Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Stavmikser

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 11:03   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stavmikser

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Stavmikser i plast høres helt fantastisk ut.

Jeg lager stort sett supper og grønnsakspureer i teflongryte, og derfor har jeg foretrukket å bruke blender. Men om det er mulig å finne stavmikser i plast så er det absolutt et godt alternativ.

Braunmikseren er i plast. Ja, ikke knivene, da, men de er jo ikke nedi grytebunnen. Og så kan man legge hele den lange greia i oppvaskmaskinen, det er også kjekt; delen med motor i er ikke borti maten, så den trenger ikke å vaskes.

Gammel 05-03-12, 11:04   #22
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Håndmikser er jo mest nødvendig, såklart - det var den eneste "kjøkkenmaskinen" jeg kjøpte med det samme jeg flyttet hjemmefra, så det gikk jeg bare ut fra at Dragen (og alle andre) allerede har. Men ja, Ramses, hvis man ikke har noen av delene, er jeg helt enig i at det er den man trenger mest.

Hva bruker man håndmikser til? Jeg har en stavmikser, og bruker den som Skilpadda. Og så har jeg en Kenwood som brukes til baking - mest gjærdeig. Og så sikler jeg på en blender fra Kitchen Aid, for jeg har planer om å bli bedre på smoothie. Både å lage og å innta. (Og det funker ingen av de to ovenstående noe særlig til, synes jeg.)

Gammel 05-03-12, 11:05   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Hva bruker man håndmikser til?

Den bruker man til å piske krem, lage eggedosis, røre sammen kakedeiger osv.

Gammel 05-03-12, 11:07   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Hva bruker man håndmikser til? Jeg har en stavmikser, og bruker den som Skilpadda. Og så har jeg en Kenwood som brukes til baking - mest gjærdeig.

Håndmikseren brukes til alt bakelignende som ikke er gjærdeig - kakedeig og krem og eggedosis og vaffelrøre og smørkrem og glasur. Kjøkkenmaskinen (KA-en) kan jo brukes til mye av dette, men den er ikke så egnet til små porsjoner, synes jeg.

Gammel 05-03-12, 11:12   #25
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker stavmikseren min hver gang jeg lager Nennes rundstykker - til å "knuse" cottage cheese. Et par ganger i året, m.a.o.
Den ble innkjøpt da det var behov for å lage babymat, og brukt mye det første året.

Jeg lager tydeligvis ikke den typen mat som krever stavmikser - men jeg lager en del, vil jeg påstå.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 11:15   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp slitt ut min stavmikser og må kjøpe ny. Det var en enkel type fra Braun som fungerte fint i mange år. Syns stavmikser er veldig greit å ha selv om jeg har både Kitchen Aid kjøkkenmaskin, blender, miksmaster og foodprocessor.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 11:15   #27
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en fra Braun, med alskens dupeditter til. Jeg bruker den masse. Selve "staven" brukes til sauser, supper, mosing av diverse osv. De andre delene brukes til hakking, blanding, piske krem, piske eggehviter, rasping av ost/gulrot/whatever, lage paideig, og masse annet. Jeg har den som heter Multiquick 5 MR 570 Pâtisserie herfra: http://www.braun.com/no/household/fo...-5/models.html

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 11:23   #28
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Har Braun stavmixer, bruker den ganske ofte siden mine barn er "allergisk" mot klumper i supper eller sauser.

Gammel 05-03-12, 11:25   #29
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker på stavmikser når jeg lager tomatsaus, suppe, og litt annet.

Jeg har håndmikser, men ikke kjøkkenmaskin.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 11:26   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk til jul, det var en sånn greie som man også kan kutte løk og sånt med, så foreløpig har jeg brukt den en gang til å kutte løk. Målet er å bruke den mere, til å lage tomatsuppe og sånt.

Gammel 05-03-12, 11:29   #31
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Vi har slitt ut to fra Braun. Nå har vi en mer solid og kraftig fra bamix. Bruker den bl.a til supper, sauser og pureer.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 11:36   #32
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når den gamle stavmixeren min sa takk for seg hadde jeg et vanskelig halvår på kjøkkenet. Jeg bruker min veldig ofte, mange ganger per uke. Og flere av tingene nevnt i tråden her lager jeg aldri. Blenderen er upraktisk å bruke somm stavmixer men det går i nødsfall selvfølgelig.

