbeidet. Litt hver dag, så kommer vi da nærmere målet. Ikke I mål, men nærmere. Det er jo bare mine foreldre som kommer, så de har sett rot her før... men vi må ordne et gjesterom i morgen, det må vi, og det gjenstår litt på kjøkkenet. Og badet, ja, det der kleskaoset...

For jeg tok frem en ny størrelse klær i helga, og, ehh, vel, jenta hadde lagt seg, så da havnet ikke boksen med det som er for stort på plass på rommet igjen etterpå. Og ja, jeg tror der er ei maskin eller to som har vært i trommelen.

Så jeg har å gjøre i morgen. For onsdag skal jeg bake kake, så huset bør være greit når jeg legger meg i morgen. Det ordner seg nok.

Gammel 20-02-12, 23:25   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først - færrest mulig ting fremme. Alle ting må ha en plass, ingenting må ha plassen sin på gulvet. Lag deg et system med at du går runder. Nå er jeg ikke noe godt eksempel, for det er langt fra strøkent her, men for å holde hodet over vannet er det dette jeg har vent meg til å gjøre. For eksempel - jeg står opp, går på badet og ordner meg. Så tar jeg en runde med klesvask (brette og henge opp for eksempel). Mens man lager middag, shines kjøkkenet. Oppvaskmaskina settes på om kvelden. Mannen tar ut av maskinen om morgenen, så settes mest mulig rett ned i maskina i løpet av dagen. Melkekartonger skylles umiddelbart og brettes en eller annen gang i forbindelse med kjøkkenfiksing. Jeg rydder underveis i middagslagingen slik at det er minst mulig å rydde etter middag. Mannen støvsuger et par ganger i uken, ellers tar vi en kattevask på et par gulv, vasker badene og tørker litt støv en gang i uka. Så prøver jeg å ha ett ryddeprosjekt i uka omtrent. For eksempel klesskapene, kontoret, kjøkkenet etc, dette for å få sortert litt skikkelig en gang i mellom. Det er nemlig viktig å få ting ut av huset når man kan.

Gammel 21-02-12, 08:20   #29
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En sjuskes bekjennelser ...

Enda en sjuske melder seg. Jeg er nok kronisk deorganisert, og har store problemer med å komme i gang. Men om jeg først kommer ordentlig i gang kan jeg få gjort en god del. Jeg kan være effektiv om jeg må, for eksempel om svigers skal komme på middag. Svigermor har støv på hjernen.

Jeg liker jo å ha det ryddig rundt meg, men jeg føler på en måte at det er viktigere å tilbringe litt tid på gulvet sammen med Leo og lekebilene enn å parre enslige sokker, liksom.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 08:24   #30
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Først - færrest mulig ting fremme. Alle ting må ha en plass, ingenting må ha plassen sin på gulvet. Lag deg et system med at du går runder. Nå er jeg ikke noe godt eksempel, for det er langt fra strøkent her, men for å holde hodet over vannet er det dette jeg har vent meg til å gjøre. For eksempel - jeg står opp, går på badet og ordner meg. Så tar jeg en runde med klesvask (brette og henge opp for eksempel). Mens man lager middag, shines kjøkkenet. Oppvaskmaskina settes på om kvelden. Mannen tar ut av maskinen om morgenen, så settes mest mulig rett ned i maskina i løpet av dagen. Melkekartonger skylles umiddelbart og brettes en eller annen gang i forbindelse med kjøkkenfiksing. Jeg rydder underveis i middagslagingen slik at det er minst mulig å rydde etter middag. Mannen støvsuger et par ganger i uken, ellers tar vi en kattevask på et par gulv, vasker badene og tørker litt støv en gang i uka. Så prøver jeg å ha ett ryddeprosjekt i uka omtrent. For eksempel klesskapene, kontoret, kjøkkenet etc, dette for å få sortert litt skikkelig en gang i mellom. Det er nemlig viktig å få ting ut av huset når man kan.

