Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 20:30   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Tommel opp

Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!

http://www.dagbladet.no/2012/03/07/t...olig/20572870/

Her kan man lese om en seksbarnsfamile som tar noen lure grep for å begrense antall maskinvasker av klær i uken. Selv gjør jeg ganske mange av dem, delvis fordi jeg er lat, () men også fordi jeg ønsker å spare miljøet.
Jeg blir faktisk litt sjokkert over å høre at en famile på fire, som vi jo er selv, vasker over 8 (!)maskiner i uken. Hvordan er det mulig?

Så- hvor mange maskiner vasker du i uken, og har du noen lure tips for å begrense klesvasken?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 20:39   #2
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!

Vi gjør faktisk endel av tingene som hun tipser om i artikkelen. Både barnet og oss voksne bruker ull på vinteren og det brukes ofte 3-4 ganger før vask. De voksnes klær luftes istedet for vask om de ikke lukter eller har flekker. Undertøy og sokker vaskes etter en gangs bruk. Og nå som det er regn, vaskes ytterklærne til barnet ca 1 gang i uka.

Likevel vasker vi omkring 5 maskiner i uka med 3 i familien.

Gammel 07-03-12, 20:48   #3
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi vasker sikkert minst 8 maskiner med klær i vår familie per uke... Det der med brukte, men ikke skitne klær er et irritasjonsmoment her, og det med bruktklærkurv inne på hvert rom skal jeg jammen adoptere altså. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. :treg:

Gammel 07-03-12, 20:53   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan fint finne på å legge brukte klær i skapet igjen, altså. Er det rent nok til å bruke på nytt, tenker jeg det er rent nok til å ligge i skapet også. Er det sjuskete av meg? ( Det var ikke et retorisk spørsmål, men et ordentlig spørsmål)

Ellers var det jo mye fornuftig her. For vår del mangler den biten med et fornuftig vaskerom. Vi har et kaldt, uggent vaskerom i en murkjeller.

Gammel 07-03-12, 20:58   #5
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg legger også brukte klær inn i skapet igjen, eller henger over badekaret om det skal brukes dagen etter.

Gammel 07-03-12, 21:00   #6
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I dag har jeg vasket 3 maskiner. Men totalt i løpet av uka blir det nok 8-10. Blir ofte fullt skift på alle. I går oppdager jeg etter endt arb.dag at jeg hadde gått med en bæsjeflekk på genseren hele dagen....Mellomste i dag tissa ned seg i bhg.Minste har fullt skift hver dag.Mannen i huset reparerer på annleggsmaskiner,så det sier seg vel selv? Ja som regel fullt skift på nesten alle hver dag, og skift på de fleste senger hver uke. Det blir litt klesvask ja.

Gammel 07-03-12, 21:03   #7
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Vi har samme systemet som dem for sortering av klesvask, en pose til hvitt 60, en til farget 60 og en til resten. Når jeg får meg hus med eget vaskerom (muligens i mitt neste liv ) skal jeg ha enda flere sorteringskategorier!

Tipper vi vasker ca 4-5 vanlige vask i uka, men hvis vi trener, så hiver vi treningstøyet på en 20 minutters vask med en gang etterpå, så sånn sett kan det bli en del maskiner.

Bruktkurver, ja, god ide! Også i mitt neste liv! Jeg blander rent og nesten rent, men gubben nekter å gjøre det.

Syns også det var en god ide med en kurv med rene klær til hver!

Det eneste som mangler der er vaskeritjeneste for alle i familien, og ikke bare mor

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:04   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har et par knaggrekker til brukte men rene klær, men trenger nok å bli enda flinkere. Det viktigste tiltaket for å få ned antall klesvasker her i huset, er imidlertid å få Hassel stuerein.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:09   #9
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Jeg kan fint finne på å legge brukte klær i skapet igjen, altså. Er det rent nok til å bruke på nytt, tenker jeg det er rent nok til å ligge i skapet også. Er det sjuskete av meg? ( Det var ikke et retorisk spørsmål, men et ordentlig spørsmål)

Jeg gjør også det, legger brukte klær i skapet. Kan fint bruke en bukse eller genser et par ganger før den vaskes. Eldste kan også bruke noe et par ganger. Nå vinterstid bruker de mye ull, vaskes ikke daglig.

