Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forbrukerrettigheter og generell service

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-12, 18:53   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Forbrukerrettigheter og generell service

Minsten på 7 fikk seg en bergans sjoa jakke for litt siden, til den nette sum av 1400 kr. Vi har derfor ingen andre vanntette jakker, for denne skulle dekke behovet for vindtett og vandtett jakke. Vi har en penjakke i tillegg, men dette skulle være hverdagsjakka.

Etter 3 uker hadde den ene stroppen som strammer borrelåsen rundt ermene ramlet av, og den andre har også løsnet, og er ferd med å ramla av også. Så vi dro ned på butikken for å reklamere.

Og etter det besøket sitter jeg og er litt betenkt over rettighetene til oss forbrukere. De ville sende inn jakken, nemlig. Det ville ihvertfall ta 1,5 uke. Dermed er vi jakkeløs i 1,5 uke, og det går jo ikke. Da blir altså problemet vårt at Bergans har laget en jakke som ikke holder mål. Jeg forsøkte meg på om ikke de kunne låne bort en jakke, men de hadde ikke noe å låne bort.

Er det virkelig slik (jeg vet vel egentlig svaret), at når noe er er helt avhengig av ikke holder mål så er det forbrukerens problem hvis varen må inn til reperasjon? Jeg vet at det ifølge loven er slik at selger har rett til å rette mangelen, og at den retten er knyttet opp til hvor stor ulempe til blir for forbrukeren. Kan jeg med loven i hånd si at for oss blir dette en stor ulempe, og at de burde gi oss ny jakke med en gang? Eller blir dette en for "liten ulempe" til at det er et argument?

Noen som har noen tanker om dette?

Gammel 20-04-12, 18:55   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forbrukerrettigheter og generell service

Jeg tror ikke jeg vil betegne en jakke som "noe man er helt avhengig av", samme hvor dyr den er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 17:55   #3
Bertine
Fullverdig medlem

Bertine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

De har rett til å rette det opp ved å gi dere en tilsvarende vare eller rette den tidligere varen dersom dette er rimeligere for butikken enn å gi dere pengene tilbake, samtidig som det ikke "uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid". Alt innen 2 uker er definitivt rimelig tid, det er når det begynner å gå månedsvis at man snakker om urimelig tidspersketiv (litt alt ettersom, selvsagt, men generelt). Har han ingen andre jakker eller kan låne av noen andre? Dersom han virkelig ikke har noen andre, så er det jo en ulempe å klare seg etter ytterjakke, selvsagt.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 18:22   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

De har rett til å prøve å utbedre feilen ja. Helt kurant. Det hadde jo vært ille om alt skulle kastes umiddelbart straks en søm går opp eller en knapp faller av?

Enig med deg i det.

Har han ingen andre jakker som kan brukes?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 18:31   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Han har ingen andre vanntette jakker nei. Alt fra i fjor har han vokst fra, og vi har jenter som er eldre, så det er gitt bort/kastet. Han har finjakka si, også har han en vinterjakke som til nød kan brukes om det er noen få grader bare, for den er ikke så tykk. Men jeg betalte liksom 1400 kr for å få en skalljakke som kunne brukes både som vanlig vindtett hverdagsjakke og regnjakke, så jeg hadde ikke kalkulert med at han skulle måtte ha enda en jakke som var regntett.

Jeg er klar over at de har rett til å rette feilen på jakken. Men slike klær har man jo liksom ikke flere av(vi har ihvertfall ikke det), så jeg syns det er en vesentlig ulempe for oss at den blir borte i 14 dager i den sesongen vi trenger den aller mest.

Gammel 21-04-12, 19:25   #6
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk en gang butikken til aa merke seg feilen og avtalte at reparasjon skulle skje i löpet av to uker da vi var paa ferie i varmere strök og ikke trengte plagget. Eller forresten, en veske som hadde et skinn som skiftet farge og som maatte sendes til USA til produsenten, var det, men det blir jo samme prinsippet. Ferien fant sted ca. 1 mnd etter reklamasjonen. Det var litt frem og tilbake og snakke med butikksjef og saann för det gikk, men det gikk bra til slutt. Kanskje dette hadde vaert mulig aa faa til?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 20:09   #7
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Tror det er vanlig, ja. Storesøster var uten regnjakke i over en måned pga reparasjon. Hun hadde heldigvis en i reserve.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 20:42   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg er egentlig mer forundret over at ungene bare har en jakke de kan bruke jeg da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 21:07   #9
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Forbrukerrådet anser 21 dager for innen rimelig tid når det kommer til reperasjoner.