Veldig nyttige knep som også jeg benytter meg av! Mest mulig reine flater, nips begrenses til et minimum og rutinereingjøring koster lite tid og energi. Jeg vasker speil og vask på badet mens jeg steller meg om morgenen, reingjøringsmidler og kluter finnes på flere strategiske steder i huset; kjøkken, vaskerom og bad. Alt ryddes unna umiddelbart, fra brødsmuler til oppvask og jeg er flink til å utnytte tida. Kan f.eks vaske begge kjøkkenvinduene innvendig mens jeg venter på at noe skal koke opp. Jeg tenker også på det som positivt når jeg løper litt rundt i huset ifm ulike gjøremål, det er aldri feil å røre på seg. Jeg snakker i særlig lenge i mobilen, (jeg er et utpreget korte-beskjeder menneske som ikke en gang spanderer punktum på sms-er) men når jeg gjør det finner jeg gjerne fra støvkluten og sveiper over noen flater mens jeg prater. Jeg bruker kanskje flere tidsbesparende knep også, men dette er det jeg kom på i farta.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 08:28   #31
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke viktig for meg å ha det ryddig hele tiden, men jeg misliker å stå opp til et hus som flyter over av leker og rot. Derfor bruker jeg et kvarters-halvtimes tid hver kveld, etter at ungene har lagt seg, til å fare over det viktigste: Leker ryddes, oppvaskmaskin settes på, klær legges i skittentøyskorg, diverse løsøre ryddes fra bord, og møkkete bord og benker tørkes over. I tillegg smører jeg nister og legger fram klær til neste dag.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 08:30   #32
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Og det viktigste: Vi har et veldig lettstelt hus, med minimalt nips og dill rundt oss. Spesielt bord og benker synes jeg er viktig å holde noenlunde fri for ting vi ikke bruker ofte.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 13:17   #33
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Rydder hele tiden, går aldri opp til 2.etg uten å ha noe i hendene. Rydder kjøkken mens jeg lager middag. Mannen rydder vekk middagen og setter i oppvaskmaskinen rett etterpå. Hele huset ryddes etter ungene er i seng. Begynner i den ene enden og jobber meg rundt. Går kjapt om man gjør det hver kveld. Max 20 min. Rene klær hoper seg litt opp i en haug, men bretter gjerne klærne sammen på badet mens barna bader.

Togbane er ikke rot. Ingen leker er rot i mine øyne så lenge huset er RENT. Men rydder vekk lekene i lekekurver allikevel om kvelden. Men togbanen får stå til mandag kveld, men tirsdag morgen må den vekk for da kommer vaskedama

Elsker resirkulering! Og i Vestfold har de et sinnsykt system, så alt blir kildesortert nøye og raskt. Gjør det fortløpende, men lar kartongen tørke før jeg bretter den vekk.

Gammel 21-02-12, 13:28   #34
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Gjøre flere ting samtidig og helst med en gang. Ikke gå fra et rom, til et annet uten å ta med seg noe som sikkert er der, men ikke skal være der. Sørge for å ha nok oppbevaringsplass. La barna rydde etter seg, skitentøyet legger gutta mine i dunken selv (Minsten putter de ikke helt på rett plass, men det kan jeg fint leve med). Jeg har skitentøysdunkene på badet, så det hender jeg sitter på do og sortere.

Men jeg er en sjuske altså, så det er ikke alltid at jeg klarer å overholde mine egne regler. Jeg har også en "regel" om at reklamepausene skal brukes til noe fornuftig, bare dumt at i det siste har det fornuftige blitt Wordfeud-tid og da er det ikke mye som blir ryddet.

Gammel 21-02-12, 13:32   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mangler både anlegg og interesse for å "tenke rydding" hele tiden og f.eks. alltid ta med meg ting når jeg går fra ett rom til et annet. Jeg synes ikke det er verdt det, og kommer aldri til å begynne med det. Hjemmet vårt kommer aldri til å være "ryddig hele tiden". Og jeg pleier å flire rått av folk som sier at "hver ting må ha sin plass", for så mange plasser finnes det rett og slett ikke hos oss.

Men det å få vaskehjelp har hjulpet veldig også på hverdagsryddingen. Annenhver uke "må" vi nemlig rydde hele leiligheten og så mye av alle flater som det er mulig å få til. Og da har vi etter hvert funnet ut hvor ting kan være, og dermed får de litt et eget sted, selv om de noen ganger må dele det med andre. Dessuten har det å ha det helt rent og ryddig såpass ofte (alt er relativt ) gjort det litt enklere å ta tak i "grunnrydding", som å kaste gamle ting i badeskapet så det faktisk er plass til de tingene som brukes, og rydde ut bøker som aldri leses så vi får plass til de nye vi kjøper, og organisere kjøkkenskapene slik at det er mulig å sette inn ting vi bruker oft i dem i stedet for at alt blir stående på kjøkkenbenken, og tømme tidsskriftholderen innimellom, slik at det går an å legge de to siste ukers tidsskrifter der like før vaskehjelpen kommer.

Gammel 21-02-12, 13:45   #36
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sjuske melder seg
Mye av problemet er at jeg har for lite plass/for mye ting, tror jeg. Jeg har ikke skapplass nok på kjøkkenet til matvarer, barna har for mange leker, mangler bod- og oppbevaringsplass generelt, og derfor har jeg ingen sted å gjøre av ting når jeg rydder. Har virkelig kassevis med papirer og annet som skulle vært sortert, men når jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av det som skal beholdes får jeg jo ikke satt igang. Skulle hatt en grunnleggende strukturering her hjemme, tror jeg, men det er en KJEMPEJOBB å få gått gjennom alt og lage system og orden. Flere uker, sikkert... Kaoskontroll burde vært her, altså

Gammel 21-02-12, 13:46   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mangler både anlegg og interesse for å "tenke rydding" hele tiden og f.eks. alltid ta med meg ting når jeg går fra ett rom til et annet. Jeg synes ikke det er verdt det, og kommer aldri til å begynne med det. Hjemmet vårt kommer aldri til å være "ryddig hele tiden". Og jeg pleier å flire rått av folk som sier at "hver ting må ha sin plass", for så mange plasser finnes det rett og slett ikke hos oss.