Aner ikke hvor mange maskiner vi vasker i uken, men jeg kunne nok vært flinkere til å vaske fulle maskiner, ja.

Gammel 07-03-12, 21:12   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, vi skifter håndklær bare 1 gang i uka, bruker en del ull på ungene om vinteren og er ikke overdrevent renslige tror jeg, men vasker nok 8-9 maskiner per uke, minst.
Ulla må i mitt hode byttes nesten hver dag uansett, ungenes ull får matflekker og storebrors har inntil nylig vært utsatt for skvettskader. Nå i vinter har vi ofte latt ham bruke den litt lenger. For oss voksne lukter ull svette og "kjønn" etter en gangs bruk uansett.
Jeg er ikke særlig jålete, men det er ikke aktuelt å kjøpe alt i 1 farge.
En bruktkurv under senga kunne kanskje vært noe, det må jeg si meg enig i. Jeg legger aldri brukte klær tilbake i skapet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:42   #11
amanas

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Vi vasker ca 7 maskiner i uken. 2kokvask, 2 med mørkt, 1 med lyst, 1 med arbeidsklær og 1 med ull.

Kunne sikkert blitt bedre. Men med en mann som trener daglig går det en del håndkler og treningsklær.
Vi er to voksne og to barn.

Gammel 07-03-12, 21:51   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Å, vi vasker mye.

Mikro sine klær må byttes daglig. Muligens ikke strømpebuksa, og det hender hun kan bruke omigjen buksa også, men på tross av smikke så griser hun til overdelene sine. Ikke uvanlig heller hun vann utover seg også.
Knerten har for tiden minst en pose med vått tøy med hjem fra barnehagen, selv om han har både regntøy og vanntett dress, så er han våt inn i det absolutt vanntette støvlene også... Han hopper i vanndammer. Sånn resten av året er også klærene hans stort sett såpass preget av dagens aktiviteter at de bør vaskes. Bukser kan brukes igjen, på den årstiden hvor de bruker noe utenpå når de leker ute, da.

Begge ungene bruker mye ull på vinteren, og Knerten sitt brukes igjen. Strømpebuksene til Mikro også, men bodyene går stort sett til vask etter dagen ja. Jeg bruker ull selv også, og voksneulla vaskes slett ikke daglig.

Mannens skjorter holder bare en dag, undertøy bytter vi begge daglig, for min del kan jeg gjerne lufte en overdel og bruke den igjen om den ikke lukter, dvs, om ikke Mikro har klinet meg inn med leverpostei da...

Så kommer håndklær (nei, de byttes ikke veldig ofte) sengetøy (slett ikke ofte) og bleievask (det blir jo fort 2-3 ganger i uka da, og inngår ikke i de fleste andre hjem) og kokvask.. Og teppene til hunden en gang i skuddåret. (eller, litt oftere, men ikke akkurat månedtlig altså. Hun har mange som hun bytter på, også vasker jeg i en røys innimellom)

Ja, maskina bør gå minst en gang for dagen, gjerne mer, så jeg tror nok fint på et snitt på 8-10 maskiner i uka ja. I alle fall ikke mindre.

Bruktkurv hadde sikkert ikke vært dumt, vi har noen hyller på badet hvor vi har brukt tøy da, og det fungerer ganske greit, dog er det ikke akkurat helt ryddig.

Gammel 07-03-12, 21:55   #13
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg innser nå at jeg er veldig sjuskete. 8 maskiner i uka?! Er ikke i nærheten en gang, selv med 4 barn og 2 voksne.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:56   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja, vi er 3 i familien og jeg vasker 2 - 4 maskiner i uka tror jeg.
Jeg har blitt flinkere til å legge brukt, men ikke møkkete klær i skapene igjen. Dvs gutta sine altså. Håndklær bruker vi flere ganger og jeg setter ikke på en vask før den er full.

Gammel 07-03-12, 21:57   #15
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker 2-3 maskiner i uka. 5 i familien. Nå skal jeg inn og lese artikkelen for å se om vi gjør noe av det som står der.

Edit: Ser at vi gjør mye det samme. Vi har plass til halvreint tøy, tørker klærne ved oppheng (da har man ikke kapasitet til så mange maskiner i uka), bruker håndklærne om igjen flere ganger, kjører stort sett kun fulle maskiner og sorterer klær etter barn slik at de største legger inn sitt eget tøy.

