Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp i huset. Hvor mye skal jeg betale?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-12, 15:12   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp i huset. Hvor mye skal jeg betale?

Ei jente fra sør amerika er på besøk hos mine foreldre. Hun er 24. Hun skal hjelpe meg litt forå tjene litt lommepenger.
Vaske bil innvendig
Skifte på sengene
Støvsuge
Vaske vinduer

Noe annet som er lurt at hun kan gjøre?
Og det viktigste, hva betaler jeg henne??

Gammel 29-04-12, 15:15   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp i huset. Hvor mye skal jeg betale?

Jeg ville betalt per time arbeid. 100 kr per time for eksempel.

Gammel 29-04-12, 16:48   #3
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Det skal finnes en tariff for ufaglærte 18-åringer, som i fjor var på 110,- i timen, så det bør vel være minimum. Syns jeg.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:02   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minstelønnsanbefalingen ligger vel på 152 kroner eller noe sånt, men det er jo for dem som betaler skatt da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 21:40   #5
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Minstelønnsanbefalingen ligger vel på 152 kroner eller noe sånt, men det er jo for dem som betaler skatt da.

Hvor kommer den minstelønnsanbefalingen fra? Gjelder ikke i lavtlønnsyrker iallefall

Gammel 29-04-12, 23:00   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Hvor kommer den minstelønnsanbefalingen fra? Gjelder ikke i lavtlønnsyrker iallefall

Det er ikke noe lovverk som sier hva mistelønn er, men det er LO som stadig jobber for å få dette lovfestet og som har en anbefaling. Så vidt jeg vet er man i byggebransjen blitt enig om en slik minste lønn, blant annet for å motvirke sosial dumping.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 23:30   #7
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hm... Usikker jeg altså. Klarer fint dette selv. Men tenkte at det kunne være greit med litt ekstra reisepenger og. Samt herlig med litt hjelp.

Fem hundre for fire timer?

Gammel 30-04-12, 00:12   #8
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ei jente fra sør amerika er på besøk hos mine foreldre. Hun er 24. Hun skal hjelpe meg litt forå tjene litt lommepenger.
Vaske bil innvendig
Skifte på sengene
Støvsuge
Vaske vinduer

Noe annet som er lurt at hun kan gjøre?
Og det viktigste, hva betaler jeg henne??

Med unntak av bilvask kan arbeidsoppgavene sammenlignes med det renholdere ved hotell utfører. Der er startlønn kr. 139.- etter 4 mnd praksis. Det er hva slikt arbeid verdsettes til.

Gammel 30-04-12, 09:28   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis hun tjener under 2000 eller er det 4000 hos deg så er det skattefritt, så kan du ta det med i beregningen.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 09:32   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Fem hundre for fire timer?

500 for 4 timer høres greit ut, syns jeg.
Jeg syns ikke 125 kroner er ok timeslønn som ansatt i en bedrift, men 125 kroner er godt betalt for å hjelpe noen i hjemmet, syns jeg.

Gammel 30-04-12, 09:40   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvis hun tjener under 2000 eller er det 4000 hos deg så er det skattefritt, så kan du ta det med i beregningen.

Det er 4000 pr. år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 09:41   #12
Karthago
Nybegynner

Karthago sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Karthago har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er ikke noe lovverk som sier hva mistelønn er, men det er LO som stadig jobber for å få dette lovfestet og som har en anbefaling.

LO er imot lovfesting av minstelønn. De vil ha det i tariffavtaler. Lovfestede rettigheter fjerner grunnlaget for å være fagorganisert. Kjøttvekta, vettu.

For øvrig synes jeg alt over 100 kr timen (så lenge det kommer under grensene for skatteplikt) er OK.

Anbefaler ikke arbeid med risiko (utvendig vindusvask i høyden etc), du vil bli holdt ansvarlig for skader som arbeidsgiver.

Gammel 30-04-12, 09:43   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karthago, her.

Anbefaler ikke arbeid med risiko (utvendig vindusvask i høyden etc), du vil bli holdt ansvarlig for skader som arbeidsgiver.

Det er et viktig poeng. Ellers er det greit å sjekke om boligforsikringen dekker arbeidsulykke for folk som er ansatt hos deg (dagmamma, renholder o.l.). Det er ofte inkludert, og hvis det ikke er det, er det gjerne snakk om småpenger for å få det inkludert. Det er viktig å ha på plass når man skal ansette folk.

Gammel 30-04-12, 09:45   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men her er det vel ikke snakk om å ansette noen? Det er snakk om noen timer en dag.

Eller er det faste oppgaver hun skal ha jevnlig?

Gammel 30-04-12, 10:45   #15
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Nei, hun skal bare innom noen timer en dag og hjelpe med lavrisikoarbeid. Ikke en fast avtale, men for å få litt ekstra penger. Nevøen vår hjelper bestefaren sin med å male og får noe der. Der bor de gratis, men i tillegg får han litt for å male. Det var derfor jeg foreslo det.

Gammel 30-04-12, 10:54   #16
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle ønske dette gjaldt for alle. Da jeg jobbet som assistent i barnehage fikk jeg 121 - 132 kr timen, da jeg jobbet i butikk fikk jeg 132 kr. timen, og nå når jeg jobber som personlig assistent får jeg 151 kr. timen, det meste jeg noen sinne har fått.

Gammel 30-04-12, 13:27   #17
Karthago
Nybegynner

Karthago sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Karthago har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men her er det vel ikke snakk om å ansette noen? Det er snakk om noen timer en dag.

Og da er de strengt tatt midlertidig ansatt, og man er ansvarlig for sikkerhet og annet. At det er under grensen for innrapportering fjerner ikke det ansvaret.

Gammel 30-04-12, 13:50   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Nei, jeg mente ikke at hun ikke hadde ansvar, altså. Jeg bare mente at det blir et annet type forhold.

Mange over her snakker om tariff og minstelønn. Jeg syns ikke slike ting har noe med saken å gjøre.

Gammel 30-04-12, 14:14   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Mange over her snakker om tariff og minstelønn. Jeg syns ikke slike ting har noe med saken å gjøre.

Jeg synes minstelønn er en grei rettesnor for hva man minimum bør betale folk som er ute etter å tjene penger.

Gammel 30-04-12, 14:24   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Tja. Hvis niesen min trenger litt ekstra lommepenger til Russetiden og tilbyr seg å hjelpe meg med noe i hagen, så tror jeg ikke jeg forholder meg til verken tariff eller anstedig lønn ved ansettelse i en bedrift.

Jeg ser vel på denne saken som litt det samme. En ung dame som vil tjene litt ekstra lommepenger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.