Sv: Har alle 3-4-åringer sykkel?
Eldstefrøkna vår hadde trehjulsykkel til hun var tre. Jeg hadde nemlig bestemt meg for at hun ikke trengte tohjulssykkel før hun kunne lære å sykle uten støttehjul. Det gikk dessverre ikke slik fordi hun oppdaget selv via nabolaget at to hjul var in og viktig å ha og ønsket seg så sterkt en slik.
Vi skrudde av støttehjulene sommeren etter og da syklet hun selv etter kort tid.
Hvis hun ønsker seg en så er det ikke feil å gi henne en sykkel med støttehjul, men kjøp en som er god nok til å lære å sykle på etter hvert. Lett på vekt og høyt styre så sittestillingen blir mest mulig oppreist er gode stikkord. Vi kjøpte en blå, frøkna valgte den selv, men det var ikke særlig populært sommeren etter da hun var fire. Da var hun i den verste rosaperioden og ungene i bhg bemerket også at det var en guttesykkel. Det ble nesten krise, men foreldrene holdt stand og det ble ingen ny sykkel. I år derimot skal hun få seg en ny og da satser vi på en skikkelig en med håndbrems og kjenner jeg henne riktig blir den nok litt mer jentete.