De to eldste søler lite og skifter absolutt ikke alt hver dag. Minsten skifter alt - men det vil bare si body og strømpebukse for tiden. Ulltøyet han har som mellomlag skiftes absolutt ikke hver dag, det brukes bare under dress ute og blir ikke skittent. Vi voksne skifter undertøy og sokker hver dag, men resten kan gjerne brukes flere dager.

Vi kjører som regel en mørk 40 grader, en lys 40 grader og en 60 grader (håndklær, evt sengetøy og undertøy) i uka. Av og til bytter jeg ut 60 grader med 90 grader. Ulltøy hos oss brukes aldri inntil kroppen (kun atopikere), så det brukes bare som mellomlag og vaskes svært sjelden. Når jeg gjør det, blir det som regel i steden for den lyse 40-gradersvasken den uka.

Som sagt: Dårlig tørkekapasitet tvinger oss til å vaske lite. Og det passer oss bra.

Sist redigert av oslo78 : 07-03-12 kl 22:10.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:00   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at jeg må sette på en vask.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:02   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at det er mulig å komme under 5-6, må jeg innrømme. Da kjører man alt tøyet sitt utenom anbefalt vaskeanvisning, eller man har tøy av bare 1 type. I uka kjører vi type (i snitt):
2-3 vasker håndklær/sengetøy (noe trening, vanlig utskifting, sengetøyskift hver 14. dag, en del uttissing av sengetøy hos storebror)
2 runder ullvask (i vinterhalvåret)
1 hvit 40 grader
2 mørke 40 grader
1 mørk finvask 30 grader
1 dongeri finvask

Der havnet jeg vel på 9-10 vasker ja.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:04   #18
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er fem og vasker i snitt 5 maskiner i uka, tenker jeg.
Jeg setter ALDRI på en halvfull maskin og har knaggrekker på alle soverom for klær som fint kan brukes flere ganger. Om jeg vet at jeg snart må kjøre en maskin med hvitt og ikke har nok i skittentøyskurven for å få fylt opp maskina, setter jeg faktisk på barna hvitt tøy så den fylles opp.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:10   #19
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg tør ikke tenke på hvor mange klesvasker det blir i uka...og alltid er jeg på etterskudd... Hva jeg gjør for å redusere?? Aldri tenkt tanken, jeg bare stapper maskinen full og setter den på, ren rutine.... Hender jeg vasker ull for hånd, spesielt til minsten. For da kan jeg kjøre tørketrommel eller maskin samtidig.
Jeg prøver bruke klærne neste dag, mannen er forsåvidt også flink til det, men minsten griser oss til vel så mye som seg selv. Der er det uaktuelt å bruke klærne neste dag, innimellom kan vi bruke ullundertøyet, om han har spist lite den dagen.... Tolvåringen er et kapittel for seg selv. Mener bestemt at selv buksen må byttes ut hver dag. Åtteåringen er stikk motsatt og han må jeg fremdeles kle på og sjekke hver dag. Prøver å la han gå med samme buksa og ullundertøyet iallefall.
De klærne mannen og jeg bruker om igjen, er vel dassebuksa og slikt og de, kremt, ligger iallefall ikke i en kurv...
Håndklærne har ikke familien skjønt at kan brukes om igjen, så jeg vasker håndklevask flere ganger i uka.
Yttertøyet vasker jeg skammelig sjelden.
Drømmen er et vaskerom....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:10   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi vasker mellom 3 og 4 maskiner i uken.
Det vi gjør, er å: Alltid vaske fulle maskiner. Bruke håndklær flere ganger. Ha nok av ullklær (som vi bruker mye om vinteren) slik at vi bare vasker maks en maskin i uken med det. Prøve å oppbevare brukte, men rene klær på en stol eller i en hylle i skapet, men her kunne vi vært bedre.
Innendørs treningstøy må jeg vaske, såpass omtanke har jeg for de jeg trener sammen med, men ulltrøyer som jeg har under treningsjakka når jeg er ute og jogger, kan godt henge til lufting i boden før jeg bruker de en gang til. Ikke svetter jeg mye og ikke tror jeg en brukt ulltrøye sjenerer andre der jeg jogger for meg selv i mørket.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.