Sv: Moren til Christoffer er dømt
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Det er neppe mer synd i henne enn det er hos den som utøver volden. Både det å utøve vold og det å være en passiv tilskuer til volden skyldes mest sannsynlig de samme mekanismene. Mener du at saken er en tragedie for stefaren til Christoffer også?
Synd på? Må det være synd på noen for at det skal være en tragedie?
Det finnes mange (kvinner) rundt om og ikke klarer å beskytte ungene sine fra voldelige (ste)foreldre, og det blir for dumt å gå utifra at alle disse havner der fordi de er dume, teite og slemme. Man får virkelighetsoppfatningen sin snudd på hodet, jeg har vært der selv. Det er lett for meg å si at jeg hadde sagt stopp helt av meg selv lenge før det hadde gått så langt som det gjorde i Christoffer-saken, men hvordan kan jeg egentlig vite det? Jeg aksepterte og fant meg i ting som jeg i ettertid, når jeg forteller dette til andre mennesker, skjønner at var helt fjernt. Jeg er heldig, for jeg hadde FP, der jeg semi-anonymt kunne fortelle noen semi-ukjente hvordan ting var hjemme hos meg. Hva om jeg ikke hadde hatt det? Hva om min eks klarte å få meg fullstendig isolert fra alle venner, all familie og hele mitt nettverk? Hvordan kan jeg være så sikker på at jeg hadde klart å si stopp da?
Riktig at hun ble dømt, ja helt klart. Men det er lov å stoppe og tenke seg om litt likevel, før man bestemmer seg for å brenne noen på bålet.
Også håper jeg inderlig det ikke nå sitter kvinner der ute som har levd årevis i voldelige relasjoner med barn, som nå ikke tør å si i fra i frykt for å bli dømt fordi de ikke sa i fra tidligere.
|