Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tvinges ut av legeyrket?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-12, 13:22   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Jeg er enig i at man ikke alltid kan (forventes å) holde sine egne holdninger skjult, enten man er lærer, lege eller annet. Men jeg synes det å nekte å utføre jobben sin - eller å sabotere den ved å gjøre noe helt annet i stedet (som Tjorvens naturfagslærer) - er enda hakket verre enn å la det skinne gjennom hva man selv mener om f.eks. religion, abort eller arbeiderbevegelsen. Og det å forlange av folk at de gjør jobben sin er noe man kan håndheve - som Hattifnatten er inne på, er det ikke i praksis mulig å kontrollere hvilke holdninger legen (eller læreren) flagger.

Det praktiske rundt henvisninger til abort er forsåvidt en annen sak; man kan sikkert løse akkurat problemet med fastleger som ikke vil henvise til abort ved å fjerne behovet for henvisning til abort. Men det er jo et praktisk og ikke prinsipielt argument. (Ikke at det er noe galt i det.)

Gammel 21-02-12, 13:36   #62
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes absolutt ikke det på noen måte er en ikke-sak at leger vil nekte å skrive ut prevensjon til pasienter på annet enn medisinsk grunnlag.

Gammel 21-02-12, 13:40   #63
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nei det synes ikke jeg heller. Jeg kan forstå at leger reserverer seg mot å skrive ut til veldig unge pasienter, men ikke ellers.

Skjer dette og er det praktisert? Jeg hadde ikke hørt om det før i denne tråden.

Ifølge statssekretær Robin Kåss skjer dette. Det har han i det minste uttalt til NTB.

Her fant jeg en sak om en lege som ikke vil skrive ut prevensjon:

Sitat:

Vinje-lege nekter å skrive ut prevensjon

Lege Gunnar Grøstad Johnson i Edland skriver ikke ut prevensjon fordi det er i strid med hans religiøse overbevisning.

Hentet herfra.

Sist redigert av Miromurr : 21-02-12 kl 13:48. Årsak: La til link.
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 13:47   #64
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jodling i en mattetime, da.

Man kan sikkert beregne jodlefrekvensen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 13:48   #65
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er faktisk vanskelig. Veldig vanskelig.

Jeg synes i utgangspunktet at det må være mulig å beholde reservasjonsretten. Abort er et vanskelig spørsmål og jeg respekterer disse legenes prinsipielle standpunkt, selv om jeg ikke er enig i det.

Jeg lurer litt på hvor mange det dreier seg om? Og hvor mange av dem som praktiserer i små kommuner der det er tungvint å komme til en annen lege? Og om de i så fall kan klare å opplyse om at det er mulig å bare ta kontakt med sykehuset? Når det gjelder abort så er det jo et tidsaspekt man må ta hensyn til også.

Jeg ville hatt problemer med å gå til en lege som ikke kunne henvise til abort. For meg er det en menneskefiendtlig holdning å ikke ønske å hjelpe en kvinne i krise, som jeg antar at de fleste abortsøkende kvinner er. Jeg vil derfor gjerne vite om legen min har reservert seg eller ikke slik at jeg kan velge en annen. Men jeg bor i en by, med masse fastleger og har ingen problemer med å skaffe meg en ny lege.

Jeg vet ikke helt hva jeg faller ned på. Men jeg er veldig enig med Hattifnatten at vi ikke må glemme de praktiske løsningene, som kan ivareta kvinnen (for det er hos henne min sympati ligger, ikke hos legen). Å kjøre prinsipielle kjepphester er sjelden grunnlag for en god løsning.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 13:51   #66
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja det er et praktisk argument, men praktiske løsninger kan kanskje være like så greie som å blåse opp prinsipper og lage større sak ut av det enn det er.

Jada, jeg er ikke uenig i det. Jeg bare tenkte på at det å diskutere praktiske ordninger og det å diskutere prinsippet er to ganske forskjellige ting. Men man kan gjerne gjøre dem parallelt, såklart.

Jeg har heller ikke problemer med å skjønne at noen leger kan ha problemer med å henvise til abort eller på annen måte "delta" i en abort. Men jeg synes at dersom de mener at de ikke kan dette, så bør de ikke ha fastlegeansvar.

Gammel 21-02-12, 14:13   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jada, jeg er ikke uenig i det. Jeg bare tenkte på at det å diskutere praktiske ordninger og det å diskutere prinsippet er to ganske forskjellige ting. Men man kan gjerne gjøre dem parallelt, såklart.

Jeg har heller ikke problemer med å skjønne at noen leger kan ha problemer med å henvise til abort eller på annen måte "delta" i en abort. Men jeg synes at dersom de mener at de ikke kan dette, så bør de ikke ha fastlegeansvar.

Jeg er enig med deg i dette. Man bør ikke ha fastleger som reserverer seg mot såpass vanlige deler av jobben av samvittighetsgrunner. Imidlertid synes jeg dette ikke bare er et spørsmål om hva reglene bør være, men også om hvordan de endres. Altså hvordan arbeidsgiver oppfører seg når de ønsker at premissene skal endres. Det finnes ingen yrkesgrupper som over natten får endret arbeidsoppgavene sine til å medføre oppgaver de av en eller annen grunn finner etisk uforsvarlig med beskjed om å selge praksisen og si opp dersom de ikke finner seg i det. Jeg synes derfor det er sentralt hvordan denne reservasjonsretten har vært praktisert til nå. Hvis dette er noe disse legene har i sin avtale tenker jeg at det må reforhandles, evt med en eller annen overgangsordning eller at man aksepterer det for et fåtall leger dersom problemet egentlig ikke er så stort. Hvis dette har vært noen under-bordet-greier tenker jeg at man kan gjøre slik det har blitt nå at man presiserer hva reglene er og at de må følges, så får det heller bli saker dersom noen ikke utøver god praksis.

