Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken brystpumpe skal jeg velge?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 22:46   #21
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken brystpumpe skal jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg eh, sverger til håndmelking. Får ut mye mer føler jeg, og det går raskere også.

Det gjør jeg bare i krisetilfeller - dvs de få gangene jeg har hatt brystbetennelse og står i varm dusj for å få ut 'herligheten' Får ikke til å håndmelke effektivt til flaske

Gammel 03-04-12, 23:14   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har avent sin med motor, og jeg innser at den motoren kunne jeg ha spart meg. Jeg får det ikke til. Den manuelle utgaven + spray fungerer imidlertid fortsatt utmerket.

Gammel 05-04-12, 23:53   #23
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Du har sikkert et poeng, men for oss ble det også et problem. Vi skulle vente så veldig lenge til alt med amming var på stell, så da vi omsider prøvde nektet hun å ta flaske, og var aldri i nærheten av å ville ha. Om det er viktig at ungen tar flaske tror jeg det er lurt å ikke vente for lenge heller.

Du har sikkert også eit poeng

Men eg har tenkt ein del på det du seier om å introdusere flaske tidleg nok, og har forsøkt spørre ammehjelpere om det finst noko forsking på dette med "tidsvindu for introduksjon av flaske". "Overraskande" nok så er det ingen som har sett noko slik forsking, og ikkje har eg klart finne det heller. Men eg kunne VELDIG gjerne tenkt meg å sjå noko forsking på det, altså på om det finst noko kritisk tidspunkt for vellukka introduksjon av flaske (eller rettare sagt av kombinasjon av flaske og amming), at det helst bør skje før ungen er 4 veker eller 4 månader eller før skulestart eller noko slikt.

Problemet er jo at det er veldig mykje synsing, både frå ammeforkjempere som i varierande grad meiner amminga bør vere godt etablert og uansett kan ein aldri garantere mot sugeforvirring, og frå folk som deg, som meiner flaske bør introduserast tidleg, elles kan det bli vanskeleg (her må eg vel først som sist beklage terminologien, men eg klarte berre ikkje finne nokre betre ord enn "ammeforkjempere som meiner..." og "folk som deg". Det er ikkje vondt eller negativt meint, men eg fann altså ikkje betre ord akkurat no.).

Min teori er at for dei fleste så går det bra å introdusere flaske saman med amming når dei gjer det, uansett om dei gjer det "tidleg" eller "seint" (med "bra" meiner eg sugemessig, ikkje i forhald til kordan det går med amminga etterkvart - det er ein annan sak/problem).
Problemet er å identifisere dei det ikkje kjem til å gå bra for, og det er tildels vanskeleg. For sugeforvirringsdelen så er det nok ein del å hente på å sørge for at amminga er godt og stabilt etablert slik eg har skrevet om før. For flaskevegringsdelen er eg veldig usikker. Er det berre alder som er saleggjerande? Er flasketypen avgjerande? (Ut frå ein del foruminnlegg eg har lest: for ein del er det tydelegvis det.) Er det andre faktorar som speler inn?

Og eg er ikkje overtydd om at *alder* er ein viktig faktor her. Så lenge det er basert på personlege erfaringar og ikkje på forsking så blir det jo kun enkelt-datapunkt, heilt utan nokon vitskapleg kontroll eller vurdering av dei. Kanskje ville ungen som fekk flaske etter 1 veke ha tatt den uansett om den fekk den etter 1 eller 3 månader? Kanskje ville ungen som nekta flaske etter 1 månad ikkje tatt den uansett om den fekk den etter 1 veke eller 3 månader? Når flaska først er gitt så blir det som etter at Schrödinger åpna kassa med katta - kassa hadde blitt åpna.

Om nokon har referansar til forsking på akkurat dette så blir eg altså veldig glad. Også om forskinga viser at det faktisk ER eit "flaskeintroduksjonsvindu"

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 16:22   #24
2ne
Superaktiv

2ne sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
2ne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ikke meningen å kuppe tråden

Men er det noen som har prøvd denne pumpen?

Fikk denne av en venninne som har fungert som melkeku i lang tid nå, og sverger kun til denne som hun mener er genial. Hun har kjøpt den i Sverige, men jeg kan huske at mamma hadde en sånn når brødrene mine var små

Gammel 06-04-12, 16:29   #25
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig fornøyd med Medela Swing elektrisk. Har brukt den i to omganger og skal ha det for tredje gang nå.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 00:05   #26
naima
nerdedame

Standard

Opprinnelig lagt inn av 2ne, her.

Ikke meningen å kuppe tråden

Men er det noen som har prøvd denne pumpen?

Fikk denne av en venninne som har fungert som melkeku i lang tid nå, og sverger kun til denne som hun mener er genial. Hun har kjøpt den i Sverige, men jeg kan huske at mamma hadde en sånn når brødrene mine var små

Den likner litt på den veldig-manuelle "plan b"-pumpa som eg trur følges med Medela pump-in-style (og sikkert andre også), rett og slett manuelt sug. Eg synes det blir knølete å jobbe "den vegen" - det blir veldig mykje arbeid rett utanfor brystet, utan å kunne bøye/kvile arma, i tillegg til at det lett blir mykje bevegelse på brystet også. Dei andre manuelle pumpene eg har sett har vore utforma slik at ein iallfall kan kvile albuane i fanget/på armlenet, og ikkje må løfte armane så veldig.

Gammel 07-04-12, 00:13   #27
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

Men eg kunne VELDIG gjerne tenkt meg å sjå noko forsking på det, altså på om det finst noko kritisk tidspunkt for vellukka introduksjon av flaske (eller rettare sagt av kombinasjon av flaske og amming), at det helst bør skje før ungen er 4 veker eller 4 månader eller før skulestart eller noko slikt.

Jeg er på "før skolestart"-linja her, må jeg innrømme.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 13:02   #28
naima
nerdedame

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er på "før skolestart"-linja her, må jeg innrømme.

Ja, det ser ganske idiotisk ut med russen som raver rundt med tåteflaske og smokk, i grunn. Glad eg har avvent Ungen frå flaska alt!

Gammel 07-04-12, 13:04   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dobbel elektrisk Medela har vært min favoritt.

Gammel 07-04-12, 13:09   #30
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Veldig fornøyd med Medela Swing elektrisk.

Jeg også. Enkel og behagelig (i den grad det kan brukes om brystpumping).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 11:03   #31
2ne
Superaktiv

2ne sin avatar

Hvor: Østlandet
2ne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

Den likner litt på den veldig-manuelle "plan b"-pumpa som eg trur følges med Medela pump-in-style (og sikkert andre også), rett og slett manuelt sug. Eg synes det blir knølete å jobbe "den vegen" - det blir veldig mykje arbeid rett utanfor brystet, utan å kunne bøye/kvile arma, i tillegg til at det lett blir mykje bevegelse på brystet også. Dei andre manuelle pumpene eg har sett har vore utforma slik at ein iallfall kan kvile albuane i fanget/på armlenet, og ikkje må løfte armane så veldig.

Blir spennende å se hva jeg syns, jeg skal uansett ikke pumpe mye, blir bare i nødstilfellene hvor jeg bare er nødt til å ta meg et glass vin eller være borte noen timer

Til første hadde jeg manuell avent, og da pumpet jeg nesten av meg håndleddet de få gangene jeg brukte den. Til andre hadde jeg medela mini electric, funker jo bra den men det er en altfor dyr pumpe til det lille bruket mitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.