Sv: Grunnlovsendring?
Opprinnelig lagt inn av bai, her.
Eg datt ut for lenge sidan. Omtrent der Støre kom inn, trur eg.
Men eg må likevel stille eit spørsmål til Våken, som sikkert høyrer til langt tilbake i diskusjonen.
Er det grunnlovsendringa som sådan (altså på innhaldssida) du reagerer på, eller er det måten dette blir gjennomført på?
Eg er nemlig mest interessert i innhaldssida, og det eg har lese så langt (frå seriøse kjelder som Aftenposten, HEF, kirken.no og KrF og AP sine nettsider), som dreier seg om innhaldet i endringane, synest eg er heilt på sin plass. Vi lever tross alt i eit langt mindre homogent samfunn nå som det nærmar seg 2014, enn i 1814. Og at landet si øvste lov tar inn over seg den pluralismen som innbyggerane faktisk gjenspeglar, er på sin plass. Viss det er innhaldssida som er problemet, er vi ueinige i sak.
Eg har ikkje sett meg inn i måten dette blir gjennomført på. Men eg ser at folk roper om statskupp, medier som er betalt av regjeringa for å teie saken ihjel og udemokratiske prosessar. Desse påstandane er så langt ubegrunna og svakt dokumenterte. Dersom eg burde frykte "statskupp", vil eg gjerne vite korfor.
Vel siden du har falt ut, får jeg skrive det igjen 
Spekulasjoner utover det som jeg originalt har skrevet, det kommer jeg ikke til å komme med. Men hvis man ikke klarer å se at å bringe et overnasjonalt organ som lovgivende makt i Norge, ja da er det statskupp, om aldri så lite ett. Det norske folk har ingen påvirkning på menneskerettighetslovgivninga. Men skulle det vise seg om at ordlyden betyr bare menneskerettighetene som den står i dag og ikke blir dynamisk forandret fra strasbourg når det kommer endringer, så stiller saken seg annerledes. Dette vet vi ikke ennå og det er derfor vi trenger en debatt om det. Påstandene er jo ikke bevist, men jeg har redet ut om farene i disse innleggene. Folk får velge å ignorere eller engasjere. Jeg syntes bare det er synd at det står så dårlig til i landet at vi må "endre grunnloven for å klare å følge den". Og hvis det da er slik, trenger man en nasjonal debatt og fokus. Man må også vite hva de forskjellige partiene står for, ellers kan man ikke gjøre et fornuftig valg. Hva skal til for at det blir klart for dere? Et oppslag i VG? Dette er i aller høyeste grad en oppfordring til å ta i bruk hodet littegrann. Og det er i beste mening jeg er her.
|