Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Atter en svigers-tråd

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-12, 19:40   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Atter en svigers-tråd

Vi har vært på middag hos svigers. Mann, to barn og jeg.
En selsom opplevelse egentlig. Vi har definitivt forskjellig oppfatning på hva som er normal høflighet iallefall.
Jeg syns IKKE det er særlig høflig (eller hyggelig) at maten blir båret ut på kjøkkenet igjen før alle er ferdige.

Historien er: Vi satt med middagsbordet, og var nok litt senere med å spise enn de andre for jeg har to små to-åringer som trenger hjelp med å få maten på tallerkenen, de trenger hjelp til å skjære opp og trenger av og til litt hjelp underveis...og det var det kun JEG som gjorde. (ingen hjelp å få fra verken faren deres eller besteforeldre.)
Jeg hadde forsynt med for første gang, og var midt i måltidet hvor svigermor ser seg rundt og sier "Ja, da bærer vi ut middagen. Nå er det dessert!"
Jeg hadde munnen full av mat og fikk ikke sagt noe, men forventet vel at min mann skulle si noe. Men nei da!

Desserten fikk jeg iallefall en liten skål av da, så jeg bør vel være fornøyd.

Men er det ikke uhøflig å bære ut maten før alle er forsynt?

Gammel 06-04-12, 19:45   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Atter en svigers-tråd

Jeg syns det er verre at du ikke fikk hjelp fra mannen med ungene.
Uansett så hjelper det lite å gnure på det i ettertid. Si ifra, gjerne før neste gang dere skal spise som samlet flokk, så minsker sjansen for at det skjer igjen.

Gammel 06-04-12, 19:45   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men mindre svigers tvers gjennom ondsinnet uhøflige så gjetter jeg på at det ikke var opplagt at du ikke var ferdig. Hvorfor i alle dager deler ikke dere på matingen og hvorfor sier du ikke fra? "Åh, men jeg er jo ikke ferdig å spise, gi meg noen minutter til? "

Gammel 06-04-12, 19:46   #4
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Det er uhøflig, enig med deg. Men jeg syns også det var skikkelig dårlig av de andre å ikke hjelpe deg med barna så du også fikk et noenlunde rolig måltid. Er det vanlig hjemme hos dere at du tar begge barna og mannen bare ordner seg selv? Da ville jeg nok gitt beskjed om at han fikk hjelpe det andre barnet, gitt...

Gammel 06-04-12, 19:47   #5
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde definitivt sagt i fra, først og fremst til mannen. Jeg hadde blitt SUR og latt dem få vite det. Og jeg er egentlig en ganske mild person altså.
Og for å svare på spørsmålet - dersom det var åpenbart at du ikke var ferdig og de rett og slett ryddet av for å demonstrere et eller annet poeng så synes jeg de er veldig uhøflige. Og tåpelige. Og, og.. Ja.

Gammel 06-04-12, 19:48   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer mer på at mannen din ikke hjalp til med ungene. To unger er lik en hver i vår verden.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 19:50   #7
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Når vi er HJEMME er det ikke vanlig, når vi er borte hos andre derimot er det veldig vanlig at han ikke hjelper.

Det er ikke noe jeg "gnurer" på, og jeg har veldig sære, men veldig snille svigerforeldre så jeg er fremdeles glad i dem.
Men jeg syns uansett at det er temmelig uhøflig.

Jeg er gjerne mer opptatt av høflighet enn vanlig er (det ser jeg etter å ha sett uante tråder her inne og på andre forum), men jeg vet iallefall at hadde jeg hatt gjester (og ja, vi blir regnet for gjester hos svigers) så hadde jeg spurt dem et enkelt "er du forsynt" før jeg bar maten ut.

Gammel 06-04-12, 19:54   #8
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg reagerer mer på at mannen din ikke hjalp til med ungene. To unger er lik en hver i vår verden.

Ellers er det vel vanlig og spørre om gjestene er forsynt før man tar vekk maten?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 19:55   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Man bærer ikke ut maten mens folk spiser enda.

Dog bor jeg med en intj som ikke tenker på hygge ved bordet som noe som påvirker logistikk, og jeg kan live deg at det ikke er med vond vilje han stikker av med maten altså. Men jo, han stikker av med maten.

Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:00   #10
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Men er det ikke uhøflig å bære ut maten før alle er forsynt?

Jo.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:08   #11
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Neste gang avtaler dere på forhånd at dere hjelper en unge hver. Og så er det bare å si i fra på en hyggelig måte at du gjerne vil at maten skal stå igjen litt til.

Gammel 06-04-12, 20:08   #12
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Helt klart uhøflig, men kanskje de bare antok at du også var ferdig? Det var helst verre gjort av mannen din og ikke hjelpe til. Det hadde jeg sagt fra om lenge før...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 20:15   #13
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Helt klart uhøflig å ikke spørre om alle var forsynt ja.
Men helt sikkert ikke med vond vilje.

Jeg anbefaler en skarp prat med mannen om hva du forventer av han ved middagsbesøk en annen gang. Han ville jeg blitt forbanna på.

Gammel 06-04-12, 20:21   #14
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Uhøflig av svigers samt lite omtenksomt og lite omsorgsfullt av mannen din.
Ser du skriver at hjemme tar dere hver sin, men hos andre tar du begge. Hadde kommet til å nekte å dra noe steder jeg da Men det er vel ikke det som plager deg, man gjør ikke slik mot middagsgjestene sine.

Gammel 06-04-12, 20:24   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser tregt og har hatt flere slike opplevelser uten at det lå noe annet enn uoppmerksomhet i det. Nå vet de jeg spiser tregt. neste gang sier du bare fra, de kan ikke ha fått med seg at du fortsatt spiste. Mannen derimot bør få beskjed om arbeidsdeling ved bordet. Det kan du fint si ved bordet også - da hjelper jeg x og du y? Med et smil.

Gammel 06-04-12, 20:24   #16
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Svigermor er av samme ulla. Hun rydder gjerne før alle er helt ferdige, og mannen min er alltid snar med å si fra. Men neste gang gjentar det seg.

Gammel 06-04-12, 20:24   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde kommettil å be mannen om litt hjelp lenge før maten ble båret av. Særlig siden du sier dette er vanlig når dere er borte, så er det på tide med en prat om det.

Vi har også to små, som trenger hjelp. Og jeg har vel roligere måltider nå som vi tilbringer påska hos svigermor. Knerten fått plass mellom svigermor og ei tante, og Mikro sitter for nordenden mellom meg og svigermor. Normalt sett ville jeg og mannen skiftet på å sitte på denne plassen, men siden han er syk og synes det å sitte oppreist er en utfordring for tiden, har jeg tatt den hvert måltid. Men altså, Knerten har jeg minimalt med ansvar for, og Mikro hjelper svigermor meg med. Og definitivt får jeg spise ferdig.

Gammel 06-04-12, 20:27   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du snakket med mannen din om det at han ikke hjelper til når dere er hos andre? Hva sier han selv om det? Jeg hadde aldri i livet tolerert noe sånt, yikes.

Gammel 06-04-12, 20:34   #19
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men merker at mannen slapper av på en helt annen måte når han kommer hjem til mor. Jeg måtte "oppdra" han til å ta seg av ungene ved matbordet når vi var på besøk der da ungene var små.

Gammel 06-04-12, 20:35   #20
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde sagt i fra til mannen og så hadde jeg bare sagt til svigers at "hey, vent litt da, er ikke ferdig"

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.