Sv: Dugnadsånd?
Mulig jeg er litt kjip, men jeg syns det er litt søkt at jeg skal jobbe med vedlikehold i en privat barnehage som eierne har et ganske stort overskudd av hvert år. Jeg stiller hvis jeg kan, men må innrømme at det ikke alltid står øverst på prioritetslista.
I idrettslaget stiller jeg på det meste og andre dugnader har vi ikke. Jeg må innrømme jeg ikke er noe dugnadsmenneske. Ikke at jeg ikke liker å jobbe for en god sak, men det er alltid en eller annen leder eller fører som elsker makten det gir å ha kontroll på en gjeng frivillige arbeidsfolk. Tror ikke jeg har vært på en eneste dugnad der jeg ikke har opplevd Narvestad-aktige ledere. Som kioskvakten på fotballcupen i fjor der kioskansvarlig var helt på trynet og greide å kjefte på en med-frivillig fordi han hadde en kopp kaffe under disken og ellers bare breiet seg utover og snakket høyt og sjefete uten å si noe av betydning. Rusa på å ha makt over kiosken liksom. Jeg ser bare ikke kosen i det. Eller på dugnadene i borettslaget der lederen bodde i min rekke av rekkehus og løp rundt som en kjeftende gærning for at vår rekke skulle være den fineste. 
|