Sv: Hva skal jeg bet. for hjelp i huset? (Med poll)
Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.
Du har kanskje bommet litt om du legger ut en tråd på et diskusjonsforum og ikke ønsker diskusjon?
Oslo - du kan ikke sammenligne brutto og nettolønn. Det er helt urimelig. Det eneste du oppnår med det er å få lærere til å se usaklige og sutrete ut, og det syns jeg ikke er bra.
Hvis noen ser sutrete ut, så er det jeg og ikke lærere som gruppe. Jeg synes det er usaklig og sutrete å karakterisere en hel yrkesgruppe ut fra noe som jeg som enkeltperson skriver.
Jeg synes jeg tjener bra nok, bare så det er sagt. Men jeg synes generelt at vi legger opp til et altfor høyt lønnsnivå i Norge og gjør det sabla vanskelig for arbeidsplasser hvor det er konkurranse mot utlandet. Det har ikke noe å si i denne saken, men jeg tror Norge som nasjon hadde tjent stort på å jekke ned lønnsnivået og holdt lønnsveksten nede - også i min egen bransje.
Så jeg sutrer ikke over egen lønn i det minste, men kanskje litt over at lønnsnivået i Norge etter min mening generelt er for høyt når man skal betale en ufaglært mer enn 125 kr i timen for å vaske i huset - som den ufaglærte faktisk ikke skal betale skatt av en gang.
Jeg går gladelig ned i lønn hvis det betyr at Staten tar seg råd til å ansette flere lærere, politifolk, sykepleiere og hjelpepleiere - så kanskje mengden av utslitte folk i enkelte av disse yrkene også ville gått ned. Men jeg vet at jeg ikke er på linje med flertallet i Norge og at lønnsnivået bare vil fortsette å stige - og så får vi se hva vi gjør den dagen vi ikke har oljen mer og faktisk må konkurrere på likefot med andre land for å skaffe Norge et overskudd ved å eksportere varer og kompetanse, og ikke bare olje.