Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Afipran for å øke melkeproduksjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-12, 17:44   #1
Tommelommelise
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2012
Tommelommelise har et hav av muligheter foran seg
Standard

Afipran for å øke melkeproduksjon

Hei,
Har noen av dere brukt afipran for å øke melkeproduksjonen?
Hvilke erfaringer har dere med det?

Jeg har fått resept av legen men er fryktelig usikker på om det er verdt å begynne på tablettene.

Hilsen,
Tommelommelise

Tommelommelise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 17:47   #2
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Afipran

Eh... Jeg får det mot kvalme.

Gammel 04-03-12, 17:56   #3
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk det som kvalmedempende da jeg var gravid.

Gammel 04-03-12, 17:59   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener ikke Syntocinon? Apifran trodde jeg bare var mot kvalme.

Gammel 04-03-12, 18:00   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Måtte google litt og det ser ut til at Apifran blir brukt for å øke melkeproduksjon og ja.

Gammel 04-03-12, 18:14   #6
Tommelommelise
Nybegynner

Standard

Sv: Afipran for å øke melkeproduksjon

Hei igjen,
Jo jeg vet det brukes mot kvalme:-) men en bivirkning er visstnok økt melkeproduksjon. Det er derfor jeg er usikker på om jeg skal ta tablettene siden de tross alt brukes mot noe annet.

Hilsen,

Tommelommelise

Gammel 04-03-12, 18:16   #7
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Det finnes mange typer medisin som har flere bruksområder. Tror nok det er safe å bruke de siden legen din har gitt deg det for å øke produksjonen.

Gammel 04-03-12, 18:26   #8
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått afipran for å øke melkeproduksjonen og fått effekt begge gangene. Førstmann fikk jeg ikke ammet og fullpumpet til han etter å ha gått på en afiprankur. Andramann ammet jeg, men slet med produksjonen så da fikk jeg enda en kur og det var såpass hjelp at jeg delammet til ca 6 mnd. Fikk ingen bivirkninger, så jeg syntes dette var en god løsning for meg.

Gammel 04-03-12, 18:29   #9
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Dette er "oppskriften" jeg fulgte.

Fra: Nasjonalt Ammesenter.
”Hva leger må vite om: Medisinske brystkomplikasjoner ved amming”.
Forf. dr.med Gro Nylander og dr.med. Margit Rosenberg

MEDIKAMENTELL STIMULERING AV MELKEPRODUKSJONEN

Alle gode råd for økt melkeproduksjon må være prøvd først! Hyppig nok, lenge nok, godt sugetak. Stimulering av søvnig eller sugesvakt barn. Omsorg for mor: hvile, ernæring, søvn. Evt. forbigående pumping og/eller ekstra bryststimulering. Sjelden indikasjon i barseltiden. Aldri medikamenter som erstatning for god ammehjelp. Aktuelle medikamenter har liten overgang til morsmelk og kan også brukes av premature.

Metoklopramid (Afipran) øker nivået av hormonet Prolaktin som har en direkte virkning på melkemengden. Virker ikke på alle. Studier har vist økning på 60 – 100 %. Foreslått dosering: 10 mg x 3 i 7 dager, deretter gradvis nedtrapping med 10 mg x 2 i 5 dager, så 10 mg x 1 i 5 dager, evt. hver annen dag til slutt. Melkemengden øker hos de fleste etter ca 2 d, men avtar ofte igjen etter seponering.
Bivirkning er vanligst døsighet, sjeldnere kvalme, diare, mage-vondt, nedstemthet

Gammel 04-03-12, 19:03   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet om flere med premature som har fått Afipran i melkeproduksjonssammenheng, så det hadde jeg nok villig gitt et forsøk.
For meg personlig hadde det ikke blitt store overgangen, siden jeg tygger Afipran hele svangerskapet.

Gammel 04-03-12, 19:10   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk det og takket være det fikk jeg nok melk til å "del-amme". Jeg hadde ikke vært i tvil. Første gangen jeg tok det er første og siste gang jeg opplevde melkespreng.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 19:13   #12
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg prøvde, men det virket ikke på meg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 21:34   #13
Tommelommelise
Nybegynner

Standard

Jeg prøver:-)
Tusen takk for svar alle sammen:-)

Gammel 04-03-12, 22:16   #14
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Jeg har brukt det, bare bruk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.