Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

For mange skader i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-12, 09:28   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: For mange skader i barnehagen?

Jeg er litt enig med Tjorven. Selv om man skal kunne forvente at barna blir passet på, så synes jeg vi på en måte går i retning at barna ikke får utfolde seg fritt i barnehagen lenger. Jeg synes det skjedde mye bare på de 10 årene jeg jobbet i barnehage. Fra at foreldre stilte opp på dugnad og bygde lekeapparater, til at vi nå kun får sette opp EU godkjente ting osv. Og litt den redselen for hva som vi skje OM et barn skader seg, feks ved å klatre i et tre.

Men så lenge det ikke er en voksen pr barn, så vil ikke gå an å ha kontroll på absolutt alle barna, hele tiden. Men når det er sagt så tror jeg fortsatt at mange barnehager har for dårlige rutiner ift oppsyn/kontroll med barna. Men jeg vet ikke om forbud og veien mot USA tilstander er det beste.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 09:34   #2
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner ikke til at det har vært skader i barnehagen, annet enn skrubbsår etter fall fra huska. Men jeg reagerer på at HMS ansvarlig er ubetjent, dvs. leder har ansvaret, men det skulle vært egen person. Forebygging er viktig, men det tror jeg det blir satt av liten tid til. De har nok med bemanningskabal og å gjøre vikarer kjent.

Postet samtidig med Meissa ser jeg, er veldig enig i det over.

Gammel 16-04-12, 11:45   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

At det aldri skal skje dødsulykker i barnehagen, ser jeg på som like utopisk som at det aldri skal skje dødsulykker andre steder. Barn kan falle ned og lande på nakken, barn kan sette noe i halsen som man ikke klarer å få opp igjen, osv.

Jeg forstår ikke at det skal være mindre sannsynlig at ting skal skje når man er tre voksne på tjue barn enn når man er to voksne på tre barn. Ja, de skal være trenet i førstehjelp, og nei, det hjelper ikke alltid. Jeg har ofte ansvar for 30 barn alene på tur i skolen, og hvis en stikker av så har jeg ikke nubbsjanse til å forhindre det. I barnehagen er de noen flere voksne, men til gjengjeld har de mindre barn som må gjetes på en annen måte.

Jeg vil absolutt ikke til et samfunn hvor barna ikke får prøvd seg og ikke får utfordret sine grenser. Barna våre for klatre, hoppe, stå på ski, ake, stå på brygger (med oss ved siden av), og alt mulig annet de trenger å øve på for å mestre når vi ikke er med dem lenger.

Gammel 16-04-12, 12:37   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg forstår ikke at det skal være mindre sannsynlig at ting skal skje når man er tre voksne på tjue barn enn når man er to voksne på tre barn.

Det er da klart det blir MINDRE sannsynlig at noe skal skje når man har bedre muligheter til å følge med på hvert barn??? At man ikke kan eliminere risikoen er kanskje sant (men man har nullvisjoner andre steder, hvorfor ikke i barnehager?), men det er klart risikoen blir mindre!

Gammel 16-04-12, 12:55   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er da klart det blir MINDRE sannsynlig at noe skal skje når man har bedre muligheter til å følge med på hvert barn??? At man ikke kan eliminere risikoen er kanskje sant (men man har nullvisjoner andre steder, hvorfor ikke i barnehager?), men det er klart risikoen blir mindre!

Det er jo nettopp det jeg sier. Det er færre voksne pr barn i barnehagen (tjue barn på tre voksne) enn hjemme (tre barn på to voksne)- så når det skjer ulykker hjemme, må man også forvente at det kan skje i barnehagen.

Gammel 16-04-12, 09:35   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Selv om man skal kunne forvente at barna blir passet på, så synes jeg vi på en måte går i retning at barna ikke får utfolde seg fritt i barnehagen lenger. Jeg synes det skjedde mye bare på de 10 årene jeg jobbet i barnehage. Fra at foreldre stilte opp på dugnad og bygde lekeapparater, til at vi nå kun får sette opp EU godkjente ting osv.

