Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-12, 09:31   #81
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den nye prinsessen i Sverige skal hete:

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Men hvor går grensa for hva vi kan få lov til å ha meninger om og ikke? Hvis noen synes at jeg har et snålt navn så bryr jeg meg ikke så veldig om det, for det sier jo ingenting om hvordan jeg er som menneske det. Jeg synes at Mette Marit kan være litt flau noen ganger, det må da være mye verre det enn å synes at Estelle ikke var noe særlig til navn? Eller?

Dette tenker jeg også. Jeg er ganske sikker på at folk som kaller ungene sine Cindhy synes jeg har valgt rare/treige/vanlige navn til mine barn og i ett tilfelle fikk jeg også høre "Å- skal han hete det? Ikke akkurat noe jeg ville valgt da, men..." Smaken er som baken og jeg forventer faktisk ikke at en Cindhy eller Pamela-tilhenger synes f.eks Ola eller Bjarne er fine navn, jeg lever også helt greit med at de gir uttrykk for det.
Var det Seinfeld-klippet som ble for støtende her, kanskje?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 09:40   #82
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare presisere at jeg ikke på noen måte er støtt over navnediskusjonen rundt Estella.
man har vel bare forskjellige ting man synes er ugreit å diskutere i negative vendinger i redsel for å støte noen, og hos meg er akkurat dette foreldres valg av navn til barna sine.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 09:49   #83
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her synes jeg det er forskjell på RL og nett. Selvsagt er det ugreit å synse/fnise om navnevalget når foreldrene stolt proklamerer det. Det er også ugreit å utbasunere til hele nabolaget at "Knut og Anne virkelig har overgått seg selv i rare navn denne gangen, ha, ha, ha." For min del blir det noe annet å fjase om det i en tråd på nettet eller å humre litt i skjegget når jeg får klasselistene om høsten. For ordens skyld: Når man lærer seg å kjenne eleven/mennesket bak navnet, blir det jo ikke så rart lenger, da er man jo Juanita Cassandra Olsen, og kunne ikke hatt noe annet navn. Det er jo mest med det samme eller på papiret navn er rare og uvanlige, man venner seg jo til det meste.

Gammel 25-02-12, 10:31   #84
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Estelle kan nok fort bli meget populært i Sverige nå, vil jeg tro. Om det ikke er typisk kongelig, er det heller ikke veldig spesielt eller altfor nymotens. Jeg hadde himlet godt med øynene om de hadde kalt henne Charizma Christabella.

Selv fikk jeg faktisk høre at jeg hadde gitt vesla navn med altfor LITE kongelig preg.
Da lurte jeg godt på om det var et krav med kongelige navn om man fikk barn med svigermors sønner. Da sa hun ikke mer

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 10:51   #85
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må være så veldig negative. Greit at det ikke er navn man ville valgt selv, men det gjelder jo en haug med navn.
Kjenner jeg er veldig på linje meg Maverick i denne tråden.

Navnet er da helt greit det.

Gammel 25-02-12, 10:52   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Er det noen i tråden som har vært negative til Estelle i det hele tatt?

Gammel 25-02-12, 11:03   #87
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

"Samma det vel, navn er navn."

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 11:43   #88
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg personlig liker ikke navnet og jeg synes det ser ut som om de nybakte foreldrene har styrt veldig klar av alle navnetradisjoner for sin familie/slekt/kall det hva du vil ved dette valget. Kristina eller noe liknende hadde vært mer tradisjonelt og kanskje mer passende for den førstefødte, så kunne de heller ta en Märtha med nummer to eller tre, men noen stor sak er dette ikke for meg, så jeg kan vel knapt sies å være veldig negativ.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 11:45   #89
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Estelle er et nydelig navn. :bidrar:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 11:52   #90
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Fnis.. Det må da være lov å si sin mening om navn til mennesker som er/kommer til å bli kjente. Kongelig eller ikke... Navnet er utrolig smør på flesk..

Og Martha sine barn sammen med hun nye her kommer til å bli en morsom greie om noen år.
"dørene åpnes, og inn i slottsballsalen kommer nå maudangelica og leahisadoooora fra den norske kongefamilien og til venstre ser vi altså dronning estelleSilviaewamary *trekkepustendypt* av Sverige og bestevenninnen ingridalexandra av Norge..."

