|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn av regnbuen
Jeg tror det oppleves sårbart å skulle la seg "rive med" i en sånn følelsesladet sammenheng, særlig fordi frykten for å blir sentimental og svulstig sitter ganske dypt i en kultur som preges av en kombinasjon av den tilsynelatende distanserte, jordnære norske folkesjela og ironigenerasjonen. Vi vil jo ikke være lysfontener heller, liksom. Det sagt, så er det også tøft å oppleve at man føler noe som går på tvers av det "alle andre" føler. Og særlig i en sånn situasjon hvor det lett kan tolkes som at man ikke bryr seg.
|
|
|
#122 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg er veldig enig med deg her, Pelle. Og så synes jeg at man i denne saken skal være uhyre forsiktig med å "arrestere" andres måter å reagere og føle på. Jeg prøver å være obs på at andre kan formulere sine tanker og følelser like klønete som meg, og det forventer jeg også av andre. Jeg har tidvis nærmest følt meg som en kynisk raring når jeg ikke automatisk rives med av lystenning, blomsteropptog, felles sang og gråting på åpen gate, og det er forvirrende og ingen god følelse å ha. Jeg sørger på min måte, og det må jeg minne meg selv om at er helt greit og lov. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barn av regnbuenJeg synes det var ganske trist å høre på radio om hva nyhetskanaler og -aviser i andre land sa om sammenkomsten i Norge. At nordmennene er samlet for å synge sangen massemorderen hater. Jeg synes det var et dumt valg av sang nettopp fordi budskapet kan mistolkes.
|
|
|
#124 |
|
By the Sea
|
Sv: Barn av regnbuenJeg reagerer følelsesmessig negativt på flere av innleggene i denne tråden. Jeg prøver å få tak i akkurat hva som skjer når jeg leser, og jeg tror det kan oppsummeres i at jeg jeg er drittlei av en kynisk tilnærming til ting som engasjerer og rører mange. Det kan gå litt sport i å være kritisk. For om man er kritisk - og skeptisk - da er man Klok. Det var sikkert upresist og klønete ordlagt, men jeg finner ikke helt ordene mine når det gjelder denne saken.
|
|
|
#129 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg har det også sånn, at jeg blir mindre kynisk med årene, men det sitter fremdeles mye igjen hos meg. Så jeg tenker nok ikke helt som deg, men synes likevel du beskriver noe fint på en fin måte. Takk for det. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Barn av regnbuenJeg er en pragmatisk og ganske rasjonell person, hva kan jeg si? Jeg anser meg ikke for å være spesielt mye klokere enn de fleste andre, selv om jeg reagerer relativt sakelig på ganske mye i livet.
|
|
|
#132 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barn av regnbuenDet er klart det er lov, Pelle, men det må også være lov å si at en får følelsesmessige reaksjoner på noe av det som blir skrevet. Det er jo nært og sårt for mange, dette, og jeg innrømmer glatt at jeg blir følelsesmessig påvirket av at noen mener at noe jeg syntes var vakkert og rørende er naivt og kleint. Det betyr ikke at dere ikke har lov til å mene det, men vi må jo få si at vi reagerer vi også?
|
|
|
|
#133 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Neida, jeg synes du har gjort det helt fint i denne tråden og jeg kjenner meg godt igjen i mye av det du skriver. Sist redigert av Lisa : 27-04-12 kl 23:14. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barn av regnbuenDet er jo liten tvil om at sangvalget ble som det ble fordi ABB har uttalt det han har uttalt om denne sangen. Det var litt hevn og trass over det, synes jeg. Jeg er ikke kynisk eller et spesielt kritisk menneske, jeg som ikke klarer å holde en eneste tåre tilbake når jeg leser, ser eller hører noe tilknyttet denne dagen, synes likevel at denne markeringen ikke var spesielt rørende. Og de utenlandske avisene tok oss på kornet; vi har møtt opp for å synge sangen ABB hater, og uten å ha lest alle artiklene tør jeg påstå at det er der fokuset ligger. Jeg leser flotte skildringer i denne tråden om hva folk legger i sangen og oppmøtet, men jeg tviler sterkt på at dét er det avisene skriver om. En markering og en rosemarsj for å vise støtte til de etterlatte og de som døde denne vonde dagen, ville vært mye bedre i mine øyne.
|
|
|
#135 |
|
Librocubicularist
|
Eg får ikkje lov å prikke deg, men sjølv om eg er veldig ueinig i synspunkta dine i denne saken, synest eg det er viktig at vi har denne diskusjonen. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barn av regnbuenMen det ble jo en markering og en rosemarsj for å støtte de etterlatte og overlevende! Og flere av dem har uttalt at de syntes det var rørende og godt å få den omsorgen. Og ja, kanskje var det en hevn/trass-reaksjon, og det ser jeg ikke noe galt i. Vi er sinte, vi er sårede, og vi vil gjøre noe. Kanskje vil vi til og med hevnes. Men vi går ikke ut og lynsjer fyren eller kaster stein, vi synger. Vi står sammen. Vi holder hverandre i hendene og henger roser foran Tinghuset. Hvordan i alle dager blir det feil? Han sa det han sa om sangen, vi svarer ham med å si: Ikke faen. Selvsagt er en sang helt uviktig i den store, grusomme sammenhengen dette dreier seg om, men reaksjonen på det utsagnet førte til vakre, verdige, gode markeringer over hele landet - og på Island! Jeg klarer ikke å bli annet enn rørt og stolt over at vi har en befolkning som velger sang og samhold foran vold og lynsjing.
|
|
|
|
#137 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barn av regnbuenAlternativet til å synge denne sangen er ikke vold og lynsjing, så hvorfor du nevner dét som et poeng, skjønner jeg ikke. Det har hvert fall lite med det jeg prøver å få frem å gjøre, og så vidt jeg kan lese utav svarene i denne tråden er ingen imot en stille og rolig markering til støtte for alle ofrene og deres etterlatte.
|
|
|
#138 |
|
Rockesøster
|
Sv: Barn av regnbuenDette er egentlig en viktig diskusjon på mange måter. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Barn av regnbuenJeg ser ikke noe galt i å føle litt på hevntanker, jeg tror det er så menneskelig og naturlig for mange som det kan få blitt. Som Nextlife sier; dette er helt hinsides all annen erfaring. I det ligger et rom for at man reagerer ulikt, og så lenge det er innenfor sømmeligheten så bør det aksepteres. Så også å ikke identifisere seg med masseoppslutninger og undre seg litt over hvorfor.
|
|
|
#140 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barn av regnbuenPelle, det er ingen som sier at det er feil å ikke ville synge sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor du gjentar dette om og om igjen. De negative reaksjonene kommer som følge av kritikk av dem som syns dette er en ålreit måte å markere noe på.
|
![]() |
|
|