|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kjempebra av justisministeren!!
Og det er temmelig strenge regler for å sette noen i varetekt og holde dem der over tid, er det ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Kjempebra av justisministeren!!Teofelia: Jeg har rotet litt. Jeg tar det fra starten av så får heller de som vet mer rette på meg En av de vanligste grunnene til fengsling er at det må antas påkrevd med fengsling for å hindre at vedkommende begår nye straffbare handlinger. Denne bestemmelsen anvendes gjerne overfor særlig aktive gjengangere i straffesystemet. Personer som begår kriminalitet særlig hyppig kan fengsles for å forhindre ytterligere kriminell aktivitet inntil det er tid til å få saken opp for domstolene for avsigelse av ordinær dom.I de tilfellene hvor en person er idømt besøksforbud så synes jeg det er rimelig at man kan også kan dømme vedkommende til å bære alarm. Der synes jeg at samme regler kan gjelde, kan ikke se noen grunn til at det skal være strengere for å pålegges besøksforbud enn å bære alarm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
Det skal behandles i tingretten eller forhørsretten (er usikker på hvilken rett) så dette avgjøres i en del av rettssystemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
Det er sikkert her vi er uenige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Smugleser
|
Hvilket er en del av årsaken til at jeg stilte spørsmålene i mitt forrige innlegg. Besøksforbud må regnes som et mindre inngripende tiltak enn voldsalarm for gjeringsmann/potensiell gjerningsmann. Når det gjelder besøksforbud (som ilegges av tingretten og hvor overtredelse formelt er straffbart) så bør det etter min mening være en nokså lav terskel. Ingen har krav på å ha rett til å ta kontakt med noen som ikke vil hA slik kontakt. Der f. eks. besøksforbud gjelder mellom foreldre som skal overlevere barn til hverandre, så må andre være med i overleveringssituasjonen.
![]() |
|
|