Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg klarer ikke bake muffins!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-12, 14:11   #1
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg klarer ikke bake muffins!

Stort sett så kjøper jeg de ferdigpakkene, så utrolig lettvint, men jeg er ikke helt begeistret for smaken. Har prøvd å bake de fra bunnen av noen ganger. Tror jeg lyktes for noen år siden... Men etterpå... Forrige gang ble de borte i formene under steking Alt som var igjen var skallet. Bakte isted og nå er de slik at de vokser i munnen.... Kan best forklare de som litt løs modelleire, men tror faktisk de kan gjøre nytten som det...
Ved oppskriftsøk fant jeg 3 like, i tillegg til den jeg hadde så tenkte det var de safeste... men??
Jeg baker sukkerbrød, fromasjkaker og alt mulig festkaker, i tillegg til gjærbakst, men muffins??

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 14:13   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg klarer ikke bake muffins!

Har du brett til å sette formene i? Sikter du melet?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 14:17   #3
Stjerneskuddet
Erfaren

Standard

Jada, har brett og de ser ikke så verst ut. Sikter mel og gjør alt som står i oppskriften....

Gammel 13-03-12, 14:18   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blander du dem bare lett sammen? Muffinsrøre skal bare såvidt sammenblandes.

Gammel 13-03-12, 14:20   #5
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jo da, ALLE klarer å bake muffins!

Mitt nybegynnertips er å kjøpe halvfabrikata, for eksempel lys muffinsrøre fra Toro, og heller tilsette diverse smaker selv; kakao, sjokoladebiter, bær, eplebiter, kanel, osv. (ikke alt på én gang, da).

Skal se du klarer det!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 14:25   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Niobe sier: Mange gjør feilen og bruke mixer og mixe svært godt når de lager muffins. Det funker aldri.

Gammel 13-03-12, 14:29   #7
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan heller ikke bake muffins, bare alt annet. Jeg har hatt lært at jeg må fylle mindre røre i formene enn jeg tror jeg kan gjøre. Maks halvfulle, ikke en tøddel mer.

Gammel 13-03-12, 14:38   #8
Stjerneskuddet
Erfaren

Standard

Mikse lett sammen....oida...blandet veldig godt jeg...kanskje derfor den noe seige konsistensen med andre ord.... Det har sluttet å flyte over for meg, det gadd jeg bare vaske en gang og muffinsbrett er genialt... Men holder meg til ferdigmix jeg...

Gammel 13-03-12, 14:44   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, røren skal være klumpete. Har du rørt den glatt, så har du rørt for mye.

Gammel 13-03-12, 16:12   #10
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager bare gulrotmuffins. Det funker.

Gammel 13-03-12, 16:36   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Lag kladdemuffins - se det søte liv. Går ikke an å mislykkes med!

Gammel 13-03-12, 17:11   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse får du ikke gjort galt på, sønnen min lagde dem selv i en alder av 3-4, og bonusbarna på 5 svisjet dem helt greit sammen de også (med hjelp til målinga såklart).

Du trenger papirformer, og du trenger sånn muffinsbrett med hull i (ellers skjærer det seg helt).

Ingrediensene skal bare såvidt røres sammen for hånd, og man trenger kun to boller og en sleiv. Røren holder til 6-12 muffins, alt etter hvor store former man har.

det tørre:
4,8 dl hvetemel
ca 1,5 dl sukker
3 store ts bakepulver
en klype salt

det våte:
1 egg
3/4 dl olje (helst ikke olivenolje)
2,5 dl melk

Smak bestemmer du selv! Most banan (i det våte), vaniljesmak (-dråper eller -sukker), rosiner, hakket sjokolade, valnøtt, kanel, blåbær etc.

Fremgangsmåte: Sett ovnen på 200-225 grader. Det tørre og det våte blandes hver for seg, deretter røres det såvidt sammen med sleiv - det skal virkelig bare såvidt blandes, gjør ikke noe om du synes det ser litt "kornete" ut. Røren skal IKKE bli jevn, da blir resultatet bare seigt og kjedelig. Fyll røren i muffinsformer med en skje eller liten øse nesten helt opp til kanten. Muffinsene stekes i 15-20 minutter.

Sist redigert av m^2 : 21-02-18 kl 19:12.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-12, 21:37   #13
Stjerneskuddet
Erfaren

Standard

Herlige bilder!! Skjønner det må bli et par muffinsforsøk til....

Gammel 13-03-12, 21:48   #14
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oppskriften på "det søte liv" er god.

Gammel 13-03-12, 21:59   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg lager bananmuffins. De blir alltid saftige.

Gammel 14-03-12, 07:54   #16
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg lager bananmuffins. De blir alltid saftige.

Ja, og mystisk brune (i hvert fall mine). Så hvordan lage gode bananmuffins som også ser gode ut?

Gammel 14-03-12, 08:07   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine har aldri blitt brune.

Gammel 14-03-12, 08:13   #18
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Mine har aldri blitt brune.

Kanskje jeg bruker for mye bananer (tenker at bananer jo blir brune når de overmodnes - kanskje det samme skjer under steking).

Gammel 14-03-12, 09:50   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

De blir ikke brune? De er nokså lys gule.

Gammel 14-03-12, 10:45   #20
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Har du oppskrift, Niobe? Jeg har noen bananer liggende som holder på å takke for seg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.