|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg er litt enig med Tjorven. Selv om man skal kunne forvente at barna blir passet på, så synes jeg vi på en måte går i retning at barna ikke får utfolde seg fritt i barnehagen lenger. Jeg synes det skjedde mye bare på de 10 årene jeg jobbet i barnehage. Fra at foreldre stilte opp på dugnad og bygde lekeapparater, til at vi nå kun får sette opp EU godkjente ting osv. Og litt den redselen for hva som vi skje OM et barn skader seg, feks ved å klatre i et tre.
![]() |
#2 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg kjenner ikke til at det har vært skader i barnehagen, annet enn skrubbsår etter fall fra huska. Men jeg reagerer på at HMS ansvarlig er ubetjent, dvs. leder har ansvaret, men det skulle vært egen person. Forebygging er viktig, men det tror jeg det blir satt av liten tid til. De har nok med bemanningskabal og å gjøre vikarer kjent.
![]() |
#3 |
Er frisk!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?At det aldri skal skje dødsulykker i barnehagen, ser jeg på som like utopisk som at det aldri skal skje dødsulykker andre steder. Barn kan falle ned og lande på nakken, barn kan sette noe i halsen som man ikke klarer å få opp igjen, osv.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?
Det er da klart det blir MINDRE sannsynlig at noe skal skje når man har bedre muligheter til å følge med på hvert barn??? At man ikke kan eliminere risikoen er kanskje sant (men man har nullvisjoner andre steder, hvorfor ikke i barnehager?), men det er klart risikoen blir mindre!
![]() |
#5 |
Er frisk!
|
Det er jo nettopp det jeg sier. Det er færre voksne pr barn i barnehagen (tjue barn på tre voksne) enn hjemme (tre barn på to voksne)- så når det skjer ulykker hjemme, må man også forvente at det kan skje i barnehagen.
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Hva har mangelen på hjemmesnekra aktiviteter med at barn ikke får utfolde seg med å gjøre?
![]() |
#7 |
Erfaren nok
|
Fordi da var det mer «ok» med det meste av fri utfoldelse, føler jeg. Og økonomi (siden de klatrestativene er svindyre). Nå er det flere begresninger. Jeg føler bare at det har snudd litt, med mye er regler og ting som ikke er lov, fordi det kan være farlig.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen? Mener du at man kan utfolde seg mer i hjemmesnekra apparater? At det blir færre apprater på grunn av økonomi forstår jeg.
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
Det er ganske få barnehager som har økonomi til de lekeapparatene der.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Som likner ja. Men kanskje ikke som holder like lenge, som er satt sammen med tanke på at snorer ikke skal henge seg fast, fingre ikke skal klemmes av, spiker ikke skal stikke ut, trinn ikke skal bli slarkete osv.
![]() |
#11 |
Erfaren nok
|
Men det er jo mulig å ivareta sikkerhet likevel. Med kontroller og inspeksjoner og en norm å følge. Tenker jeg. For det er mange som har kompetanse på å bygge blant foreldrene, feks.
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Deter vel mer snakk om at de godkjente apparatene er så dyre at det i noen tilfeller ikke blir mange apparater. Men jeg syns det er greit at de skal være godkjent etter visse regler. Det har vært endel ulykker med lekeapparater. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Kostnader. Jeg vil tro at du har bilder for apparater til veldig mange hundre tusen kroner der.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Ja, det med kostnader skrev jeg at jeg skjønte var problematisk.
![]() |
|
|