Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken by blir Norges søkerkandidat til OL? (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-07, 18:43   #41
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken by blir Norges søkerkandidat til OL? (Dagbladet)

Nei, dette var triste greier
Dette blir ikke OL for brorparten av den norske befolkning, men OL for noen få.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 18:51   #42
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Nei, dette var triste greier
Dette blir ikke OL for brorparten av den norske befolkning, men OL for noen få.

Fordi?

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 18:56   #43
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Fordi?

Samme spør jeg ...
Kan ikke de som bor sørpå, reise likegodt som de som bor nordpå?

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 19:31   #44
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Fordi?

Fordi det er litt mer prosjekt å flytte befolkningen til Tromsø for å heie. Det blir dyrt og vanskelig for de fleste.
Siden "de fleste" tross alt ikke bor i Tromsø-Nord Norge regionen.

Jeg våger påstå at "de fleste" tilreisende til ett Oslo-Lillehammer OL kunne bodd hos venner og familie en dag eller to for å få litt OL-stemning og kanskje se på noen arrangementer. Uten bruk av fly, men ved egen bil eller tog/buss. For de "fleste" kjenner noen på sentrale Østlandet. I tillegg kommer mer enn 1 million innbyggere som, som uten større investeringer enn en bussbillett kunne tatt del i arrangementer etter jobb og skole uten behov for overnatting.

Gammel 30-03-07, 19:33   #45
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er merkelig hvor vanskelig det er å flytte folk nordover mot å flytte folk sørover. Er billetten fra Oslo til Tromsø dyrere enn billetten fra Tromsø til Oslo?

Gammel 30-03-07, 19:38   #46
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Olympia, når fly flytter på seg fra a til b, så følger de ikke veistrekningene. Det kan godt være at det lønner seg miljømessig å fly utlendingene til Tromsø som til Oslo, de passerer sikkert ikke Norge i det hele tatt før de lander i Tromsø. Dessuten kan det faktisk være en anledning for å få jernbanen viderebygget nettopp i anledning OL. At det skulle være så mye mindre miljøforurensende å arrangere OL i Oslo eller Trondheim skjønner jeg ikke.

Gratulerer til Tromsø, om ikke dere blir godkjent av IOC, så har dere hvertfall fått vise at dere er den beste OLsøkebyen i Norge, og det er jo litt å skryte av.

Når det er sagt, har jeg faktisk ikke lyst til at Norge skal arrangere OL i det hele tatt.

Gammel 30-03-07, 19:57   #47
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes Tromsø er den beste byen jeg - iallefall sånn estetisk sett. Personlig synes jeg ikke noe om OL i Norge, men jeg er iallefall fornøyd med at det ikke kom til Trondheim *egoist*

Gammel 30-03-07, 20:01   #48
Koma

Koma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Det er merkelig hvor vanskelig det er å flytte folk nordover mot å flytte folk sørover. Er billetten fra Oslo til Tromsø dyrere enn billetten fra Tromsø til Oslo?

Det er merkelig hvor vanskelig det er for mange å lese demografiske statistikker og vurdere infrastruktur og avstander i vårt langstrakte land.

Gammel 30-03-07, 20:13   #49
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Men du ser vel likevel forskjellen mellom å frakte titusener med buss/fly/osv (etter de har landet på Gardermoen, vel og merke) og at titusener kan komme seg med skinnegående trafikk til lekene?

Sikker på at de skal lande på Gardermoen da? Vi har massevis av flyplasser som er nærmere enn det: Tromsø, Bardufoss, Evenes, Alta, Rovaniemi (Finland), Kiruna (Sverige), og kanskje noen i Russland også for alt jeg vet. Det er 60 mil til Rovaniemi, der det er togstasjon og forbindelse til resten av verden. Avstanden til Kiruna er jeg ikke sikker på, men noenlunde det samme, jernbane der også. Vi trenger ikke å bygge toglinja ned til Fauske.

Det lurer jeg også på.

Jeg er imot OL, men syns jeg måtte kommentere noen holdninger som kom fram her.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 20:16   #50
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Synes Tromsø er den beste byen jeg - iallefall sånn estetisk sett. Personlig synes jeg ikke noe om OL i Norge, men jeg er iallefall fornøyd med at det ikke kom til Trondheim *egoist*

Kunne godt tenke meg en tur dit opp igjen. Lenge siden nå.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 20:45   #51
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er merkelig hvor vanskelig det er for mange å lese demografiske statistikker og vurdere infrastruktur og avstander i vårt langstrakte land.

