|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Mannen skal ha med Ungen aleine på flytur til farmor på Sørlandet litt etter påske, og skal køyre rundt med henne i farmors bil der. Dermed må vi skaffe eit bilsete til henne der. Det er dessverre ikkje mogleg å prøve det i bilen hennar på førehand, men sidan det maks skal vere 3 personar inkludert far og barn i bilen trur eg det meste av seter går bra, og dei skal køyre såpass korte og sakte turar at eg *nesten* hadde akseptert forovervendt. Det er ein liten Toyota, så vidt eg hugser (4 dører og airbagen foran kan koblast ut - dét sjekka Mannen sist han var der), den er sikkert 6-7 år gamal. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Sjekk Britax Hi-Way II. Jeg synes den bygger langt mindre i lengde enn andre seter vi har hatt. I tillegg er den veldig lett å montere, og står veldig stødig i bilen. Vi har også en Ford Mondeo, litt nyere enn deres. Vi kjøpte Britax sin løse hodestøtte i tillegg til setet, og minsten sitter veldig godt.
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Britax hi-way skulle jeg foreslå også. Vi har ikke liten bil, men ser av de 3 setene jeg har prøvd i vår bil så tar det avgjort minst plass i lengden. Mener jeg prøvde det i svigers sin qashqai og der ble det dog litt trangt...men hva blir ikke det i de bilene...slet med babysetet der også jeg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Sikker på at dere ikke har isofix? Vi hadde det i vår Mondeo 2003-mod, men du må selv lage hull i setetrekket for å få festene fram. Vi hadde bilen i nesten 2 år før vi fikk vite det. Stod om det under kapittelet om setene i bilen i instruksjonsboka, vi så det plutselig ved en tilfeldighet og googlet oss fram etterpå for å få vite framgangsmåten pluss at vi snakket med verkstedet vårt.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Lillebror har sittet i svigermors Toyota Corolla i sitt Britax Hi-way, det gikk greit. Ble ikke veldig mye boltreplass i forsetet, men han satt strålende i setet sitt.
|
|
|
#6 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Hi-way er nå erstattet med maxway. Veldig bra sete.
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?
Hva er forskjellen på de to?
|
|
|
#8 |
|
Lengter etter sola
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Enklere å justere bøylen under setet, integrert nakkepute, lenger i ryggen.
|
|
|
|
#9 |
|
nerdedame
![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Takk, skal sjekke ut hiway/maxway |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Du kjenner festene hvis du kjenner langs undersida av ryggdelen på baksida, der de vertikale sømmene i baksetetrekket kommer ned. Her er et bilde som indikerer sånn cirka hvor du finner dem. Bildet er av vår tidligere Duologic festet med isofix i Mondeoen vi hadde. Nå legger jeg inn fra nettbrett, så jeg vet ikke om du får se bildet, men si fra om du ikke får sett det så skal jeg gå på en PC i morgen og legge det inn på nytt.
|
|
|
#11 |
|
nerdedame
![]() ![]() ![]() |
Ikkno bilde nei |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Leser FP
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Vi kjøpte Britax Maxway til 1 åringen vår og er meget godt fornøyd med dette
|
|
|
#13 |
|
Sorry, glemt av.
|
|
|
#14 |
|
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Jeg syns Duologic tok liten plass. BeLogic også, og det er et stort sete som går opp til 25 kg.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Anbefaler hiway, eller maxway ja. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Hvordan er maxway i forhold til DL tror du? Det jeg liker med DL er isofix, men det er noe herk å dra med seg på fly osv. Hva koster maxway? Har det isofix?
|
|
|
#17 |
|
Lengter etter sola
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Max-way har ikke iso-fix, går til 25 kg mot DL's 18, koster ca 2900,-, lettere enn DL i vekt.
|
|
|
|
#18 |
|
geskjeftig
|
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Maxway er det eneste bakovervendte vi fikk plass til bak fører i vår eldre Mondeo.
|
|
|
#19 |
|
Lett å montere? God sittestilling? Bedre plass i setet enn DL?
|
|
|
#20 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bakovervendt barnesete (9-18 kg) som tek lite plass mot forsetet?Definitivt lett å montere, og god sittestilling, hvertfall. Jeg har ikke studert plassen i DL, men Hi-Way regner jeg med at minsten kan bruke til han ikke skal sitte bakovervendt lenger.
|
|
![]() |
|
|