|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!http://www.dagbladet.no/2012/03/07/t...olig/20572870/ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi gjør faktisk endel av tingene som hun tipser om i artikkelen. Både barnet og oss voksne bruker ull på vinteren og det brukes ofte 3-4 ganger før vask. De voksnes klær luftes istedet for vask om de ikke lukter eller har flekker. Undertøy og sokker vaskes etter en gangs bruk. Og nå som det er regn, vaskes ytterklærne til barnet ca 1 gang i uka.
|
|
|
#3 |
|
Skal rømme
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi vasker sikkert minst 8 maskiner med klær i vår familie per uke... Det der med brukte, men ikke skitne klær er et irritasjonsmoment her, og det med bruktklærkurv inne på hvert rom skal jeg jammen adoptere altså. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. :treg:
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg kan fint finne på å legge brukte klær i skapet igjen, altså. Er det rent nok til å bruke på nytt, tenker jeg det er rent nok til å ligge i skapet også. Er det sjuskete av meg? ( Det var ikke et retorisk spørsmål, men et ordentlig spørsmål)
|
|
|
#5 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg legger også brukte klær inn i skapet igjen, eller henger over badekaret om det skal brukes dagen etter.
|
|
|
#6 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!I dag har jeg vasket 3 maskiner. Men totalt i løpet av uka blir det nok 8-10. Blir ofte fullt skift på alle. I går oppdager jeg etter endt arb.dag at jeg hadde gått med en bæsjeflekk på genseren hele dagen....Mellomste i dag tissa ned seg i bhg.Minste har fullt skift hver dag.Mannen i huset reparerer på annleggsmaskiner,så det sier seg vel selv? Ja som regel fullt skift på nesten alle hver dag, og skift på de fleste senger hver uke. Det blir litt klesvask ja.
|
|
|
#7 |
|
Klar
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi har samme systemet som dem for sortering av klesvask, en pose til hvitt 60, en til farget 60 og en til resten. Når jeg får meg hus med eget vaskerom (muligens i mitt neste liv |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg har et par knaggrekker til brukte men rene klær, men trenger nok å bli enda flinkere. Det viktigste tiltaket for å få ned antall klesvasker her i huset, er imidlertid å få Hassel stuerein.
|
|
|
#9 |
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!
Jeg gjør også det, legger brukte klær i skapet. Kan fint bruke en bukse eller genser et par ganger før den vaskes. Eldste kan også bruke noe et par ganger. Nå vinterstid bruker de mye ull, vaskes ikke daglig.
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Tja, vi skifter håndklær bare 1 gang i uka, bruker en del ull på ungene om vinteren og er ikke overdrevent renslige tror jeg, men vasker nok 8-9 maskiner per uke, minst. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi vasker ca 7 maskiner i uken. 2kokvask, 2 med mørkt, 1 med lyst, 1 med arbeidsklær og 1 med ull.
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Å, vi vasker mye.
|
|
|
#13 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg innser nå at jeg er veldig sjuskete. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
bits and pieces
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Tja, vi er 3 i familien og jeg vasker 2 - 4 maskiner i uka tror jeg.
|
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg vasker 2-3 maskiner i uka. 5 i familien. Nå skal jeg inn og lese artikkelen for å se om vi gjør noe av det som står der.
Sist redigert av oslo78 : 07-03-12 kl 22:10. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg skjønner ikke at det er mulig å komme under 5-6, må jeg innrømme. Da kjører man alt tøyet sitt utenom anbefalt vaskeanvisning, eller man har tøy av bare 1 type. I uka kjører vi type (i snitt): |
|
|
|
|
|
#18 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi er fem og vasker i snitt 5 maskiner i uka, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Jeg tør ikke tenke på hvor mange klesvasker det blir i uka...og alltid er jeg på etterskudd... Hva jeg gjør for å redusere?? Aldri tenkt tanken, jeg bare stapper maskinen full og setter den på, ren rutine.... Hender jeg vasker ull for hånd, spesielt til minsten. For da kan jeg kjøre tørketrommel eller maskin samtidig. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!Vi vasker mellom 3 og 4 maskiner i uken. |
|
|
|
![]() |
|
|