Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Digre edderkopper

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-07, 00:01   #41
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Digre edderkopper

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Da tror jeg kanskje jeg vekker Snupp... Og han er dessverre til liten hjelp når det gjelder å bli kvitt edderkopper. Det er mulig han vil forsøke å spise den. Og da er man jo i det minste kvitt den. Er norske (brune) edderkopper giftige, mon tro?

Glemte å svare på denne i sted.

Alle edderkopper er giftige, men hvor giftige de er er variabelt.
I Norge er edderkoppene stort sett harmløse og de giftigste har bitt som kan sammenlignes med et vepsestikk, men ikke fullt så vondt.

Det man skal være klar over er at man kan støte på utenlanske edderkopper her i Norge også.. Edderkopper som blindpassasjerer hender.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 00:01   #42
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Regner med det er en slik som bor under sofaen din. De er veldig vanlige her i Norge. Kommer noen trampende over gulvet her vi bor også.

Der var'n, ja. SKUMMEL! Nå var det nesten så jeg kastet laptoppen her jeg satt. :utvikler et kraftig anfall av arachnafobi:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 00:02   #43
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Da vi var i Sør-Amerika hadde de noen skikkelige store edderkopper. Mannen tissa nesten på en liten bebi-tarantella da vi var på en sparsertur.. Den var litt større enn de man ser i dyrebutikkene her i Norge. De største de hadde til salgs (utstoppet), var større enn et A4-ark. De sa et var ulovlig å ha med disse til Norge, men jeg hadde veldig lyst å kjøpe en slik innrammet en til guttungen. De er jo fine å.. på en ekkel grotesk måte.. Grøss, jeg HATER edderkopper!

Gammel 28-03-07, 00:02   #44
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men det er fortsatt ingen som har fortalt meg om dette er helt normalt. Jeg har ikke opplevd så store edderkopper innendørs tidligere, og jeg hadde rom i kjelleren da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine. (Og her har jeg ikke en gang kjeller). Er det fare for at det er et edderkoppreir ett eller annet sted i huset sånn at stuegulvet plutselig kan være dekket av digre edderkopper en morgen?

Det er helt normalt. Antagelig finnes det et eller annet sted i huset deres (krypkjeller, blindkjeller e.l) hvor det er litt høyere luftfuktighet enn i resten av huset. Der overvintrer de, og nå som det begynner å bli litt varmere, begynner de å røre litt på seg. Vi har noen sånne i vår blindkjeller, og det hender en gang i mellom at jeg treffer på en av dem andre steder i huset. Særlig om våren. Men jeg har aldri opplevd at det er flere av dem på en gang.

Kan du ikke prøve å fange den i et glass, da - så kan du enten hive den ut selv, eller la den sitte under glasset til mannen i huset kommer hjem for å redde deg?

Gammel 28-03-07, 00:04   #45
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Vet ikke om du vil høre dette. Ja, edderkopper kan være tegn på fukt. Det er derfor de elsker råe kjellere, garasjer etc. Vi sliter selv med gega edderkopper i kjelleren. Det ble bedre etter at vi la ny drenering rundt huset (hadde fuktproblem før det).
Håper min manns trøstende ord trøster deg bedre enn meg. Så lenge du lar den største leve så spiser den alle de andre edderkoppene. Så hvis du lar sofabeboeren leve er den kun den du må slite med. Jeg har edderkoppangst så her hjelper det ikke å være dyreelsker å slippe de ut igjen. Her må alle drepes slik at de ikke kommer tilbake igjen.
Du har min fulle sympati. Lykke til!

Det var det jeg trodde. Og jeg tror de kommer fra vaskerommet. Så jeg tror det er på tide med en liten fuktmåling, gitt. Badet ligger rett over, og jeg syns nemlig det lukter litt fuktig der. Skal ta en prat med mannen om problemet. Og la sofaboeren være, så kan han spise alle de andre. : praktisk:

Vi har verken blindkjeller eller krypkjeller, så de kan faktisk ikke komme derfra.

Gammel 28-03-07, 00:08   #46
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Regner med det er en slik som bor under sofaen din. De er veldig vanlige her i Norge. Kommer noen trampende over gulvet her vi bor også.

Ææææhhh!!!
Misteri, jeg hadde jo tenkt jeg skulle sove i natt!

Gammel 28-03-07, 00:10   #47
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Nå jeg tenker over det så har vi et veldig varmt og fuktig vaskerom. Så det er kanskje ikke så rart hvis en stakkars liten edderkoppfamilie bestemte seg for å overvintre der inne: Jeg må sette alle dørene på vidt gap i morgen og slippe hele gjengen ut.

Gammel 28-03-07, 00:14   #48
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Usj. Nå orker jeg ikke å vente oppe på edderkoppfangeren min. Jeg får liste meg ut av stuen og håpe at den ikke tar meg når jeg går over gulvet. Hvis jeg forsvinner fra FP har dere altså forklaringen - jeg er blitt spist av et digert beist av en edderkopp.

