Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere kvinner som tjener mest

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem tjener mest?
Far tjener mest 119 53,13%
Mor tjener mest 61 27,23%
Omtrentlig likt 31 13,84%
Er ikke i et forhold 10 4,46%
Dustepoll 3 1,34%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-12, 22:03   #121
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere kvinner som tjener mest

Han tjener mer enn meg, ja. Jeg er i det offentlige, han i det private. Men, jeg har en helt grei lønn og kan klare meg fint på egenhånd om jeg må det.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 22:04   #122
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tjener langt dårligere en mannen min. Når jeg er ferdig utdannet vil jeg fremdeles tjene langt dårligere.

Jeg utdanner meg innen et tradisjonellt kvinneyrke, men nå har det seg slik at jeg synes jeg har verdens beste jobb, så da får det bare være at jeg ikke blir rik av det. Jeg kommer til å klare meg alldeles utmerket dersom jeg skulle gå i fra min bedre halvdel, bare så det er sagt.

Jeg tror jeg har hørt sikkert 20 ganger siden jeg begynte å studere at " Du er aaalt for smart til å sløse bort tid på å bli førskolelærer" :sliten:

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 23:41   #123
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

I flere år tjente jeg mer enn mannen. Nå tjener han mer, men det er pga masse overtid og noe bonus. Og jeg har valgt å redusere stilling for å ha mer tid til å leke med snuppa, men grunnlønna mi i 100% er litt høyere enn mannens.

Gammel 28-02-12, 00:34   #124
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Mannen min tjener mange hundre tusen mer enn meg hvert år. Vi har begge lang universitetsutdannelse innenfor helse, og begge jobber i privat virksomhet i sammenlignbare jobber i tillegg til at begge har en liten bistilling innenfor det offentlige. I praksis jobber jeg 85% privat og 15% offentlig mens Synnemormannen jobber 90% privat og 20% offentlig + litt vakter.

Jeg har ganske mye større omsetning pr. år i min jobb enn mannen har, men siden han jobber mer enn full stilling og får tilskudd fra staten som dekker mye av driftskostnadene hans (i motsetning til meg som må dekke alle driftsutgifter fra inntekt), ender han opp med mye høyere nettoinntekt.

Når så er sagt, tenker jeg ikke over at han tjener mer enn meg. Vi har begge så høy inntekt at vi kan leve veldig godt på en av dem. For meg er det viktig å ha en inntekt som gjør at jeg ikke er avhengig av å bli forsørget for å kunne klare meg.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 01:30   #125
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksen min tjener mye mer enn meg. Jeg kommer neppe noen gang, noen sinne til å ta ham igjen. Men det er heller ikke noe mål. Han jobber livskiten ut av seg for de pengene. Jeg har tenkt å leve litt også.

Akkurat nå er jeg student og tjener ikke et rødt øre. Men jeg har gjort noen fornuftige investeringer som gjør at jeg har kapitalinntekter å leve på fram til jeg er ferdigstudert og skal bli Selvstendig Kvinne Som Forsørger Seh SelvTM.

Gammel 28-02-12, 01:40   #126
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Jeg Har en jobb jeg elsker, tjener mer enn mannen, og har høyere utdannelse.

Gammel 28-02-12, 01:58   #127
Pernille
Nybegynner

Pernille sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Pernille har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tjener nesten 200 000 mindre en gubben... Mye fordi jeg er den "heldige" som må jobbe 80% for å få hverdagskabalen med kjøring til barnehagen til å gå opp..

Hadde jeg tjent mest måtte han ha gjort det..

Pernille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 09:53   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tjener likt eller mer enn mannen og har gjort det de siste 7 årene. Han ligger fem år foran meg i jobbeløypa, hadde vi begynt likt ville jeg tjent mer og mye mer hele veien. Jeg har også dobbelt så lang utdanning.

Det artige er at dette med høyere lønn og lengre utdanning later til å plage svigerfar mest.

Jeg råder mine barn til å kunne forsørge seg selv og aldri måtte være avhengig av noen for å ha det slik de vil og gjøre de tingene de ønsker. Jeg er omgitt av en del "følge-hjertet"-folk som nå sitter malt inn i et hjørne. Ikke kan de ta mer studielån, ikke får de jobb som betaler seg og ikke får de noe i nærheten av den livsstilen de hadde sett for seg man har som voksen. Det er dritkjipt å ikke kunne forsørge seg selv og evt. familie når man er førti år, måtte jobbe ved siden av, være avhengig av almisser fra venner og familie. Blæh.

Så jeg oppfordrer ungene til å aspirere. Interessert i å hjelpe syke? Bli lege, ikke sykepleier eller hjelpepleier. Glad i dyr? Bli veterinær, ikke dyrepleier. Vil du bygge noe? Bli ingeniør, ikke ufaglært murer. Osv. Og jeg fraråder å gjøre jobb av hobbyen sin. Man må være så god, så disiplinert, så heldig...Og gudskjelov har vi skrekkeksempler rett i nærheten som vi kan true dem med.

Gammel 29-02-12, 09:14   #129
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om resultatene av denne pollen gjør at jeg blir helt overbevist om at avisa har rett. Jeg mener bestemt at vi er gjennomsnittlig mer likestilt på FP enn ellers, og når vi kommer opp i 28 % så virker det for meg merkelig at befolkningen som helhet ligger på 25 %.

Men så har det jo litt med valg av partner å gjøre også. Jeg tjener godt. At mannen min tjener mer enn meg gjør at han har svært godt betalt. Men jeg tror kanskje ikke at jeg (personlig) ikke ville valgt så skrekkelig annerledes. Det er lite trolig at jeg hadde valgt en partner for livet som ikke hadde solid utdannelse og jobb. Det ligger i verdigrunnlaget mitt. Og da er jo ofte grei lønn en konsekvens. Han trenger ikke tjene mer enn meg, for all del. Jeg hadde bedre betalt enn ham da vi traff hverandre. Men han hadde utsikter til å i overskuelig fremtid ha gode økonomiske forutsetninger.

