Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilke vårdresser/sett satser man på til våren?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-12, 22:57   #121
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke vårdresser/sett satser man på til våren ?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Nei. Det går jo an med f.eks. vårjakke og regnjakke, men man har ett bedre alternativ med en skalljakke og da trenger man bare den ene .

Nettopp! Det blir ikke så dyrt heller da, om man er heldig og finner på salg. Gummiregntøy koster nå fort 400 kr.

Gammel 02-02-12, 22:58   #122
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Katta: jeg tenker vårdress=parkdress=skalltøy om man kjøper av den vanntette typen fra f.eks. Reima, POP, Reflex, tth osv.

Gummiregntøy er nesten ubrukelig for meg, like greit å gå i vanlige klær i regnet da, våt blir jeg uansett. Men det er jo fordi jeg ikke har ro i kroppen, er jeg ute gjør jeg noe fysisk, da blir man våt når det regner uten pustende skallklær. Våt av regn om man går i vanlige klær, våt av svette i gummitøy. Gummiregntøy kan være greit om man skal støype betong eller noe sånt grisete da. Eller vade ut i en elv.

Gammel 02-02-12, 22:58   #123
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi er magiske hele gjengen!

Det er jammen ikke langt mellom vinterdress og T-skjortevær her altså. Det er en utrolig kort overgangsperiode på våren og en bittelitt lenger overgangsperiode på høsten. Vinterdressene blir brukt lenge hver sesong, ja.

Det er virkelig nesten ingen vårdresser å se i barnehagen, så det er nok ikke bare meg som vurderer det sånn.

Jeg vil vite i hvilken landsdel du bor, altså, for der vil jeg flytte!

Gammel 02-02-12, 23:00   #124
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg vil vite i hvilken landsdel du bor, altså, for der vil jeg flytte!

Nabokommune til Oslo!

Gammel 02-02-12, 23:01   #125
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Har Molo og en Ticket, begge dresser, den fra Ticket er jeg spent på, den virker så tynn. Har også en skalljakke fra Isbjørn, men må ha nye bukser til, tror de i 116 blir for korte til våren.

Ja, ticket er tynn, men holder faktisk helt tett. Reima tec er litt tykkere, mer for i rett og slett.

Gammel 02-02-12, 23:02   #126
millact

Standard

Katta: jeg tenker vårdress=parkdress=skalltøy om man kjøper av den vanntette typen fra f.eks. Reima, POP, Reflex, tth osv.

Og ja, i Bartebyen må man ha to sett å rullere med .

Enig, på vestlandet også. Det er vel derfor alle i bhg har det, dvs vårdress/skallklær/parkdress.

Gammel 02-02-12, 23:03   #127
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Den første tiden da jeg bodde i Oslo etter å ha flyttet dit fra nord kledte jeg meg som jeg var vant til - var det kjølig og overskyet på morgenen var det på med gore-tex jakken, for da kom det sikkert til å regne. Det gjorde det jo aldri, det ble 20 grader og sol og jeg holdt på å dø av varme. Etterhvert lærte jeg meg til å heller ha en parapy i veska, for det blåste jo ikke heller, så det gikk helt greit. Vannfast maskara kunne jeg også pakke bort. Fnis.

Gammel 02-02-12, 23:06   #128
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Den første tiden da jeg bodde i Oslo etter å ha flyttet dit fra nord kledte jeg meg som jeg var vant til - var det kjølig og overskyet på morgenen var det på med gore-tex jakken, for da kom det sikkert til å regne. Det gjorde det jo aldri, det ble 20 grader og sol og jeg holdt på å dø av varme. Etterhvert lærte jeg meg til å heller ha en parapy i veska, for det blåste jo ikke heller, så det gikk helt greit. Vannfast maskara kunne jeg også pakke bort. Fnis.

Det høres fantastisk ut, jeg er rent misunnelig! Nå skjønner jeg hvordan niesene mine har klart seg uten parkdress.

Gammel 02-02-12, 23:08   #129
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det høres fantastisk ut, jeg er rent misunnelig! Nå skjønner jeg hvordan niesene mine har klart seg uten parkdress.

