|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømtOg er det ikke slik at hvem som helst kan sende inn anonyme meldinger? Dette synes jeg i så fall blir feil. Greit at "anmelderen" kan holdes anonym for den anklagen rettes mot, men en anonymitet også i forhold til barnevernet mener jeg blir helt feil. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg trodde ikke anonyme meldinger var lov mer?
|
|
|
|
#83 |
|
Textrovert
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg kontaktet barnevernet ang. noen barn jeg var bekymret for, og da sa de at jeg kunne være anonym, men at de foretrakk at jeg ikke var det. Argumentet var at den/de som ble undersøkt, da ofte brukte mer fokus på å finne ut hvem som hadde meldt dem, enn å konsentrere seg om selve saken. Jeg valgte å ikke være anonym. Det hadde dessuten vært meningsløst, da jeg satt på info som bare kunne ha kommet fra meg.
|
|
|
#84 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Moren til Christoffer er dømt
Der sier du fint hva jeg mener.
|
|
|
#85 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Det samme lærte jeg en gang i tiden, da jeg ble barnevernpedagog. Man kan være anonym, men det anbefales ikke.
|
|
|
#86 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Men det er ikke så enkelt, jeg skulle gjerne ha ønsket at det å bli utredet var dagligdags, og at det var ressurser til at det ikke ble så stigmatiserende. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Moren til Christoffer er dømtEr enig med bla Maz og Smilefjes her. I en ideell verden ville man ha 100% oversikt over situasjoner der barn led, ha 100% trygghet nok til å vite hva som ikke er bra for et barn. Men slik er det ikke, og det er jo nettopp redselen for å krenke noen urettmessig som er årsaken til at altfor mange barn lider.
|
|
|
#88 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ville blitt usikker, særlig dersom den som hadde sendt bekymring ville vært anonym. Jeg ville også lurt på hvorfor personen ikke kom direkte til meg. Og jeg ville vært usikker på mine vurderinger av egen forelderferdighet og av ungenes signaler om at ting ikke var bra nok. Hvordan kan man vite at man møter kloke mennesker som forstår ting riktig? Jeg tror også at dersom man har vært "under barnevernet" en periode så vil man bli mistenksomgjort for en lengre ting fra andre i lokalsamfunnet. Ingen-røyk-uten-ild-holdning.
Jeg vet ikke, men oppfatter en holdning som gjør bv til fiender. Det i seg selv kan skape usikkerhet og frykt hos barn, særlig i familier der kommunikasjonen er taus.
Jo, det er mange som bagatelliserer det, og argumenterer med at dersom man ikke har noe å frykte er det ikke noe å bry seg om. De overser helt den psykiske belastningen det må være.
Jeg ville blitt skuffet dersom noen sendte bekymringsmelding uten å snakke med oss først. Avhengig av hva det gjelder ser jeg det nesten som feigt.
|
|
|
|
#89 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Anonyme meldinger er lov. Det hadde neppe hatt noen videre hensikt å forby dem heller, siden avsender er anonym.
|
![]() |
|
|