Gammel 29-02-12, 09:17   #130
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg tjener likt eller mer enn mannen og har gjort det de siste 7 årene. Han ligger fem år foran meg i jobbeløypa, hadde vi begynt likt ville jeg tjent mer og mye mer hele veien. Jeg har også dobbelt så lang utdanning.

Det artige er at dette med høyere lønn og lengre utdanning later til å plage svigerfar mest.

Jeg råder mine barn til å kunne forsørge seg selv og aldri måtte være avhengig av noen for å ha det slik de vil og gjøre de tingene de ønsker. Jeg er omgitt av en del "følge-hjertet"-folk som nå sitter malt inn i et hjørne. Ikke kan de ta mer studielån, ikke får de jobb som betaler seg og ikke får de noe i nærheten av den livsstilen de hadde sett for seg man har som voksen. Det er dritkjipt å ikke kunne forsørge seg selv og evt. familie når man er førti år, måtte jobbe ved siden av, være avhengig av almisser fra venner og familie. Blæh.

Så jeg oppfordrer ungene til å aspirere. Interessert i å hjelpe syke? Bli lege, ikke sykepleier eller hjelpepleier. Glad i dyr? Bli veterinær, ikke dyrepleier. Vil du bygge noe? Bli ingeniør, ikke ufaglært murer. Osv. Og jeg fraråder å gjøre jobb av hobbyen sin. Man må være så god, så disiplinert, så heldig...Og gudskjelov har vi skrekkeksempler rett i nærheten som vi kan true dem med.

Eg er så ufattelig enig med deg!

En ting eg la merke til i dei søylene; er det virkelig ikkje meir enn 5 % av dei yrkesaktive kvinnene som tjene meir enn 500k? Og 18-19% av menn? Syns det var lave tal.

Og forøvrig tjene eg meir enn kjæresten min men mindre enn eksmannen min.

Gammel 29-02-12, 09:38   #131
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg råder mine barn til å kunne forsørge seg selv og aldri måtte være avhengig av noen for å ha det slik de vil og gjøre de tingene de ønsker.

Et godt råd. Og alt det andre du sa. Jeg håper jeg klarer å overbringe dette budskapet til barna mine.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 10:30   #132
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

En ting eg la merke til i dei søylene; er det virkelig ikkje meir enn 5 % av dei yrkesaktive kvinnene som tjene meir enn 500k? Og 18-19% av menn? Syns det var lave tal.

Ah, man er med i the 5 % community!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 10:37   #133
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er også enig med HV, gitt at man har evnene til høy utdannelse og kan få det til. Ikke alle kan det, faktisk.

Ellers så er noe av grunnen til at jeg tjener dårligere enn snittet nå at jeg nå, pga mann som tjener mye, kan velge en jobb som betaler dårlig og som er ganske usikker (det positive ved jobben er at den er veldig interessant, og fleksibel). Dersom jeg ble skilt ville jeg nok sannsynligvis ha sett etter en bedre betalt jobb, for å kunne forsørge meg og ungene.

Gammel 29-02-12, 10:44   #134
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk ikke at tallene er høyere. Husk at alle som er yrkesaktive er med i statistikken, også de som jobber deltid.

Gammel 29-02-12, 10:54   #135
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Førti prosent av norske kvinner jobber deltid. Jeg synes det er utrolig mye.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 11:02   #136
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg er også enig med HV, gitt at man har evnene til høy utdannelse og kan få det til. Ikke alle kan det, faktisk.

.

Men kan ikkje omtrent alle det om en virkelig vil? Lyst, interesser og hobby er en ting, men EVNENE? Dei aller, aller fleste vil vel kunne klare ta ei utdanning om en bestemme seg for å jobbe knallhardt for å få det?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror faktisk ikke at tallene er høyere. Husk at alle som er yrkesaktive er med i statistikken, også de som jobber deltid.

Godt poeng. Og interessant at det er slik. 500k er jo ikkje ei spesielt høg lønn i dag?

Gammel 29-02-12, 11:05   #137
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Dei aller, aller fleste vil vel kunne klare ta ei utdanning om en bestemme seg for å jobbe knallhardt for å få det?

Jeg er uenig i at de aller, aller fleste klarer en hvilken som helst utdanning. Man kommer langt med vilje og interesse, men ikke hur langt som helst, tror jeg.

Slik dagens utdanning er lagt opp, tror jeg at også såkalte evner er en betydelig forutsetning.

Gammel 29-02-12, 11:06   #138
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg er uenig i at de aller, aller fleste klarer en hvilken som helst utdanning. Man kommer langt med vilje og interesse, men ikke hur langt som helst, tror jeg.

Ikkje ei kva som helst utdanning, alle kan ikkje bli legar eller sivilingeniør. Men ei høgskuleutdanning av et eller anna slag?

Gammel 29-02-12, 11:07   #139
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Men ei høgskuleutdanning av et eller anna slag?

Her er utvalget/retningene såpass mange, at det tror jeg du langt kan ha rett i.

Gammel 29-02-12, 11:11   #140
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Eg er så ufattelig enig med deg!

Og forøvrig tjene eg meir enn kjæresten min men mindre enn eksmannen min.

Kan det være at det ikke er snakk om bruttolønna, men at de måler det i den inntekta som kommer fram på ligninga? Da er det ikke så mange over 500 000 - etter at alle fradrag er trukket fra?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.