Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere kvinner som tjener mest

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem tjener mest?
Far tjener mest 119 53,13%
Mor tjener mest 61 27,23%
Omtrentlig likt 31 13,84%
Er ikke i et forhold 10 4,46%
Dustepoll 3 1,34%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-12, 17:02   #201
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Flere kvinner som tjener mest

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg forstår at du kan gjøre dette, det kan ikke jeg. Det er ikke sånn skoleverket er organisert. Så kan du si at jeg bare må slutte å jobbe i skolen, og ja, kanskje jeg må det. Med stor sorg i så fall.

Nei hvorfor skal jeg si at du skal slutte å jobbe i skolen? Jeg er for at lærere skal ha ryddige forhold - jeg er ikke for lærermangel i skolen.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:03   #202
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei hvorfor skal jeg si at du skal slutte å jobbe i skolen? Jeg er for at lærere skal ha ryddige forhold - jeg er ikke for lærermangel i skolen.

Siden det tar veldig lang tid å komme dit (sikkert tiår), kan det hende jeg av helsemessige årsaker må finne meg noe annet å gjøre.

Gammel 29-02-12, 17:04   #203
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at både lærerorganisasjonene og min egen organisasjon må bli flinkere til å sette makt bak krav.

I min bransje (kommunehelsetjenesten, eldreomsorgen) er det også stor mangel på fagutdannede. Men av en eller annen merkelig grunn, synes mange at det er greit å ta inn folk fra gaten og gi dem tre dagers opplæring og styre på. Det er jo varme hender de stakkars gamle trenger. Se her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8000144

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:09   #204
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Der har du vel noe av grunnen til at lønnen er lav. Dette er jo arbeid "hvem som helst" kan gjøre.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:26   #205
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Der har du vel noe av grunnen til at lønnen er lav. Dette er jo arbeid "hvem som helst" kan gjøre.

Det er jo litt av bakgrunnen for flere lavtlønnsyrker. Sykepleier var ikke en utdannelse før. Det var noe kvinner gjorde for sine egne som et kall. Kvalifikasjonene? Hvem trenger vel det når det ligger så naturlig for en i kraft av at man er kvinne?

Det samme tenker jeg går for førskolelærere og andre yrker som tradisjonelt har vært oppgaver kvinner og nonner gjorde fordi det var et kall og var egnet fordi de var kvinner.

I tillegg så tror jeg man ikke skal undervurdere hvordan "sånn har det jo alltid vært" påvirker hva man ser på som normalt. Med lønn følger gjerne også aktelse og aktelse gir en helt annen makt bak kravene osv.

Noe sier meg at ingeniører har hatt et helt annet utgangspunkt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:33   #206
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Noe sier meg at ingeniører har hatt et helt annet utgangspunkt.

Ja. Et mannsyrke.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:41   #207
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tjener mer enn mannen. Jeg har et par år på universitetet og noen fag på BI, han har vgs. Vi jobber begge i offentlig sektor. Jeg tjener ca 150' mer enn han.

Gammel 29-02-12, 17:46   #208
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo litt av bakgrunnen for flere lavtlønnsyrker. Sykepleier var ikke en utdannelse før.

Når tenker du da? På 1800-tallet? Sykepleie har vært en lang og faglig tung utdannelse i i hvert fall 100 år, vel?

Ellers så må jeg dempe inntrykket her noe. Det er ikke sånn at annenhver ingeniør som vandrer rundt i Norge tjener over millionen, altså. Det er folk som er i spesielle nisjer, som det er spesiell mangel på, som jobber spesielle offshoreturnuser, osv.

Sist redigert av Polyanna : 29-02-12 kl 20:19.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:49   #209
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her sto det noe smart, men nå er det borte.