Hva har mangelen på hjemmesnekra aktiviteter med at barn ikke får utfolde seg med å gjøre?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 09:38   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva har mangelen på hjemmesnekra aktiviteter med at barn ikke får utfolde seg med å gjøre?

Fordi da var det mer «ok» med det meste av fri utfoldelse, føler jeg. Og økonomi (siden de klatrestativene er svindyre). Nå er det flere begresninger. Jeg føler bare at det har snudd litt, med mye er regler og ting som ikke er lov, fordi det kan være farlig.
Jeg skjønner det jo, både ift det at barn ikke skal skade seg, og redsel for erstatningskrav og det som er, men jeg vet ikke hvor sunt det faktisk er på sikt.

Gammel 16-04-12, 09:42   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi da var det mer «ok» med det meste av fri utfoldelse, føler jeg. Og økonomi (siden de klatrestativene er svindyre). Nå er det flere begresninger. Jeg føler bare at det har snudd litt, med mye er regler og ting som ikke er lov, fordi det kan være farlig.
Jeg skjønner det jo, både ift det at barn ikke skal skade seg, og redsel for erstatningskrav og det som er, men jeg vet ikke hvor sunt det faktisk er på sikt.

Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen? Mener du at man kan utfolde seg mer i hjemmesnekra apparater? At det blir færre apprater på grunn av økonomi forstår jeg.

Her er bilder fra en barnehage i vårt nærmiljø, jeg vil ikke si at disse apparatene står tilbake for noen hjemmesnekra, altså:

Gammel 16-04-12, 16:01   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen? Mener du at man kan utfolde seg mer i hjemmesnekra apparater? At det blir færre apprater på grunn av økonomi forstår jeg.

Her er bilder fra en barnehage i vårt nærmiljø, jeg vil ikke si at disse apparatene står tilbake for noen hjemmesnekra, altså:

Det er ganske få barnehager som har økonomi til de lekeapparatene der.
Men det kunne nok fint vært foreldre som hadde kunnet lage apparater som ligner på de over.

Og jeg tror redselen for at ting skal gå galt legger begrensninger på barns utfoldelse i barnehagen, og det bare mer og mer fremover. Inkludert dugnad for å få til klatrevennlige apparater.

Gammel 16-04-12, 16:09   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men det kunne nok fint vært foreldre som hadde kunnet lage apparater som ligner på de over.

Som likner ja. Men kanskje ikke som holder like lenge, som er satt sammen med tanke på at snorer ikke skal henge seg fast, fingre ikke skal klemmes av, spiker ikke skal stikke ut, trinn ikke skal bli slarkete osv.

Jeg er veldig enig i hva Katta skriver over her med tanke på sikkerhetskrav til lekeapparater.

Gammel 16-04-12, 16:33   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Som likner ja. Men kanskje ikke som holder like lenge, som er satt sammen med tanke på at snorer ikke skal henge seg fast, fingre ikke skal klemmes av, spiker ikke skal stikke ut, trinn ikke skal bli slarkete osv.

Jeg er veldig enig i hva Katta skriver over her med tanke på sikkerhetskrav til lekeapparater.

Men det er jo mulig å ivareta sikkerhet likevel. Med kontroller og inspeksjoner og en norm å følge. Tenker jeg. For det er mange som har kompetanse på å bygge blant foreldrene, feks.

Gammel 16-04-12, 09:50   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deter vel mer snakk om at de godkjente apparatene er så dyre at det i noen tilfeller ikke blir mange apparater. Men jeg syns det er greit at de skal være godkjent etter visse regler. Det har vært endel ulykker med lekeapparater.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 12:36   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kostnader. Jeg vil tro at du har bilder for apparater til veldig mange hundre tusen kroner der.

Gammel 16-04-12, 13:18   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kostnader. Jeg vil tro at du har bilder for apparater til veldig mange hundre tusen kroner der.

Ja, det med kostnader skrev jeg at jeg skjønte var problematisk. Men jeg forsto Nessies lik at det også var bra med egensnekrede apparater for utfoldelsens del, og det skjønte jeg ikke helt.

De apparatene er sikkert megadyre, men et eksempel på at de eu-godkjente på ingen måte trenger å være kjedeligere enn hjemmesnekra greier.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.