Janeialtså, jeg holdt ikke ut vinterklimaet der og flyttet tilbake nordpå etter et par år. Men selve vår-sommer-høstsesongen var fin, det var den.

Gammel 03-02-12, 11:15   #130
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker mye skallklær, mer om høsten enn våren, og til å gå på ski i. Vi har og kommer til å kjøpe om igjen, POP og HH. Savner POP tynndress, den var så grei å bevege seg i. Lar ikke regntøy henge i barnehagen.

Av vinterdresser har vi Ticket og Molo, Ticket er litt klumpete for fysisk aktivitet og Molo er for varm. 5 åringen gikk hjem i Molo dress med kun ullundertøy inni, strømpebukse, tynn genser og singlett, og enda klager hun over at det er varmt, i ti minus.

Vi mangler 4 års skalljakke, eller helst tynndress fra POP.

Gammel 04-02-12, 01:41   #131
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

I mitt hode er skalltøy type Bergans gore-tex, så da tenker vi forskjellig.

Jenta mi har både Isbjørn og Bergans sett, begge definitivt skallsett på linje med Bergans skalltøy fra Bergans.

I mitt hode er et skallplagg et plagg som har et tynt og vanntett membran (ytterlag) (skall) av teknisk materiale. Altså vann- og vindtett.

Hva definerer du som skallplagg da ? Eller hvilke merker/typer utedresser/sett ser du på som skallklær (til barn) ?

Og Goretex er en type membran. På lik linje som Dermizax og andre typer. Hvorvidt alle er like bra, skal ikke jeg gå innpå, men da jeg googlet "skallplagg" fikk jeg opp en link til www.klikk.no som blandt annet har tester på skallplagg.

Sakset fra klikk: I tillegg til de mest kjente membranene, som Gore-Tex, Dermizax og eVent, finnes det andre membraner som fungerer etter noenlunde samme prinsipp, skjønt det er forskjeller. Av denne testen framgår det at plassering av ventilasjonsåpninger og passform har veldig stor innvirkning på hvorvidt jakkene oppleves tette eller «pustende».
Klær med membran slipper ut svette, men i hvilken grad, er avhengig av type membran, hvordan den er brukt i plagget og hvordan dressen er satt sammen. For å sikre vanntette sømmer tapes som regel disse. Det er viktig at dressen består av så få sømmer som mulig, og at tapen som brukes, er så smal som mulig.

Sist redigert av Liljekonvall : 04-02-12 kl 01:57.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 01:54   #132
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bergans : (Bergans har Dermizax, ikke Goretex) :
Dermizax™
Ønsker du et slitesterkt plagg som er vanntett, vindtett og som samtidig har en høy pusteevne, vil vi anbefale et plagg i Dermizax™materiale. Dermizax™ har unike egenskaper som gjør at det lett tilpasser seg ulike værforhold og tar hensyn til aktivitetsgrad

Isbjørn: Dermizax EV Tär ett två lagers material med ett membran från Toray. Dermizax-EVT är ett 100% vind- och vattentätt membran med fantastisk andningsförmåga, som ombesörjer att kondens transporteras ut genom plagget och håller barnet varmt och torrt.

Evt: EntrantW Tär ett microporöst material som garanterar vattentäthet upp till 20.000mm och har en mycket bra andningsförmåga på 12.000gr/m2/24h.

Reima: Reimatec®
Vanntett og pustende i all slags vær
Dresser, jakker, bukser og tilbehør til all slags vær.
Vanntett, pustende og smussavstøtende materiale.
Alle sømmene på antrekkene er teipet og er vanntette.

Vi bor forresten en halvtimes tid nord for Oslo og har i alle år brukt vår/høstdresser.

Da eldste var liten, var jeg ikke klar over hvor gode enkelte dresser til barn var, så jeg hadde regntøy (gummiert) i tillegg.

De siste årene har ungene knapt hatt regntøy (bortsett fra et Ticket regnsett jeg kjøpte til yngste for å ha hengende som reservesett på skolen. Det er ikke utslitt for å si det sånn).

Vår/høstdressene blir brukt ca fra det er + grader, men samtidig vått eller regn. April/Mai blir de endel brukt og igjen fra september og fram til det er kaldt/minusgrader, ofte til november.

