Sv: Facebook og dialekt
Jeg har lest alle innleggene her, der noen av dere har lagt inn deres dialekt, og sagt noe sånt som at det blir vanskeligere å lese. Vel, uten unntak så leser jeg det helt greit, og ville ikke hatt noen problemer om dere skrev på dialekt her eller der. For meg er innholdet viktigst, og ikke hvordan det skrives.
På facebook så bruker jeg en blanding av dialekt og bok mål, der andre har skrevet på bokmål svarer jeg på bokmål, er statusen på dialekt svarer jeg på dialekt. Men jeg vil påstå at det er forståelig også for andre, for jeg skriver absolutt ikke som jeg snakker. Bl.a sier jeg ikkje, men skriver alltid ikke, det jeg bytter ut er stort segg jeg, meg, deg, seg til æ, mæ, dæ, sæ. I tillegg skriver jeg kordan i stedet for hvordan.
Jeg kan være enig i at dersom noen skriver akkurat som de snakker, så kan det være vanskelig å lese, jeg har en kompis som konsekvent gjør det, og selv for meg som snakker samme dialekt, så skjer det av og til at jeg må stoppe opp og tenke.
Men for meg er sms-språk MYE verre en dialekt, der sliter jeg endel med å skjønne, og det skjer at jeg hopper over det folk med sms-språk skriver.