Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan vil du motta informasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-12, 14:28   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vil du motta informasjon?

Det er greit om brevet inneholder en link til sidene til helfo slik at man selv kan gå inne og bytte fastlege hvis man ikke ønsker den som man har blitt flyttet til. Og så er det greit om det står en årsak til at man blir flyttet. Enten fastlegen skal flytte, tåler ikke trynet på deg , går av med pensjon, skal i permisjon eller noe sånt.

Gammel 13-04-12, 14:34   #22
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er greit om brevet inneholder en link til sidene til helfo slik at man selv kan gå inne og bytte fastlege hvis man ikke ønsker den som man har blitt flyttet til. Og så er det greit om det står en årsak til at man blir flyttet. Enten fastlegen skal flytte, tåler ikke trynet på deg , går av med pensjon, skal i permisjon eller noe sånt.

Etter å ha hatt besøk av svigermor, så kom jeg jo på at de fleste som ringer og er oppgitt er sikkert de som ikke har data og tilgang til helfo sine nettsider.
Easypeasy for oss, men for besteforeldre (mine ja) og oldeforeldregenerasjonen er ikke dette noen selvfølge og piece of cake. Vil tro det er litt mere vanskelig å bytte lege for dem, altså ikke så lettvint.

Gammel 13-04-12, 14:41   #23
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er heldigvis ikke lov.

Gammel 13-04-12, 15:08   #24
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Kunne jo for så vidt vært litt gøy å be sekretærene ringe de mest .. ehm.. ivrige/plagsomme/hengivne/avhengige pasientene for å gi informasjonen.
Du er den som desidert har hentet ut flest vanedannende medikamenter i løpet av det siste året.
Du er den som har grått mest på kontoret.
Du er den som har fått de pinligste diagnosene i årenes løp.
Du er den som har skremt legen aller mest av alle!
Du er den som vi har sladret aller mest om i lunsjen.

Hihi, takk for dagens første høye latter!

min fastlege pensjonerte seg i fjor og da fikk vi brev. Men han hadde nevnt det da vi møtte ham på helsestasjonen på en kontroll også. Det synes jeg gikk flott!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 15:14   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Kunne jo for så vidt vært litt gøy å be sekretærene ringe de mest .. ehm.. ivrige/plagsomme/hengivne/avhengige pasientene for å gi informasjonen.
Du er den som desidert har hentet ut flest vanedannende medikamenter i løpet av det siste året.
Du er den som har grått mest på kontoret.
Du er den som har fått de pinligste diagnosene i årenes løp.
Du er den som har skremt legen aller mest av alle!
Du er den som vi har sladret aller mest om i lunsjen.

Det minner meg veldig om hine hårde dager da jeg jobbet som legesekretær og vi hadde en pasient som bare sa "Hei, det er meg" når hun ringte. Jeg visste med én gang hvem det var og hun hadde passet flere av de ovennevnte kategoriene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 15:38   #26
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Etter å ha hatt besøk av svigermor, så kom jeg jo på at de fleste som ringer og er oppgitt er sikkert de som ikke har data og tilgang til helfo sine nettsider.
Easypeasy for oss, men for besteforeldre (mine ja) og oldeforeldregenerasjonen er ikke dette noen selvfølge og piece of cake. Vil tro det er litt mere vanskelig å bytte lege for dem, altså ikke så lettvint.

Det er jo forståelig, men om de har med linken til nettsiden, så kan de jo sikkert ha med tlfnr også.

Gammel 13-04-12, 17:04   #27
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er jo forståelig, men om de har med linken til nettsiden, så kan de jo sikkert ha med tlfnr også.

Sant det

Gammel 13-04-12, 19:13   #28
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han kunne jo kalle inn til kaffe og kaker en ettermiddag. Arrangere en avskjedsfest for seg selv.

Men sånn helt seriøst, så lurer jeg på om slike reaksjoner kan komme fra "hvem som helst" eller om relasjonen til fastlegen kan bety svært mye for for eksempel ensomme mennesker? Vi vet jo at det finnes folk som er rimelig alene på denne jord, og fastlegen kan kanskje være den viktigste relasjonen de har. Da er det heller ikke så rart at det kan vekke sterke reaksjoner, tenker jeg. Uten at jeg dermed mener å si at det er hensynsløst av en fastlege å gjøre det på dette viset, for jeg ser ikke noen andre måter det kunne vært gjort på.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 19:58   #29
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde blitt skikkelig grinete på fastlegen min om hun bare gikk hen og sluttet uten å si fra, altså. Men hun kunne helt sikkert gjort det personlig, siden jeg møter henne oftere enn de fleste andre jeg kjenner.

Gammel 13-04-12, 19:59   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt samme legen i tjue år. Når han går av om en ti års tid forventer jeg at han inviterer meg på kaffe og kake. Jeg har jo vært en god kunde i mange år.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 21:43   #31
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Fastlegen min gav meg ein 10 minutts rant om Australia vs Noreg på forrige svangerskapskontroll, så eg synes han skulder meg ein invitasjon til bungalowen han skal kjøpe der nede når han blir 70. Jepps.