I tillegg ble de litt brukt sist sommer, da det regnet mye. Og på Vestlandsferie med båt/fisketurer.

Sist redigert av Liljekonvall : 04-02-12 kl 12:51.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 02:18   #133
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

I mitt hode er skalltøy type Bergans gore-tex, så da tenker vi forskjellig.

Hva er forskjellen da? Klær av syntetiske materialer som puster og er regntette (med en viss vannsøyle). Mange av dem med pattenterte navn som Dermizax (Bergans) Gore Tex, Reima Tec osv.
Det er uansett skalltøy. Det er ikke noe forskjell i skalljakkene/dressene hos P.O.P. og de man får kjøpt fra Bergans. Med skalltøybetegnelsen, tenker jeg vel egentlig på alt i denne kategorien som ikke har fôring.

For meg handler det forresten lite om at poden sikkert hadde vært tørr og kunne lekt seg i vanlig regntøy, forresten.
Det handler om å tilrettelegge for at han virkelig skal trives ute i barnehagen, på tur, på ski, Hva Har Du. At han skal oppleve at han godt utstyr som gjør at han er godt og riktig kledd for all slags vær til en hver anledning. Jeg har aldri skjønt at man ikke gidder/vil bruke ekstra penger på barnas utstyr fordi de vokser ut av det, økonomiske hindringer blir selvsagt noe helt annet. Yttertøy og sko er strengt tatt barnas "arbeidsantrekk" i f.eks. barnehagen og det blir brukt hver eneste dag vinter som sommer.

Både jeg og Rochermannen, særlig sistnevnte, er skikkelig utstyrsnazier selv også. Det er ingen ting som dreper motivasjonen til å trene/snekkre/gå seg en tur/klippe plena som dårlig utstyr. Jeg vet dessverre alt for godt, i.o.m. at jeg jobber i barnehage(r) selv for tiden, at dette også stemmer for barn.

Gammel 28-03-12, 14:25   #134
Regine
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2012
Regine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg drar opp denne litt igjen jeg. Er det noen her som har prøvd det 2-delte settet fra Kappahl? Vurderer det til snart 4-åringen min.
Vi har regnsett fra Kappahl nå, og hadde egentlig tenkt å kjøpe Reflex parkdress.
Kanskje Kappahl-settet kan erstatte begge to? (hun blir fort klam i regntøyet sitt, varm jente).

Bor forøvrig et sted hvor både regntøy og parkdress brukes lenge og mye, med mye vind og endel regn.

Regine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 14:31   #135
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Og ja, i Bartebyen må man ha to sett å rullere med .

To?!

Vi bor ca 10 mil lengre nord, og her har ungene 2-3 sett regntøy, 1 vår/høstdress og 1 bergans sett. Og alt er i bruk i løpet av en uke..

En dag her tok Storebror knekken på 2 sett regnklær + reima overgangsdress + vinterdress - på en barnehagedag...

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 15:52   #136
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Hmm.. Tror de på skolen bare skal ha vanlige jakker og vanlig regnbukse ved behov. De har noe softshell og noen andre jakker. Ellers ikke noe særlig. I alle fall ikke dress. Minstemor derimot prøver en snuppete Reimadress i år. Hun arver så mye ellers, at det fristet med en sånn da jeg fant den:

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 16:01   #137
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bestemt meg for POP sin dress til lillebror. Storebror har isbjørnbukse som fortsatt passer - men kanskje jeg kjøper en ny jakke (mest fordi det er hull id en og at den er så dønn skitten)

Gammel 28-03-12, 16:21   #138
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Påvirket av denne tråden ble det to nye softshelljakker i dag. Bergans har kommet med modeller med løs hette igjen, så da var det ikke så vanskelig å velge. Liker stilen på dem:

Svart til eldstemor, som går i mora sine fotspor.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 16:30   #139
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten fikk popdress med avtagbart for i høst, så den har han nå på våren, er planen i alle fall. Den passer enda, så han har den nok til behoved for dress er ute, satser jeg på.

Gammel 28-03-12, 18:37   #140
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mellomste har HH Tech og Bergans, men jeg håper jeg finner en dress på loftet i tillegg, for jeg tror ikke 2-delt er best for han bestandig.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.