Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-12, 14:16   #41
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lure vasketips for sjusker og miljøbevisste!

Lite digg å sitte tettpakket i en spinningsal når naboen ikke har reine treningsklær. Men jeg hadde ikke vasket treningsklærne etter en gangs bruk hvis jeg f.eks jogget ute.

Gammel 08-03-12, 14:19   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Lite digg å sitte tettpakket i en spinningsal når naboen ikke har reine treningsklær. Men jeg hadde ikke vasket treningsklærne etter en gangs bruk hvis jeg f.eks jogget ute.

Nei, det er sant.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 14:36   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker det ikke alltid etter en gang med jogging, men alltid etter løping (da svetter jeg skikkelig).

Ellers er det også en del syntetisk treningstøy der svettelukten sitter i også etter vask. sånn neste gang dere skuler på naboen i spinningsalen.

Gammel 08-03-12, 14:37   #44
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bytter sengetøy hver 14. dag, men det er klart det trekker opp vaskemengden at storebror for øyeblikket tisser ut kanskje 4 sengetøysett per uke :stønn: .
Her går alle overdeler man har hatt rett på kroppen en hel dag rett i skittentøyet. Jeg tror ikke jeg har et spesielt stort svetteproblem, men det er helt uaktuelt for meg at det kan brukes om igjen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 14:53   #45
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mest geniale i artikkelen syns jeg forøvrig var at hver og en hadde en egen kurv til halvbrukt tøy. Det er nemlig noe av det som skaper mest kaos hos oss. Mitt og Veslas halvbrukte tøyet opptar minst halvparten av et allerede overfylt, knøttlite baderom.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-12, 15:31   #46
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg konstaterer at jeg er en vaskesjuske.

Her i huset vasker vi nok fire maskiner pr. uke, og klær brukes om igjen uten skrupler. Vi voksne skifter selvsagt undertøy/tøy som er innerst på kroppen hver dag, og 09-modellen må som oftest ha rent antrekk hver dag, ikke pga. flekker, men pga. utstrakt grising som gjør at bare litt flekkfjerning ikke nytter. Dersom hun har hatt ullundertøy med annet tøy utenpå, kan ullundertøyet brukes flere ganger. Håndklær vaskes stort sett en gang pr. uke, sengetøy byttes ca. hver 14. dag, og vi vasker sjelden maskiner som ikke er fulle dersom det ikke er snakk om ulltøy.

Jeg liker ikke å overvaske klær, og jeans kan for eksempel brukes endel ganger uten at de føles skitne, i hvertfall dersom jeg skifter før jeg er i kontakt med Frøken Rosa.

Ellers bruker vi flytende Blenda Sensitive til det aller meste, og 1/2 kork holder til en vaskemaskin med normalskittent tøy. Til ullvask bruker vi Ecover for ull og silke. Tøymykner har vi for lengst kuttet både pga. hudproblematikk, og fordi det egentlig er unødvendig når man bruker trommel til det meste. Når svigermor en sjelden gang har vasket noe av vårt tøy, får jeg nesten pustevansker av den gjennomtrengende lukta av gul Comfort.

Gammel 09-03-12, 20:51   #47
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bytter sengetøy hver uke fordi jeg har eksem.Og følelsen av å legge seg i nytt sengetøy er herlig! Og ungenes senger blir skiftet pga at mellomste tisser rett som det er om natta,minste får flaske i senga og søler litt, og eldste sin blir skiftet i samme slengen.

Gammel 12-03-12, 23:52   #48
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tre maskiner med mørkt tøy, minimum. Far er rørlegger, jeg jobber i barnehage(og er sauset ned i kaviar, makrell i tomat og snørr. Hver dag. Treningstøy.
To maskiner med 60 grader undertøy og håndklær,
en til to maskiner finvask/ulltøy.
En maskin yttertøy.
Annenhver uke to maskiner sengetøy.

Alle bruker klær om igjen dersom det ikke er skittent eller svett. Undertøy byttes hver dag. Klærne som brukes flere ganger får seg en lufterunde og inn i skapet, eller ligger på benken på vaskerommet til neste dag, eller de(ungene) henger tøyet på knagger på rommene sine. Far har knagger på vaskerommet hvor han henger opp sitt tøy, jeg har en benk på badet som er min.

Gammel 13-03-12, 00:32   #49
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Hmm... En maskin mørkt 40, en rødish 40, en lys 40, en mørk 60, en lys 60/håndklær, en ull, en sengetøy og ofte en ekstra en med gjørmete yttertøy/flekkete baderomsmatte/sofaputevar med sjokoladeflekker/utspydd hodepute/gardiner med fingermerker eller hva det nå skulle være den uka. Vips, 8 maskiner i uka. Skulle vi vasket færre maskiner per uke kunne jeg sikkert ventet en uke med f.eks. lys 40 og mørk 60, for å fylle dem helt opp, men da måtte vi jo hatt mer klær.

Vi bruker håndklær flere ganger, skifter ikke på senger i utrengsmål, vasker ikke klærne før de er skitne/lukter og har et fint lager brukte, men rene klær på benken på badet. Men jeg kunne selvsagt droppet å sortere klærne i lyst/mørkt/farget.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.