Sist redigert av Slettet bruker : 29-02-12 kl 20:22.
  Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:49   #210
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting jeg synes er litt interessant (og som jeg gjør selv også) er at man tillegger typisk kvinneyrker veldig flotte egenskaper. Sykepleierne er engler, lærere er gull verdt osv. Jeg kan ikke huske å ha hørt noen tillegge ingeniører slike egenskaper. ''

Kanskje det også har noe si for at visse yrker tiltrekker seg "flinke piker" som ikke er så veldig gode på å stille krav, men som legger mye av sitt selvbilde i nettopp de egenskapene som hylles for den yrkesgruppen? Som helst skal utøve jobben ut av godheten i sitt hjerte fremfor å slå i bordet med kompetanse og kreve skikkelig lønn?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 29-02-12, 17:50   #211
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde jeg tjent en mill i året, ville jeg følt meg som onkel Skrue. Det er utrolig mye penger, egentlig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:50   #212
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ingeniører får også høre at de er gull verdt på en god dag. Men som regel er vi ikke så nøye på tilbakemeldingene - vi får den tilbakemeldingen vi trenger når koden kompilerer vi.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:51   #213
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner forøvrig elektrikere som tjener nesten to mill i året. Det er fagbrev man skulle hatt.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:51   #214
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

En annen ting jeg synes er litt interessant (og som jeg gjør selv også) er at man tillegger typisk kvinneyrker veldig flotte egenskaper. Sykepleierne er engler, lærere er gull verdt osv. Jeg kan ikke huske å ha hørt noen tillegge ingeniører slike egenskaper. ''

Kanskje det også har noe si for at visse yrker tiltrekker seg "flinke piker" som ikke er så veldig gode på å stille krav, men som legger mye av sitt selvbilde i nettopp de egenskapene som hylles for den yrkesgruppen? Som helst skal utøve jobben ut av godheten i sitt hjerte fremfor å slå i bordet med kompetanse og kreve skikkelig lønn?

Det er liksom ikke noe som heter "kreve skikkelig lønn" i en del yrker. Du er adjunkt med 10 års utdannelse - 406000. Ferdig med den saken. Fagforeninger krever jo lønn, men streikerett i sommerferien er jo ikke akkurat egnet til å øke lønningene til lærere i hvert fall. Rett og slett et dårlig system...

Igjen: Flere mennesker inn i omsorgsyrker så vi kan gi skikkelige tjenester - så kan lønna være akkurat som den er. Jeg har nok.

Gammel 29-02-12, 17:53   #215
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ligger på rundt en halv million, og synes jeg har alt jeg trenger og mer til. Har man egentlig behov for å tjene så veldig mye mer?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:55   #216
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hadde jeg tjent en mill i året, ville jeg følt meg som onkel Skrue. Det er utrolig mye penger, egentlig.

Ja, vi bor i en MEGET dyr kommune, har hus til 4,5 millioner, kun 1 million i gjeld (resten av huset er egenkapital som er oppspart + verdiøkning på tidligere hus), tjener 800000 til sammen og synes vi har SVÆRT god råd :-) Dog er vi svært lite materialistisk anlagt og får ingen lykkefølelse av kule biler, kule datamaskiner, kule mobiler eller kule klær. Og da blir det jo litt mer begrenset hva det er å bruke penger på. For oss er det reiser, mat og opplevelser som tar av overskuddet, men det er nok igjen til å spare en god del.

Om vi hadde hatt 2 millioner tror jeg nok kjapt vi hadde spart 3-400000 i året... Eventuelt økt antall fadderbarn i SOS barnebyer betraktelig.

Kommer tilbake med noen spørsmål om arbeidstid i kveld, synes det er litt spennende. Men da må jeg ha tid til å regne litt først.

Gammel 29-02-12, 18:05   #217
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når tenker du da? På 1800-tallet? Sykepleie har vært en lang og faglig tung utdannelse i i hvert fall 100 år, vel?

Det har det, men anerkjennelsen av faget som ja.. et fag er ikke alltid like sterk selv om det har gått tid. På sykepleieskolens øvingspost fikk jeg høre mer enn en gang av øvingslærer at jeg praktisk talt var sykepleier fra før av siden jeg hadde så lang erfaring med mange barn og sånn. Satt litt på spissen, men det var mange "dette kan jo du fra før av, du som har barn" underveis. Også i jobbsammenheng vektlegges "mammarollen" og "husmorrollen". Jobbing på medisinrom, blodtrykk og andre mer faglige oppgaver blir liksom noe man gjør på siden. Også når sykepleierforbund og andre skal profilere seg er det jo mest det man appellerer til. Den varme, gode sykepleieren som setter seg ned på huk ved rullestolen, holder pasienten i hånden og ser ham omsorgsfullt i øynene osv. Selve engelen i hvitt, liksom.

Snille piker som legger mye av sin egenverdi i hva de er for andre tror jeg tiltrekkes veldig av et slikt yrke. Profesjonell engel, liksom. Og det er muligens ikke de som sterkest får frem poenget om at det er faglig kompetanse som skal lønnes.

