Sv: Jeg lar meg irritere.....
Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.
F.eks nordlendinger, trøndere osv.(bare for å nevne noen) som flytter til hovedstaden... De legger om dialekten sin, slik at de høres ut som rene østlendinger.. Hvorfor gjør de det? Er de flau over dialekten? Er det mer "status" å være østlending?
Nei, men østlendinger er så treige, så man må jo legge om for å gjøre seg forstått. 
- Neida. Dialekten min har nok normalisert seg ganske kraftig i løpet av de 17 årene siden jeg flyttet fra Tromsø, men det er ikke et bevisst valg fra min side. Det har bare blitt sånn. Jeg snakker bredere med foreldrene mine, og snakker alltid mer nordnorsk når jeg har vært hjemme på besøk, men det er ikke et bevisst valg det heller. Jeg justerer bare måten jeg snakker på ut fra hvem jeg omgås, og noen av endringene blir etter hvert permanente. Jeg tror ikke jeg kunne hindret det om jeg hadde villet - og jeg synes ikke dialekten jeg snakket som 19-åring hadde så stor egenverdi eller så stor betydning for identiteten min at det har vært verdt bryet å prøve. (Skriftspråket mitt er mye viktigere for identiteten min enn dialekten, tror jeg.)