Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Barn som passasjer på moped

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-12, 17:48   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som passasjer på moped

Jeg vil tro det er like trygt som å ha et barn bakpå sykkel i sete..? Så lenge man bruker hjelm og gode klær? Sykler kjører jo i trafikken de og?

Jeg vet om en som kjørte Trondheim-Ålesund på atw med 4 åring festet på seg i motorsele. Og den går betydelig fortere enn en liten moped.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 17:55   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg vil tro det er like trygt som å ha et barn bakpå sykkel i sete..? Så lenge man bruker hjelm og gode klær?

Det trenger det absolutt ikke å være. En moped veier vesentlig mer enn en sykkel, og man kan skade seg stygt om man får den over seg i en velt. En moped har en maksfart på 45 km i timen. De færreste sykler så fort når man har barn bakpå. På sykkel kan man velge å være myk traffikant; på moped må man kjøre i veien, sammen med bilene. Det vil si at man må holde omtrent samme fart som dem, og at man er langt mer utsatt for sammstøt med biler enn man trenger å være som syklist.

På en sykkel kan man feste barnet i et sykkelsete. Å feste en person fast i en moped, er potensielt livsfarlig (fordi man kan få sykkelen over seg hvis den velter). Å feste barnet til seg selv, er omtrent det samme som å bruke barnet som air bag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 17:56   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg vet om en som kjørte Trondheim-Ålesund på atw med 4 åring festet på seg i motorsele. Og den går betydelig fortere enn en liten moped.

Det er helt sinnsvakt at det er lov.

Gammel 04-04-12, 18:00   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det lov?

Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 18:01   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det lov?

Jeg antar det. De sa hvertfall det da jeg fikk sjokk når de fortalte.

Gammel 04-04-12, 18:12   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det lov?

Jeg har ikke satt meg inn i regler for ATW, men det er ingen nedre aldersgrense for å frakte barn på moped eller motorsykkel. Det er lov til å feste dem til seg selv med sele, og det eneste påkrevde sikkerhetsutstyret er hjelm.

Meg bekjent kan du ta Q i Mei Tai og sette ut på motorveien, gitt at du kan finne en hjelm som passer.

Reglene for transport av barn på tohjuling er rett og slett sinnsvakt slappe.

Gammel 05-04-12, 15:20   #7
Landmann
Når er man utlært?

Medlem siden: Apr 2012
Landmann har et hav av muligheter foran seg
Standard

...........
Reglene for transport av barn på tohjuling er rett og slett sinnsvakt slappe.

- og jeg er glad for at myndighetene stiller såvidt strenge krav til føreren - og overlater denne til å vurdere hva som er betryggende.

BTW: fortsatt har jeg ikke fått en strukturert svar på hva den enkelte erfarne legger i "betryggende"

(At folk uten peil synes dette er sykt får så være ... "sofavelgere" er alltid en stor gruppe )

Landmann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 18:00   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Ja absolutt! Jeg hadde aldri turt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.