|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvem tjener mest? | |||
| Far tjener mest |
|
119 | 53,13% |
| Mor tjener mest |
|
61 | 27,23% |
| Omtrentlig likt |
|
31 | 13,84% |
| Er ikke i et forhold |
|
10 | 4,46% |
| Dustepoll |
|
3 | 1,34% |
| Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Passiv
|
Sv: Flere kvinner som tjener mest
Nei hvorfor skal jeg si at du skal slutte å jobbe i skolen? Jeg er for at lærere skal ha ryddige forhold - jeg er ikke for lærermangel i skolen. |
|
|
|
#202 |
|
Er frisk!
|
Siden det tar veldig lang tid å komme dit (sikkert tiår), kan det hende jeg av helsemessige årsaker må finne meg noe annet å gjøre.
|
|
|
|
#203 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg tenker at både lærerorganisasjonene og min egen organisasjon må bli flinkere til å sette makt bak krav.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#205 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo litt av bakgrunnen for flere lavtlønnsyrker. Sykepleier var ikke en utdannelse før. Det var noe kvinner gjorde for sine egne som et kall. Kvalifikasjonene? Hvem trenger vel det når det ligger så naturlig for en i kraft av at man er kvinne?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg tjener mer enn mannen. Jeg har et par år på universitetet og noen fag på BI, han har vgs. Vi jobber begge i offentlig sektor. Jeg tjener ca 150' mer enn han.
|
|
|
#208 |
|
Yes, we can!!
|
Når tenker du da? På 1800-tallet? Sykepleie har vært en lang og faglig tung utdannelse i i hvert fall 100 år, vel?
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 29-02-12 kl 20:19. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Passiv
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestHer sto det noe smart, men nå er det borte. Sist redigert av Slettet bruker : 29-02-12 kl 20:22. |
|
|
|
#210 |
|
weird
Sv: Flere kvinner som tjener mestEn annen ting jeg synes er litt interessant (og som jeg gjør selv også) er at man tillegger typisk kvinneyrker veldig flotte egenskaper. Sykepleierne er engler, lærere er gull verdt osv. Jeg kan ikke huske å ha hørt noen tillegge ingeniører slike egenskaper. ''
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#211 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Flere kvinner som tjener mestHadde jeg tjent en mill i året, ville jeg følt meg som onkel Skrue. Det er utrolig mye penger, egentlig. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
Passiv
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestIngeniører får også høre at de er gull verdt på en god dag. Men som regel er vi ikke så nøye på tilbakemeldingene - vi får den tilbakemeldingen vi trenger når koden kompilerer vi. |
|
|
|
#213 |
|
Passiv
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg kjenner forøvrig elektrikere som tjener nesten to mill i året. Det er fagbrev man skulle hatt. |
|
|
|
#214 |
|
Er frisk!
|
Det er liksom ikke noe som heter "kreve skikkelig lønn" i en del yrker. Du er adjunkt med 10 års utdannelse - 406000. Ferdig med den saken. Fagforeninger krever jo lønn, men streikerett i sommerferien er jo ikke akkurat egnet til å øke lønningene til lærere i hvert fall. Rett og slett et dårlig system...
|
|
|
|
#215 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg ligger på rundt en halv million, og synes jeg har alt jeg trenger og mer til. Har man egentlig behov for å tjene så veldig mye mer? |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Er frisk!
|
Ja, vi bor i en MEGET dyr kommune, har hus til 4,5 millioner, kun 1 million i gjeld (resten av huset er egenkapital som er oppspart + verdiøkning på tidligere hus), tjener 800000 til sammen og synes vi har SVÆRT god råd :-) Dog er vi svært lite materialistisk anlagt og får ingen lykkefølelse av kule biler, kule datamaskiner, kule mobiler eller kule klær. Og da blir det jo litt mer begrenset hva det er å bruke penger på. For oss er det reiser, mat og opplevelser som tar av overskuddet, men det er nok igjen til å spare en god del.
|
|
|
|
#217 |
|
weird
Det har det, men anerkjennelsen av faget som ja.. et fag er ikke alltid like sterk selv om det har gått tid. På sykepleieskolens øvingspost fikk jeg høre mer enn en gang av øvingslærer at jeg praktisk talt var sykepleier fra før av siden jeg hadde så lang erfaring med mange barn og sånn. Satt litt på spissen, men det var mange "dette kan jo du fra før av, du som har barn" underveis. Også i jobbsammenheng vektlegges "mammarollen" og "husmorrollen". Jobbing på medisinrom, blodtrykk og andre mer faglige oppgaver blir liksom noe man gjør på siden. Også når sykepleierforbund og andre skal profilere seg er det jo mest det man appellerer til. Den varme, gode sykepleieren som setter seg ned på huk ved rullestolen, holder pasienten i hånden og ser ham omsorgsfullt i øynene osv. Selve engelen i hvitt, liksom.
|
|
|
|
|
#218 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestJa, jeg er enig i den der "holde-i-hånden"-profilen, altså. Og at det ofte er nettopp sykepleiere som bygger opp under den biten, i stedet for den faglige.
|
|
|
#219 |
|
Passiv
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestTilsvarende kunne jo ingeniører profilert seg på at det er vi som stirrer på skjermen i time etter time for å se om ikonet skifter farge. |
|
|
|
#220 |
|
weird
Jeg er helt enig. Selv om jeg blir rørt og stolt og alt det der når jeg ser slik profilering, så har jeg en liten følelse av man feilprofilerer noe enormt. Mora di er sikkert også veldig grei, men du betaler ikke henne for omsorgen, liksom.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 29-02-12 kl 18:54. |
|
|
|
![]() |
|
|