|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedJeg vil tro det er like trygt som å ha et barn bakpå sykkel i sete..? Så lenge man bruker hjelm og gode klær? Sykler kjører jo i trafikken de og?
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barn som passasjer på moped
Det trenger det absolutt ikke å være. En moped veier vesentlig mer enn en sykkel, og man kan skade seg stygt om man får den over seg i en velt. En moped har en maksfart på 45 km i timen. De færreste sykler så fort når man har barn bakpå. På sykkel kan man velge å være myk traffikant; på moped må man kjøre i veien, sammen med bilene. Det vil si at man må holde omtrent samme fart som dem, og at man er langt mer utsatt for sammstøt med biler enn man trenger å være som syklist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
Jeg har ikke satt meg inn i regler for ATW, men det er ingen nedre aldersgrense for å frakte barn på moped eller motorsykkel. Det er lov til å feste dem til seg selv med sele, og det eneste påkrevde sikkerhetsutstyret er hjelm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Når er man utlært?
Medlem siden: Apr 2012
![]() |
- og jeg er glad for at myndighetene stiller såvidt strenge krav til føreren - og overlater denne til å vurdere hva som er betryggende. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|