I forkant av huskjøpet (dvs pensjoneringa) forventer eg eit brev med informasjon om at han skal slutte [slik at eg rekk ein avskjedstime] og informasjon om kven som blir min mye fastlege. I Trondheim er det ca 7 fastlegar med ledig plass, og eg trur ikkje summen av ledige plassar er like stor som mengden ledige plassar - så eg kjem nok til å bytte fastlege heilt av meg sjølv for å vere sikker på å få ein eg føler er kompetent når historiane frå Australia kjem for hyppig. (Det kan bli vanskeleg for meg å finne kompetente legar mot slutten, for eg synes ein lege skal vere eldre enn meg. Naima (80) kan få eit problem, eg innser det.)

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 18:33   #32
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Man kunne fått et par måneder på seg til å bytte selv. Stort mer enn det krever jeg ikke.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 18:43   #33
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Han kunne jo kalle inn til kaffe og kaker en ettermiddag. Arrangere en avskjedsfest for seg selv.

Men sånn helt seriøst, så lurer jeg på om slike reaksjoner kan komme fra "hvem som helst" eller om relasjonen til fastlegen kan bety svært mye for for eksempel ensomme mennesker? Vi vet jo at det finnes folk som er rimelig alene på denne jord, og fastlegen kan kanskje være den viktigste relasjonen de har. Da er det heller ikke så rart at det kan vekke sterke reaksjoner, tenker jeg. Uten at jeg dermed mener å si at det er hensynsløst av en fastlege å gjøre det på dette viset, for jeg ser ikke noen andre måter det kunne vært gjort på.

Jeg tror nok du har rett i det. En av samtalene jeg overhørte (igjen, bare den ene siden!), gikk omtrent slik:

I den andre enden: "...." <-- 2-3minutter
Helsesekretæren: "Ja, jeg forstår at det kan være vanskelig å bytte lege, men hun som kommer er spesialist, har mye erfaring og overtar jo journalen din."
"...." <--1 minutt
"Ja, selvsagt, men vi kan dessverre ikke ringe alle og informere. Men trenger du en legetime nå?"
"..."
"Ikke det nei, du har ikke vært her på 2 år nei, så bra at du er ved god helse."
"..."
"Joda, Aleris er et godt alternativ til fastlege..."

Jeg tror noen klager bare for å klage, altså.

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg hadde blitt skikkelig grinete på fastlegen min om hun bare gikk hen og sluttet uten å si fra, altså. Men hun kunne helt sikkert gjort det personlig, siden jeg møter henne oftere enn de fleste andre jeg kjenner.

Vel, jeg har ikke hyppig kontakt med min fastlege (bortsett fra nå i svangerskapet), men hun nevnte det faktisk i en konsultasjon. Og jeg antar at jeg ikke er den eneste hun informerte på den måten.

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har hatt samme legen i tjue år. Når han går av om en ti års tid forventer jeg at han inviterer meg på kaffe og kake. Jeg har jo vært en god kunde i mange år.

Det blir vel heller at du må innom med kaffe og kake??

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

I forkant av huskjøpet (dvs pensjoneringa) forventer eg eit brev med informasjon om at han skal slutte [slik at eg rekk ein avskjedstime] og informasjon om kven som blir min mye fastlege. I Trondheim er det ca 7 fastlegar med ledig plass, og eg trur ikkje summen av ledige plassar er like stor som mengden ledige plassar - så eg kjem nok til å bytte fastlege heilt av meg sjølv for å vere sikker på å få ein eg føler er kompetent når historiane frå Australia kjem for hyppig. (Det kan bli vanskeleg for meg å finne kompetente legar mot slutten, for eg synes ein lege skal vere eldre enn meg. Naima (80) kan få eit problem, eg innser det.)

Denne fastlegen har solgt sin praksis, og overdrar visstnok halvparten av listen i første omgang - men har ikke hatt noen innvirkning på hvem som flyttes over. Det fine er at det er samme kontor, samme adresse, journalene ligger der og åpningstidene blir de samme... Og legen som kommer inn er barnelege og spesialist i allmennmedisin - jeg tror nok jeg bytter over når babyen blir født, jeg.

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Man kunne fått et par måneder på seg til å bytte selv. Stort mer enn det krever jeg ikke.

Det er nok et smart tips til fastlegekontoret, ja.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 19:24   #34
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ved nærmere ettertanke hadde jeg blitt skikkelig snurt på fastlegen min om hun gikk hen og sluttet, uavhengig av informasjonsmetode. Hun mister ikke autorisasjonen før om en femogtjue års tid, og jeg forventer at hun praktiserer på fulltid frem til da. / :bunny boiler:

Gammel 14-04-12, 19:27   #35
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Men å pensjonere seg får hun kanskje lov til?

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 19:50   #36
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Men å pensjonere seg får hun kanskje lov til?

Nei, det synes jeg da ikke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.