|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
geskjeftig
|
Sv: Jentefesten
Men det er nettopp dette jeg syns er så skrekkelig urimelig: Skal disse ulike interessene føre til at det ene kjønnet klarer seg fint etter en skilsmisse, mens det andre sliter, økonomisk sett?
|
|
|
#82 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok, men dette blir litt forenkla. Det går an å verdsette sine barn høgare enn alt, men samtidig vere to vaksne i full jobb. Vi jobba begge full tid når mine gjekk i barnehage, og har aldri syns dette var negativt. Det eg syns er ille er at andre trur at eg egentlig ville ha jobba redusert, men det er det som gir meg energi, glede og driv. Det er ikkje berre for å gjere karriere og tene pengar - og om så var så er det ingenting galt i det heller. Men ungane er viktigare enn alt. Dei har hatt det veldig bra heile tida.
|
|
|
#83 |
|
Librocubicularist
|
Problemet er ikkje ulike interesser, men at de er høgare forekomst av ufrivillig deltid og lågare lønn i dei yrkene kvinner gjerne vel. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
can-jur
|
Hvordan skal vi greie å få Norge A/S til å gå rundt om kvinner slutter å ta jobber i lavtlønnssektoren?
|
|
|
|
#86 |
|
Mother of Dragons
|
Vi må klare å få Norge til å gå rundt uten at kvinner skal tjene mye mindre enn menn altså.
|
|
|
#88 |
|
Passiv
|
Sv: JentefestenJeg syns det er helt greit for min del at andre velger å rote sin økonomi til på livstid. Javel, greit, ok. Værsågod. Tjen ca ingenting, mist alt du tenkte du eide om du blir skilt, jobb deltid og snakk om at du velger barna så mye du bare orker. |
|
|
|
#89 |
|
geskjeftig
|
Enig. Det er mulig at det alltid vil finnes lavtløntsektor, men det er helt urimelig at den nesten utelukkende skal bestå av kvinner.
|
|
|
#90 |
|
Passiv
|
Sv: JentefestenLuftslottet har et glimrende poeng, forøvrig. Eller - hun har jo ikke annet enn glimrende poenger, den jenta. Men altså. Jobber heltid. |
|
|
|
#91 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: JentefestenJeg er usikker på om jeg har kvinneyrke eller mannsyrke, der er nemlig vel så mange menn som kvinner på arbeidplassen min. Vel, regner meg at det likevel er et kvinneyrke når alt kommer til alt. Og så er jeg ganske sikker på at jeg har valgt ut fra interesse, altså. Ja, og så ville jeg klart meg helt fint på egen hånd økonomisk. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Det er jo et poeng, men samtidig så vil det vel være sånn at de fleste som jobber deltid vil kunne få en heltidstilling om om ønskelig og da faller vel dette litt bort som argument? |
|
|
|
|
|
#93 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#94 |
|
Passiv
|
Er ikke et av hovedpoengene til sykepleierne at det er et svare kaos av deltidsstillinger og umulig å få full stilling og dermed en lønn de kan leve av? |
|
|
|
#95 |
|
Librocubicularist
|
Det er relativt mange som jobber ufrivillig deltid også. Eg sitt sjølv og ser på stillingsannonser til lærarjobbar, og det er langt fleire 60-80 prosent stillingar som er utlyst enn 100. Og eg veit at sjukepleierforbundet jobber hardt for å redusere bruken av deltidsstillinger for sine medlemmer også. Så nei. Det stemmer ikkje nødvendigvis at dei fleste som jobber deltid kan få eg ein heiltidsstilling. Mange må ta til takke med deltid og vikarjobbing på arbeidsplassen, for å få seg jobb. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Enda en som trener
Det er et problem om dette er tilfellet. Helt klart enig i det. Når det er sagt, må vi også se på årsaken til at dette kun er et problem ( såvidt jeg vet ihvertfall) i kvinneyrker. Det skyldes nok dessverre at det er mange kvinner som faktisk ønsker deltidsstillinger og så kommer man inn i en ond sirkel |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Librocubicularist
|
Er det ei kvinne som slutter i frivillig 75% stilling, vil jo den nye stillinga som blir utlyst også vere 75%, så det kan sikkert vere rom for å diskutere årsak-verknad her. Men eg veit at ufrivillig deltid er ein av kampsakane til sykepleierforbundet. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Enda en som trener
Sant det, men jeg mistenker at det nok ville vært en del kvinner som ble misfornøyde om det ble helt slutt på disse deltidsstillingene.... |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Librocubicularist
|
Det er det sikkert også. Sjølv er eg misfornøgd med å måtte søke på dei... |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Passiv
|
Joda. Men de som ikke jobber får ihvertfall la være å være lei seg for å ikke kunne forsørge seg på et nivå de ønsker. |
|
![]() |
|
|