Det er merkelig hvor vanskelig det er for mange å forstå betydningen av å få på plass en infrastruktur og et tilbud andre tar for gitt.

Sist redigert av Katinka : 30-03-07 kl 20:54.
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 21:00   #52
Koma

Koma sin avatar

Standard

Det er merkelig hvor vanskelig det for mange å forstå betydningen av å få på plass en infrastruktur og et tilbud andre tar for gitt.

Det er merkelig hvor vanskelig det er for mange å forstå at det å bruke OL som brekkstang for å få idrettshaller og busslinjer er feil arena (bokstavelig talt)

Jeg er overbevist om at det kan bli ett flott og spektakulært OL i Tromsø, med "flotte TV-bilder" som var nevnt så mange ganger i søknaden.
Men jeg synes fra en helhetlig betraktning at det var en feil avgjørelse.

Gammel 30-03-07, 21:04   #53
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Hvilken by blir Norges søkerkandidat til OL?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Dobbeltæsj. Jeg håper det ikke er sant at det blir Tromsø. Og hvis det blir det, så håper jeg for guds skyld at IOC har såpass vett at de gir OL til en annen by som egner seg bedre.

Hva er det som er så galt med å ha det i Tromsø? Det egner seg vel like godt som både Trondheim og Oslo?

Gammel 30-03-07, 21:05   #54
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er merkelig hvor vanskelig det er for mange å forstå at det å bruke OL som brekkstang for å få idrettshaller og busslinjer er feil arena (bokstavelig talt)

Jeg er overbevist om at det kan bli ett flott og spektakulært OL i Tromsø, med "flotte TV-bilder" som var nevnt så mange ganger i søknaden.
Men jeg synes fra en helhetlig betraktning at det var en feil avgjørelse.

Å få busslinjer? Hva mener du egentlig? Det skal brukes mindre busser i Tromsø enn de som var ibruk på Lillehammer. Det skal brukes mye båttransport.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 21:08   #55
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Syns det er supert at det ble Tromsø jeg! Om vi er så heldige at Norge blir valgt så blir det en unik mulighet til å vise frem en fantastisk flott del av Norge! JIPPI, heia Tromsø!

Gammel 30-03-07, 21:15   #56
Koma

Koma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Å få busslinjer? Hva mener du egentlig? Det skal brukes mindre busser i Tromsø enn de som var ibruk på Lillehammer. Det skal brukes mye båttransport.

Det var ment generelt i tilknytning til Tosses ønske om infrastruktur og tilbud, jeg kunne like gjerne skrevet veier eller bryggeplasser for den sakens skyld.

Jeg har faktisk lest hele søknaden til Tromsø.

Gammel 30-03-07, 21:54   #57
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Sikker på at de skal lande på Gardermoen da? Vi har massevis av flyplasser som er nærmere enn det: Tromsø, Bardufoss, Evenes, Alta, Rovaniemi (Finland), Kiruna (Sverige), og kanskje noen i Russland også for alt jeg vet. Det er 60 mil til Rovaniemi, der det er togstasjon og forbindelse til resten av verden. Avstanden til Kiruna er jeg ikke sikker på, men noenlunde det samme, jernbane der også. Vi trenger ikke å bygge toglinja ned til Fauske.

Det lurer jeg også på.

Jeg er imot OL, men syns jeg måtte kommentere noen holdninger som kom fram her.

Saksopplysning: Tog fra Kiruna til Narvik. Fra Narvik er det 23 mil til Tromsø.

Gammel 31-03-07, 22:08   #58
Koma

Koma sin avatar

Standard

Ja, ja ... sånn kan det gå når man gjør grove feilvurderinger i jobben.

Sparker alle i idrettstyret som stemte Tromsø
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170996

Gammel 31-03-07, 22:35   #59
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ja, ja ... sånn kan det gå når man gjør grove feilvurderinger i jobben.

Sparker alle i idrettstyret som stemte Tromsø
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170996

Lenge leve demokratiet!

Gammel 31-03-07, 22:37   #60
Koma

Koma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Lenge leve demokratiet!

Hvilket demokrati? OL-valget er og blir ett politisk spill hvor det er andre krefter som bestemmer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.