Du kan selvfølgelig kreve et låneprodukt. Sånn jeg ser det, så har du krav på det.

§30 Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Eller så kan du stikke innom Cubus eller noe, og kjøpe en rimelig jakke som holder vann sånn høvelig greit unna. Så har du en ekstrajakke i tilfelle rottefelle andre saker og ting som kan dukke opp.

Gammel 21-04-12, 21:10   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg er egentlig mer forundret over at ungene bare har en jakke de kan bruke jeg da.

Jeg er sikkert sær, for jeg liker ikke billige gummiregnjakker. Han har jo en annen jakke, men den er jo ikke vanntett. Er det vanlig at folk har flere vanntette jakker altså ?

Gammel 21-04-12, 21:14   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Virkelig? Vi prøver å begrense hva vi kjøper av klær til barna, så jeg skjønner problemet til Erica godt. Nå har vi arvet noe regntøy, så jeg tror vi har noe reserve, men det er veldig ergelig hvis man ikke har det og noe nytt og dyrt går i stykker. Da parkdressen til 5-åringen røk, fikk vi heldigvis ny i butikken, for det er lite aktuelt for oss å kjøpe to vinterdresser.

Gammel 21-04-12, 21:15   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Jeg er sikkert sær, for jeg liker ikke billige gummiregnjakker. Han har jo en annen jakke, men den er jo ikke vanntett. Er det vanlig at folk har flere vanntette jakker altså ?

Jeg vet ikke med folk, men noen har det ikke.

Gammel 21-04-12, 21:18   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine har flere sett yttertøy, men jeg pleier å alltid ha 1-2 billige regntøy og jakker i reserve i tilfelle. Synes det er veldig greit å ha det. Gir det videre til Fretex eller andre når det er for lite eller lignende. Eldste kan finne på å glemme regntøyet sitt på SFO eller skolen, eller jakken sin hos svigers eller ei venninne og lignende, og da er det greit å ha noe i reserve.

Gammel 21-04-12, 21:19   #14
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Virkelig? Vi prøver å begrense hva vi kjøper av klær til barna, så jeg skjønner problemet til Erica godt. Nå har vi arvet noe regntøy, så jeg tror vi har noe reserve, men det er veldig ergelig hvis man ikke har det og noe nytt og dyrt går i stykker. Da parkdressen til 5-åringen røk, fikk vi heldigvis ny i butikken, for det er lite aktuelt for oss å kjøpe to vinterdresser.

Parkdress er et perfekt eksempel på et plagg det ville blitt krise om ble ødelagt og måtte inn for reparasjon i flere uker. Vi kjøper dyre ytterplagg, og kan ikke ha flere parkdresser per barn feks. Jeg syns det er mye bedre og mer miljøvennlig også å ha ett bra dyrt plagg enn flere billigere dårligere plagg.

Sist redigert av Erica : 21-04-12 kl 21:42.
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 21:28   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Mulig vi er rare, men ja, ungene har flere jakker å bytte på med selv om vi begrenser innkjøpene vi også

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 21:45   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har vel Erica kjøpt en jakke som er både vind-og vanntett nettopp for at den skal holde til all slags bruk. Da holder det egentlig med én jakke. Mine har flere, men det er kun fordi de har noen som er kjøpt på tilbud/arvet som enda passer. Normalt har de ikke hatt mange jakker.

Gammel 21-04-12, 23:30   #17
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Vi har ikke regntøy, men har 2 tekniske sett, siden vi da altså ikke bruker regntøy. Greit å ha noe å bytte med om han blir våt eller vi glemmer den i bhg som også har blitt gjort, må jo ha jakke om han skal være ute hjemme her.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.