Vi har den fra kenwood som en linket til i et tidligere innlegg, iallefall ligner den masse på den. Mulig jeg selv hadde kjøpt inn bamix, da den ser enda raskere og kraftigere ut enn vår.

Grunnen til at jeg bruker den ofte er fordi jeg lager mye supper og sauser fra bunnen, og det blir litt mere barnevennlig pluss at skummede sauser og supper smaker bedre, iallefall for øyet som skal innta maten.

Til smooties etc syns jeg blender fungerer bedre enn stavmixer. Renholdet går veldig greit om man skyller og kjører en runde med zalo vann i blender umiddelbart etter bruk.

Gammel 05-03-12, 11:47   #33
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi har stor kjøkkenmaskin og merker godt at stavmikseren sa takk for seg ved juletider. Vi kastet ut håndmikseren for noen år siden ettersom Kjøkkenmaskina tok alt av store ting og stavmikseren med visp, kutteboks og sånn sausmoser dekket resten.

Nå må vi fram med Kenwood på X antall kilo for å piske 2 dl krem til kakaoen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 11:52   #34
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har stavmikser, men jeg aner ikke hvilket merke. Den brukes til å jevne hjemmelaget suppe, til puréer og til å lage hummus og pesto. I tillegg har vi håndmikser (til pannekakerøre, kakebaking og fløtepisking blant annet), kjøkkenmaskin (til polentakake og marsipan) og blender (til drinker og smoothies). Godt utstyrt.

Gammel 05-03-12, 12:03   #35
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har stavmikser og jeg bruker den masse. Til guacamole, pastasaus (utrolig hvor mye grønnsaker man kan kamuflere i en pastasaus hvis man bruker stavmikser), supper og diverse.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:08   #36
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

............
Nå må vi fram med Kenwood på X antall kilo for å piske 2 dl krem til kakaoen.

:jepp: men Kenwooden står fremme på benken og brukes til alt.

Stavmikseren er en enkel sak fra Braun som brukes ofte til sus og supper.
I utgangspunktet ønsket jeg meg en fra Bamix, men den koster litt mer ...

Gammel 05-03-12, 16:41   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stavmikser, ikke håndmikser. Bruker den til supper og pannekakerøre og sånt. (Og for lenge siden, da jeg laget barnemat hjemme.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 16:45   #38
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en som jeg bruker til ymse som er litt klumpete og som skal bli jevnt og fint. Det er noen ganger en saus, andre ganger suppe. F.eks. hvis jeg lager suppe av tomatbokser, løk og hvitløk - da er det fint å mose alt helt jevnt med stavmikser.

Jeg bruker den også til å lage perfekt, jevn glasur til gulrotkake.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 16:50   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Håndmikseren brukes til alt bakelignende som ikke er gjærdeig - kakedeig og krem og eggedosis og vaffelrøre og smørkrem og glasur.

Jeg har en visp til stavmikseren som fikser det, så for meg er håndmikser helt overflødig. Heller to i ett, enn to forskjellige maskiner.

Jeg har en fra Krups som jeg er veldig fornøyd med, Ikke minst fordi alle delene (bortsett fra motoren såklart) kan tas i oppvaskmaskinen. Den har visp, stavmikser, litermål og sånn kuttedings oppi en bolle.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 17:23   #40
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har en visp til stavmikseren som fikser det, så for meg er håndmikser helt overflødig. Heller to i ett, enn to forskjellige maskiner.

Jeg har en fra Krups som jeg er veldig fornøyd med, Ikke minst fordi alle delene (bortsett fra motoren såklart) kan tas i oppvaskmaskinen. Den har visp, stavmikser, litermål og sånn kuttedings oppi en bolle.

Den høres veldig lik ut den jeg fikk fra Kenwood i går, og jeg håper vispen er like bra som din. Jeg har levd uten håndmikser en god stund, og savner den ganske sjelden. Stavmikseren oftere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.