|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Rosene spirer, kan de klippes nå?
Slenger meg med på denne. Har klatreroser, og har ikke gjort noe med dem siden i fjor sommer. Hvis noen vil forklare hva jeg må gjøre blir jeg veldig glad.
|
|
|
#3 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På klatrerosene klipper du vekk det som er tørt, dødt, og så former du den slik du måtte ønske at den skulle være. Grener som krysser hverandre klipper du bort, grener som vokser i en retning du ikke ønsker, tar du også vekk, sammen med grener du synes er for lange. Resten lar du stå.
|
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Sv: Rosene spirer, kan de klippes nå?Vi har "vanlige" roser. Jeg har konkludert med at jeg bør vente litt med klippingen ift at faren for nattefrost fremdeles er der? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kommer egentlig litt an på hvilken sort roser du har, men sånn generelt er det greit å bare klippe bort det som er tørt, og dødt. Er det en busk som har vokst seg veldig stor kan det være greit å ta vekk litt mere. Det blir litt smak og behag egentlig. Noen rosesorter er veldig glade i å beskjæres kraftig, og noen eldre busker har godt av å foryngelsesbeskjæres i blant. På disse kan man velge noen av de største og kraftigste grenene og fjerne helt nede ved bakken.
|
|
![]() |
|
|