Det der beskriver nok litt oss også. Jeg orker ikke tenke rydding hele tiden, det blir rett og slett for slitsomt for en som ikke er innstil på å "automatisk se etter noe som burde vært på kjøkkenet, siden jeg likevel skal dit", da må jeg TENKE på å se etter noe som skal være med meg, evt snu og hente det når jeg kommer på å tenke på det, og det blir mer enn det er verd ja.

Det er rett og slett ikke meg, så jeg tenker rydding når jeg tenker rydding, og slapper av mellom det.

Og huset har ikke så mange plasser nei. "Vi har mange flere ting enn vi har plass til" pleier jeg å si, og det er veldig sant. Delvis forsøker vi løse det ved å kvitte oss med ting da, sånn at vi får bedre plass til de vi ønsker å ha, men uansett har vi mer enn vi har plass til. Så det står en del ting på "flater". Og gulvet. I lekekroken f.eks, det er ikke mulig å få alle de "store" lekene opp i skuffene og hyllene der det andre er, så det blir en ganske stor samling i et hjørne da med gåvogn, dukkevogn, gåbil, brannstasjon, et par store brannbiler og noen andre større leker. Som ikke har noen annen plass enn "på stuegulvet en plass". Vi har mange ting på kjøkkenet som ikke har en annen plass enn "hvor nå enn på kjøkkenbenken det er plass til den" også, men det jobber vi mer aktivt med å løse da.

Sjuske er jeg, absolutt. Noe av det ønsker jeg å bedre på. Men ikke alt.

Jeg er og blir ikke en sånn person som tenker "hva rundt meg hører til på badet" når jeg skal på do. Ei heller "hva her hører til på stua" når jeg skal opp igjen. Dog tar jeg gjerne med meg ned det jeg har plassert i trappa (=ting som skal ned ved passende anledning) dersom jeg ser det når jeg likevel skal ned, altså. Men jeg orker ikke teke rydding 24 timer i døgnet. Det er det ikke verd.

Gammel 21-02-12, 14:00   #38
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg konsentrerer meg mest om stue og kjøkken siden det er der det er viktigst for meg at det er ryddig og trivelig. Jeg liker for eksempel å pynte med forskjellige ting i stua og da syns jeg det ser så teit ut med feks. et stilig lysfat midt blant fotoapparater, ubetalte regninger, telefonladere og en eske fra bokklubben. Eller en blomstervase oppi en haug med ubrettet tøy. Andre rom kan godt være ganske bomba og inni skaper og sånn tar jeg helt etter skippertaksmetoden. Vi er heldige og har godt med plass da, så det er lett å rydde.

Jeg har noen konkrete tips som jeg syns har hjulpet veldig for meg:

1. Nei takk til uadressert reklame og oppsigelse av alle dagsavisabbonnement = minimalt med papiravfall.

2. Organiserte bokhyller. Etter at jeg organiserte bokhyllene mine så er det mye mindre rot, bøkene settes raskere på plass og jeg legger ikke alt mulig annet rot i hyllene.

3. Store, fine kurver til leker. Jeg tar en runde hver kveld og samler opp leker som ligger rundt. Innimellom ryddes de til faste plasser, men i det daglige har jeg dem i fine kurver som ikke skjemmer ut stue og kjøkken.

4. Esker til alt av papirer. Jeg har kjøpt 10 arkiveringsesker på IKEA hvor alt av papirer samles. Alt fra forsikring og bank til skolebeskjeder og lønnsslipper. I tillegg har hvert familiemedlem en diverse-eske med navn på til papirene som ikke hører hjemme noe sted. Egen eske til betalte regninger.

5. Gode løsninger for oppbevaring og forwardpassing av blader. Alle tegneserier som vi vil ha fremme lagres i en stor puff. Ukeblader gis bort etter midlertidig lagring i en stor, fin kurv ved siden av godstolen.

6. Knagger. Masse knagger til vesker, skjerf, nøkler, belter og "halvbrukte" klær.

7. Bokser. Det er så mye kule metallbokser i butikkene nå og jeg har flere stående fremme fordi de er så dekorative, men også fordi de rommer alt fra mobilladere til taperuller, målebånd, vitaminpiller og fyrstikkesker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:04   #39
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hadde aldri falt meg inn å kaste en tom kartong rett i søpla, derved havner de ulike plasser. For, de skal SKYLLES, og stå og TØRKE før de skal STAPPES og så leveres til resirkulering. I praksis hos oss levers i "blådunken" der vi leverer papir og papp, men altså tørre, og stappet flere i en.

Dette husker jeg mamma drev med for flere år siden. Men er det virkelig sånn fortsatt?Har ikke sett noen som har gjort det på maaange år. Jeg kommer aldri til å begynne med det uansett. Jeg vil ha søpla unna.

Gammel 21-02-12, 20:26   #40
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og der kom jeg på skyll,brett og stapp....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.