Kongelige skal vel være litt posh da... De tar vel igjen for å ikke ha etternavn.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 12:28   #91
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Maverick

Gammel 25-02-12, 12:36   #92
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg syns det var fint, jeg. Ikke noe jeg ville brukt, men jeg er jo ikke adelig heller.

Lille prinsesse Estelle - eller prinsesse Stella - fint!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 12:37   #93
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det kryr vel ikke akkurat av positive tilbakemeldinger på første side. Ikke direkte negative ord, men det ligger jo klart i lufta at det ikke ble spesielt godt likt av noen.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 13:04   #94
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Fnis.. Det må da være lov å si sin mening om navn til mennesker som er/kommer til å bli kjente. Kongelig eller ikke... Navnet er utrolig smør på flesk..

Og Martha sine barn sammen med hun nye her kommer til å bli en morsom greie om noen år.
"dørene åpnes, og inn i slottsballsalen kommer nå maudangelica og leahisadoooora fra den norske kongefamilien og til venstre ser vi altså dronning estelleSilviaewamary *trekkepustendypt* av Sverige og bestevenninnen ingridalexandra av Norge..."

Kongelige skal vel være litt posh da... De tar vel igjen for å ikke ha etternavn.

Nå er det jo ikke sånn at hun skal bruke alle fire navnene til daglig. Mannen min har svensk familie, og ingen av dem omtales med mer enn ett av de tre fornavna sine.

Jeg synes ikke Estelle er noe mer pompøst enn å kalle opp barnet etter x antall dronninger i rekka. Estelle den første. Ingen å måtte leve opp til.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 13:12   #95
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg elsker Maverick litt kjenner jeg.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:31   #96
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg liker Estelle, Silvia, Ewa og Mary, selvfølgelig er alle navnene til sammen litt i overkant mye, men så følger det jo i det minste noen frynsegoder ved å være kongelig, man kan slenge på så mange navn man vil.

Jeg synes også navnene hver for seg er helt ok, og forstår at det er en tradisjon i Sverige med mange navn, og mange hensyn å ta. I Norge har man jo også valgt flere navn, og ikke alle brukes jo til hverdags. Det er mer for å ha på papiret. Så Estelle alene, om det er det som blir brukt, vil nok fungere fint på en prinsesse.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:37   #97
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo helt forventet at selveste kronprinsessan skal ha minst fire navn, de fleste medelsvensker har jo tre fornavn, sånn helt uten at de passer sammen, bare ren oppramsing: Lejf Thorsten Pär og sånt.

Og så har jo den svenske kongefamilien brukt mye utenlandske navn, og det gjøres jo i større grad i Sverige også, Jessica og Alice funker jo helt fint på svensk som fornavn.

Det eneste jeg synes er litt overraskende er at Estelle er litt mer amerikansk i schwungen kanskje? Litt retro 50-tall, som Pearl, Ruby, Joanie.

Gammel 27-02-12, 13:41   #98
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det eneste jeg synes er litt overraskende er at Estelle er litt mer amerikansk i schwungen kanskje? Litt retro 50-tall, som Pearl, Ruby, Joanie.

Nemlig. Mannen min og jeg brøt ut i et unisont: Joey, have you ever seen me ecstatic? da vi fikk høre navnet.

(Kilde:
(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)
)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 27-02-12 kl 13:51.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 13:46   #99
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er generelt ikke så veldig engasjert i royale happeninger, hyggelig med nytt barn og sånt er liksom nok. Estelle er like bra som noe annet, jeg hadde ikke forventet at de skulle velge noe jeg kunne elske. (Veslemøy sto antagelig ikke på listen deres engang. )

Gammel 27-02-12, 13:47   #100
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nemlig. Mannen min og jeg brøt ut i et unisont: Joey, have you ever seen med ecstatic? da vi fikk høre navnet.

Haha! Ja! Og moren til George Constanza heter også Estelle. Det er det amerikanske svaret på Gunvor liksom. Men om 10 år så blir det nok poppis i USA igjen også, de er bare litt tidlig ute.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:02.