|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Teateranbefaling: "Forvandlingen"Vi var i Nationaltheatret i går og så Forvandlingen, og jeg vil bare få anbefale stykket på det varmeste! Det er basert på Franz Kafkas berømte novelle, og det er iscenesatt av Gísli Örn Gardarsson, som også spiller hovedrollen som Gregor Samsa, som en dag våkner opp og har blitt forvandlet til et grotesk og monstrøst billevesen. Stykket er nesten som et kammerspill; scenen er Samsa-familiens hus, der hele handlingen foregår - stuen nede, med foreldrene og søsteren, og Gregors rom oppe, satt på høykant, slik at han kan krabbe rundt i vegger og tak. Gregor ser - for oss - helt normal ut og snakker helt alminnelig, men for familien ser han avskyelig ut, og det han sier er bare skjærende ulyder.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Teateranbefaling: "Forvandlingen"Bakgrunnsmusikk, absolutt. Men den hørtes mer i et par scener, der det ikke var dialog, bare ganske "stilisert" handling. (Det er veldig rolig, nesten stillestående musikk, altså, ikke slikt som Nick Cave pleier å spille på de platene som ikke er film- eller teatermusikk!)
![]() |
#4 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Teateranbefaling: "Forvandlingen"Åh, har veldig lyst å se det stykket, men hyperakusisen stopper meg tror jeg. Men kanskje jeg tropper opp og springer ut hvis det blir for ille, noe jeg kanskje tror det ikke blir. Eller ha hørselvernene lett tilgjengelige.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Teateranbefaling: "Forvandlingen"Det er på ingen måte høylytt, altså.
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Teateranbefaling: "Forvandlingen"Takk for tipset. Svigermors julepresang var 500 kroner som vi skal få når vi har kjøpt teaterbilletter. (Hun vet at jeg liker å gå i teateret, men at mannen min er litt mer lunken. Svigermor er av kunstertypen som ELSKER teater, så hun vil gjerne at jeg skal dra ham med.)
![]() |
![]() |
|
|