Sv: Oslofjorden blir forgiftet! (Dagbladet)
Jeg har nå gjort litt research og funnet ut hvorfor SV i bystyret i en bred koalisjon (ikke Bjørnøy, det må være en feil) støttet dette.
Poenget er:
det finnes et landdeponi som heter NOAS. Der ville det blitt helt fullt, dersom PCB'en fra Oslofjorden ville blitt dumpet der. Den lagringsplassen må brukes til PCB fra fjorder som er grunnere enn Oslofjorden. I Oslofjorden, som utenfor malmøykalven er ganske dyp, er det gravet en såkalt kulvert, det er en grop som fylles med PCB og TDT, og oppå der legges et tykt lag sand. Nå ryddes det opp i indre fjord og giften fraktes til denne kulverten. Da vil selvsagt giftstoffene virvles opp. Men når de kommer ned i kulverten, vil de ligge fint og stille der. Natur og Ungdom støtter dette tiltaket. Grunnen til at bellona ikke støtter det, kan jo ha noe å gjøre med at de blir delfinansiert av NOAS?
Oslofjorden er en av Norges absolutt reneste fjorder.
Jeg beklager at jeg ikke var bedre orientert i utg. pktet. Dette er ikke så galt, med andre ord, men litt bøllete i en overgangsperiode.