Gammel 28-03-07, 00:21   #49
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Usj. Nå orker jeg ikke å vente oppe på edderkoppfangeren min. Jeg får liste meg ut av stuen og håpe at den ikke tar meg når jeg går over gulvet. Hvis jeg forsvinner fra FP har dere altså forklaringen - jeg er blitt spist av et digert beist av en edderkopp.

Det hadde vært en sensasjon i Norge. Ser for meg overskiftene i VG.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 00:23   #50
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Vi (jeg!) fikk også føle dette kulturkræsjet da vi flyttet fra Oslo sentrum til utenfor ring 3. Hage my ass. Det var edderkopper digre som fjell, skrukketroll og saksedyr. Og alle skulle på død og liv inn. De sto praktisk talt og trippet på dørstokken om morningen. Uæh!

Godt å være tilbake i Trøndelag der edderkoppene i det minste har normal størrelse

Gammel 28-03-07, 01:00   #51
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Hihi.. En venninne hadde fått en flue inn i øret. Moren var hudpleier og hun reiste ned på jobben hennes for å få den ut.. Hun kunne høre et summet inni øret, og var redd for å presse den lenger inn ved å få den ut selv. Da moren fikk den ut, ville hun se. Men fikk ikke lov.....

Det var en stor edderkopp! IIIIsj!

Nå får ikke jeg sove i natt!

Gammel 28-03-07, 01:06   #52
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Vi (jeg!) fikk også føle dette kulturkræsjet da vi flyttet fra Oslo sentrum til utenfor ring 3. Hage my ass. Det var edderkopper digre som fjell, skrukketroll og saksedyr. Og alle skulle på død og liv inn. De sto praktisk talt og trippet på dørstokken om morningen. Uæh!

Godt å være tilbake i Trøndelag der edderkoppene i det minste har normal størrelse

Jeg besøkte ei venninne på Slependen for en stund tilbake, og maken til eksotisk og interessant dyreliv var det lenge siden jeg hadde sett!
Hun hadde så mye rart utenfor stuedøren sin at jeg lurte hardt på hvordan hun fikk sove om nettene.
Heldigvis fikk jeg aldri sett de legendariske digre edderkoppene hun hadde snakket så mye om.

Gammel 28-03-07, 09:34   #53
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hvis jeg ikke husker så alt for feil så bodde vel dere også i min nye bydel. Bydelen for de inneelskende småkrypene. (Jeg trodde insekter og slikt likte seg best ute, jeg...)

Beistet bor fortsatt under sofaen. Mannen skal jakte på det senere i dag.

Gammel 28-03-07, 10:04   #54
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Misteri: Ja, sånne dukker opp innimellom hos oss også. Mest nede i kjelleren, men en og annen oppdagelsesreisende kommer opp til 2 etasje.

Vi flyttet hit til Telemarkskysten for noen år siden og da hadde jeg aldri sett slike megastore edderkopper før. Jeg var lenge stiv av skrekk når jeg så de. Nå bare dasker jeg de med en sko eller noe.. de tåler bare et slag før de dør så det er så greit atte. (verre med de små, de tåler jo all verden de)

Det med edderkoppen i øret blei jeg litt kvalm av.. hadde håpet at det ikke var mulig. Grøss. Får trøste meg med at de megaedderkoppene som finnes her nok ikke få plass i øret (ikke bestrid dette, la meg leve i en rosa verden!)

Gammel 28-03-07, 10:54   #55
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Nå måtte jeg sjekke om du var spist opp av edderkopper i løpet av natten.

Men seriøst, hvor kommer den fra? har dere kjeller? Det trenger ikke nødvendigvis være fuktig, men dårlig sirkulasjon av luft.

Gammel 28-03-07, 11:01   #56
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg lever fortsatt. Såvidt.

Ikke en antydning til kjeller en gang. Men vaskerommet ligger vegg i vegg med uteboden. Og det er på vaskerommet jeg har funnet de andre beistene. Så jeg tror det må ha noe med saken å gjøre.

Gammel 28-03-07, 11:07   #57
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

:serforsegGaiainnspunnetienkokong:

Gammel 28-03-07, 11:13   #58
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Ja det skulle tatt seg ut.

Kjenner jeg får pittelitt grøsninger nå. Jeg tror jeg må finne det edderkoppreiret som jeg innbiller meg befinner seg inne i en eller annen vegg, og bli kvitt de skumlisene.

Gammel 28-03-07, 11:56   #59
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Det kan jo være at de holder til i uteboden, men har funnet seg en lun og varm passasje inn via vaskerommet.

Gammel 28-03-07, 11:56   #60
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Bak vaskemaskinen for eksempel.. eller inni veggen. :urk:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.