Gammel 21-02-12, 14:50   #68
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det finnes ingen yrkesgrupper som over natten får endret arbeidsoppgavene sine til å medføre oppgaver de av en eller annen grunn finner etisk uforsvarlig med beskjed om å selge praksisen og si opp dersom de ikke finner seg i det.

Det er jeg ikke sikker på at er riktig; jeg kan godt se for meg at det er en god del arbeidstakere i Norge som i praksis, om enn ikke direkte og tydelig uttalt på denne måten, er stilt overfor akkurat en slik problemstilling i forbindelse med flytting av funksjoner og arbeidsoppgaver til arbeidstakere i, eller fra, lavkostland, der dette kan oppfattes som sosial dumping. Og det innebærer, slik jeg ser det, flere etiske dillemmaer som er vanskeligere enn det disse fastlegene blir stilt overfor.

Ben "right to work" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 15:00   #69
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg får lyst til å jodle i en norsktimen. Bare for. Se ansiktene til elevene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 15:01   #70
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg får lyst til å jodle i en norsktime. Bare for. Se ansiktene til elevene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 15:06   #71
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg kjenner at jeg får lyst til å jodle i en norsktime.

Det synes jeg du skal gjøre. Det kan ikke bli feil.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 15:12   #72
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg kjenner at jeg får lyst til å jodle i en norsktime. Bare for. Se ansiktene til elevene.

Jeg gjorde det nettopp. Alle var for opptatt av FB til å få det med seg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 16:07   #73
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

At man kan ta direkte kontakt med sykehus visste jeg ikke. Og jeg antar mange andre heller ikke vet det. Ergo vil de troppe opp hos fastlege, og bli møtt med at dette vil han/hun ikke hjelpe med da de mener abort er etisk galt. da hjelper det ikke om man blir møtt smilende og hyggelig, man får likevel gnidd moralen godt inn i fjeset, og det mener jeg man skal spares for.

Jeg er enig i at evt endring av avtalen må reforhandles, hvis det står der per i dag.

Gammel 21-02-12, 17:56   #74
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Som sagt har det i følge helseministeren alltid vært klart og tydelig i regelverket at man ikke kan reservere seg mot å henvise til abort, eller mot å skrive ut prevansjon. Det er ikke snakk om noen endring av regelverk, det er snakk om at kommunene og fastlegene får beskjed om å følge det regelverket som alltid har vært der.

At kommunene ikke har kunnet regelverket godt nok, slik at de har underskrevet ulovlige avtaler, det får de ta på sin kappe. Jeg ser ikke at staten skal ta noe ansvar for noe slags overgangsordning der.

Gammel 21-02-12, 19:29   #75
juliette
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

At fastlegener ikke skriver ut hormonell prevensjon eller spiral er ikke er et lite problem som man bare kan finne en praktisk løsning på i mine øyne.
Disse medisinene brukes ikke bare ved prevensjonsbehov og det er også førstevalgs behandling ved blødningsforstyrrelser, menssmerter, ved endometriose osv. Pasienter med denne typen plager og sykdommer har selvfølgelig samme rett til god behandling hos sin fastlege som alle andre. At de da bare må bytte fastlege synes jeg er helt uhørt.

Gammel 21-02-12, 23:31   #76
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At kommuner ikke har godt nok kjennskap til hvilket regelverk som gjelder er ikke noe nytt. Og legene har et selvstendig ansvar for å sette seg inn i de reglene som gjelder for det yrket de praktiserer. Jeg syns virkelig det et på sin plass at det presiseres hva man ikke har adgang til å avtale seg ut av.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 11:23   #77
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville ikke vært konfertabel med å ha en fastlege som reserverer seg mot henvising til abort, og å skrive ut resept på p-piller. Jeg tror jeg ville hatt problemer med å kunne åpne meg for en slik lege, uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor.

Skal de få denne reservasjonsretten bør det komme fram f.eks på oversikten over fastleger. Dermed kan man velge det bort der det er mulig.

Men det er ikke allitd man har flust av leger å velge mellom, der synes jeg det blir feil om de får ha en slik reservasjonsrett. Har full forsåelse for de som ikke ønsker å utføre selve aborten, men det blir jo noe helt annet.

Å nekte å skrive ut p-piller kan jeg ikke helt forstå. Da er jo troen sterkere en ønske om å gjøre jobben man er ansatt til å gjøre. Da bør man kanskje velge noe annet.

Gammel 25-02-12, 13:01   #78
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Skal de få denne reservasjonsretten bør det komme fram f.eks på oversikten over fastleger. Dermed kan man velge det bort der det er mulig.

De har jo denne reservasjonsretten nå. Spørsmålet er om ingen skal få ha den, også de som har tatt jobben med forutsetning om reservasjon.

Gammel 25-02-12, 13:55   #79
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

De har jo denne reservasjonsretten nå. Spørsmålet er om ingen skal få ha den, også de som har tatt jobben med forutsetning om reservasjon.

Leger har ikke rett til å reservere seg mot å henvise til abortvurdering og de legene som ikke gjør denne delen av jobbe skal man kunne sparke uten videre. De kan heller finne seg en jobb hvor deres egne holdninger ikke skaper problemer for andre, det er ikke jobben som skal tilpasse seg dem.

Gammel 25-02-12, 14:17   #80
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sykepleier, og sykepleiere kan kun reservere seg fra å delta ved selve abortinngrepet. Man kan ikke reservere seg fra å ta seg av kvinnene hverken før eller etter inngrepet.
Men hva sier regelverket til legene, egentlig? (Er syk og orker ikke å google.)

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.