Jeg tror at mange via enkelte yrker får en slags pay off i form av bekreftelse på at de er sånn eller slik og jeg tror en del av det som ville fungert som makt bak kravene hva f.eks. lønn angår bryter med den pay off-en. Derfor tror jeg også at enkelte yrkesgrupper blir mer lettmanipulerte i forhandlinger. For hvem vil vel være en kald jævel som driter i syke og gamle folk bare for å tjene noen ekstra kroner? Eller hvem vil la unger seile sin egen sjø og kreve bedre lønn og kår i læreryrket? Det å være snill, god og oppofrende er jo kanskje nettopp det som tiltrekker og føles som en god match med yrket.

Men er ikke flygelederen som passer på at folk ikke dør også en engel? Eller ingeniøren som får ting til å funke?

Jeg innbiller meg at en del i typiske kvinneyrker blir lurt. Man gidder ikke å betale dem skikkelig, men stryker heller egoet deres og forteller dem at de er ekstra spesielle og gode mennesker. De som ikke lar seg lure og sier "jada, jada, gi meg heller skikkelig lønn" må det jo være noe galt med. De er kanskje ikke engang egnet, så lite engleaktige de opptrer.

Gammel 29-02-12, 18:10   #218
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig i den der "holde-i-hånden"-profilen, altså. Og at det ofte er nettopp sykepleiere som bygger opp under den biten, i stedet for den faglige.

Jeg husker et dokumentarprogram om et par sykepleiere på en barneavdeling, som brukte veldig mye av sin tid på et i og for seg veldig viktig arbeid, nemlig klovning, sang og musikk for disse veldig syke ungene. De var kjempeflinke til det, og det betød åpenbart svært mye. Men det ble begrensninger på det etter hvert, og dette ble fremstilt som veldig skrekkelig. Men alvorlig talt, vi ansetter vel ikke folk med høy, faglig utdanning og 4 - 500 000 i årslønn for å synge og danse? Det kan man vel faktisk få til fra ufaglærte studenter, til en mye lavere pris? Jeg syns vinklingen på programmet ble veldig nedvurderende av sykepleiefaget.

Gammel 29-02-12, 18:13   #219
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tilsvarende kunne jo ingeniører profilert seg på at det er vi som stirrer på skjermen i time etter time for å se om ikonet skifter farge.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 18:23   #220
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg er enig i den der "holde-i-hånden"-profilen, altså. Og at det ofte er nettopp sykepleiere som bygger opp under den biten, i stedet for den faglige.

Jeg er helt enig. Selv om jeg blir rørt og stolt og alt det der når jeg ser slik profilering, så har jeg en liten følelse av man feilprofilerer noe enormt. Mora di er sikkert også veldig grei, men du betaler ikke henne for omsorgen, liksom.

Når da mange "flinke piker" som dette funker som magnet for da er samlet og skal prøve å forhandle frem bedre lønn, hva gjør de? Fokuserer enda hardere på "de myke verdiene" og at de er profesjonelle engler. Sier noen "jammen, tenk på pasientene!", skammer de seg og løper tilbake til jobbene sine med uforurettet sak. (Igjen satt på spissen).

Og så har man i tillegg vært så opptatt av å profilere sykepleiere som det eneste som duger - for alt. (Grunnen til at jeg ikke er organisert i NSF, men Fagforbundet) At man godt kan være 4-5 sykepleiere på jobb, uten noe støttepersonale, slik at man gjør litt sykepleiefaglig arbeid, men mest husmoroppgaver og kaffekos. Jeg har hatt 8-timersvakter der jeg i 6 av timene har vasket skyllerom, redd senger, stått på kjøkkenet og laget lørdagskos, vasket opp, brettet tøy osv. Innimellom dette har jeg løpt rundt med medisiner, stetoskop og blodtrykksmåler, skrevet rapport osv. Og ups! det ble ikke tid til å skrive pleieplan eller utreiserapporten ferdig dette skiftet for folk blir skikkelig sure om man tror man er for viktig til å ta oppvaska. Og støttepersonalet? Nei, de jobber ikke her lenger. Nå ansetter vi bare sykepleiere fordi de er de viktigste i hele verden og kan gjøre alt!

Sist redigert av kie : 29-02-12 kl 18:54.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.