|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
flisespikker
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg er enig i at man ikke alltid kan (forventes å) holde sine egne holdninger skjult, enten man er lærer, lege eller annet. Men jeg synes det å nekte å utføre jobben sin - eller å sabotere den ved å gjøre noe helt annet i stedet (som Tjorvens naturfagslærer) - er enda hakket verre enn å la det skinne gjennom hva man selv mener om f.eks. religion, abort eller arbeiderbevegelsen. Og det å forlange av folk at de gjør jobben sin er noe man kan håndheve - som Hattifnatten er inne på, er det ikke i praksis mulig å kontrollere hvilke holdninger legen (eller læreren) flagger.
|
|
|
#62 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg synes absolutt ikke det på noen måte er en ikke-sak at leger vil nekte å skrive ut prevensjon til pasienter på annet enn medisinsk grunnlag.
|
|
|
#63 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Tvinges ut av legeyrket?
Ifølge statssekretær Robin Kåss skjer dette. Det har han i det minste uttalt til NTB.
Hentet herfra.
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17 Join the nerds, we have pi Sist redigert av Miromurr : 21-02-12 kl 13:48. Årsak: La til link. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Denne er faktisk vanskelig. Veldig vanskelig. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
flisespikker
|
Jada, jeg er ikke uenig i det. Jeg bare tenkte på at det å diskutere praktiske ordninger og det å diskutere prinsippet er to ganske forskjellige ting. Men man kan gjerne gjøre dem parallelt, såklart.
|
|
|
#67 |
|
maler
|
Jeg er enig med deg i dette. Man bør ikke ha fastleger som reserverer seg mot såpass vanlige deler av jobben av samvittighetsgrunner. Imidlertid synes jeg dette ikke bare er et spørsmål om hva reglene bør være, men også om hvordan de endres. Altså hvordan arbeidsgiver oppfører seg når de ønsker at premissene skal endres. Det finnes ingen yrkesgrupper som over natten får endret arbeidsoppgavene sine til å medføre oppgaver de av en eller annen grunn finner etisk uforsvarlig med beskjed om å selge praksisen og si opp dersom de ikke finner seg i det. Jeg synes derfor det er sentralt hvordan denne reservasjonsretten har vært praktisert til nå. Hvis dette er noe disse legene har i sin avtale tenker jeg at det må reforhandles, evt med en eller annen overgangsordning eller at man aksepterer det for et fåtall leger dersom problemet egentlig ikke er så stort. Hvis dette har vært noen under-bordet-greier tenker jeg at man kan gjøre slik det har blitt nå at man presiserer hva reglene er og at de må følges, så får det heller bli saker dersom noen ikke utøver god praksis.
|
|
|
#68 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Det er jeg ikke sikker på at er riktig; jeg kan godt se for meg at det er en god del arbeidstakere i Norge som i praksis, om enn ikke direkte og tydelig uttalt på denne måten, er stilt overfor akkurat en slik problemstilling i forbindelse med flytting av funksjoner og arbeidsoppgaver til arbeidstakere i, eller fra, lavkostland, der dette kan oppfattes som sosial dumping. Og det innebærer, slik jeg ser det, flere etiske dillemmaer som er vanskeligere enn det disse fastlegene blir stilt overfor. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg kjenner at jeg får lyst til å jodle i en norsktimen. Bare for. Se ansiktene til elevene. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg kjenner at jeg får lyst til å jodle i en norsktime. Bare for. Se ansiktene til elevene. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Tvinges ut av legeyrket?At man kan ta direkte kontakt med sykehus visste jeg ikke. Og jeg antar mange andre heller ikke vet det. Ergo vil de troppe opp hos fastlege, og bli møtt med at dette vil han/hun ikke hjelpe med da de mener abort er etisk galt. da hjelper det ikke om man blir møtt smilende og hyggelig, man får likevel gnidd moralen godt inn i fjeset, og det mener jeg man skal spares for.
|
|
|
#74 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Som sagt har det i følge helseministeren alltid vært klart og tydelig i regelverket at man ikke kan reservere seg mot å henvise til abort, eller mot å skrive ut prevansjon. Det er ikke snakk om noen endring av regelverk, det er snakk om at kommunene og fastlegene får beskjed om å følge det regelverket som alltid har vært der.
|
|
|
#75 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
Sv: Tvinges ut av legeyrket?At fastlegener ikke skriver ut hormonell prevensjon eller spiral er ikke er et lite problem som man bare kan finne en praktisk løsning på i mine øyne.
|
|
|
#76 |
|
villende
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?At kommuner ikke har godt nok kjennskap til hvilket regelverk som gjelder er ikke noe nytt. Og legene har et selvstendig ansvar for å sette seg inn i de reglene som gjelder for det yrket de praktiserer. Jeg syns virkelig det et på sin plass at det presiseres hva man ikke har adgang til å avtale seg ut av. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg ville ikke vært konfertabel med å ha en fastlege som reserverer seg mot henvising til abort, og å skrive ut resept på p-piller. Jeg tror jeg ville hatt problemer med å kunne åpne meg for en slik lege, uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor.
|
|
|
#78 |
|
rakkarpus
|
De har jo denne reservasjonsretten nå. Spørsmålet er om ingen skal få ha den, også de som har tatt jobben med forutsetning om reservasjon.
|
|
|
#79 |
|
Mother of Dragons
|
Leger har ikke rett til å reservere seg mot å henvise til abortvurdering og de legene som ikke gjør denne delen av jobbe skal man kunne sparke uten videre. De kan heller finne seg en jobb hvor deres egne holdninger ikke skaper problemer for andre, det er ikke jobben som skal tilpasse seg dem.
|
|
|
#80 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?Jeg er sykepleier, og sykepleiere kan kun reservere seg fra å delta ved selve abortinngrepet. Man kan ikke reservere seg fra å ta seg av kvinnene hverken før eller etter inngrepet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|