Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva ER egentlig forskjellen på ekstrovert/introvert og utadvendt/innadvendt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 11:19   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva ER egentlig forskjellen på ekstrovert/introvert og utadvendt/innadvendt?

Jeg er forvirret.

Jeg TROR jeg er en utadvendt introvert, eller er jeg kanskje en innadvendt ekstrovert? Eller? Eller?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 11:40   #2
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ER egentlig forskjellen på ekstrovert/introvert og utadvendt/innadvendt?

Bare å søke her på FP: http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=25101

Leste ikke hele tråden, men det er vel som Skilpadda skriver:
"Slik jeg har fått det kort og forenklet fortalt, er det snakk om forskjellen på om man får tilført energi fra andre mennesker og ytre omgivelser (E), eller om man får energi gjennom alenetid (I)."

Men nå lurer jeg på hva det vil si å være innadvent og utadvent. Er ikke det det samme da? Eller...? Søren, nå ble jeg like forvirret igjen.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 11:41   #3
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva ER egentlig forskjellen på ekstrovert/introvert og utadvendt/innadvendt?

Ha-ha! Lest litt lenger ned i tråden, og der hadde du skrevet selv.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 11:43   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er jeg, da, som egentlig er en sånn "prate, prate, prate"-person og som elsker å være sammen med folk jeg kjenner og liker, men som nesten ikke orker omgang med fremmede og som helst ikke vil prate med folk med mindre jeg er i en situasjon der jeg har valgt det selv?

Gammel 10-05-12, 11:43   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Bli en innadvendt introvert, så slipper du å gruble. :we've got cookies:

Gammel 10-05-12, 11:45   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolker det som om intro-/ekstrovert handler om hvordan omgivelsene påvirker deg (altså om hvordan du samler energi), mens innad-/utadvent handler om hvordan du påvirker omgivelsene (altså om du snakker/deler/knytter deg til andre enkelt).

Man kan jo godt bli veldig lykkelig av å sitte stille i et hjørne og ikke si et pip, men likevel være glad for at man kom?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 11:46   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har jeg hørt, altså. Det er ikke selvopplevd.

:ekstremekstrovert OG bergenser:

- No. 4 -
Gammel 10-05-12, 11:47   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Hmm, jeg skjønner hva du mener (trur eg), Candy, men jeg blir ikke helt enig med meg selv om hva jeg er. Jeg har nemlig forandret meg veldig de siste årene.

Gammel 10-05-12, 11:50   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Man kan jo godt være litt forskjellig i ulike sammenhenger, og jeg har også definitivt endret meg med årene. Før fikk jeg panikk ved tanken på å legge meg mens noen fremdeles var oppe, nå nyter jeg å se hang-overen deres neste morgen mens jeg er pigg & fin.

- No. 4 -
Gammel 10-05-12, 11:53   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel som deg, en utadvendt introvert. Jeg kan lett ta kontakt med andre, snakke med fremmede om alt og ingenting og alt det der, men jeg henter energien min fra refleksjon, ro og alenetid og jeg blir sliten hvis jeg er sammen med mange mennesker over lang tid.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 11:55   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er vel som deg, en utadvendt introvert. Jeg kan lett ta kontakt med andre, snakke med fremmede om alt og ingenting og alt det der, men jeg henter energien min fra refleksjon, ro og alenetid og jeg blir sliten hvis jeg er sammen med mange mennesker over lang tid.

Ja, jeg er nok også litt sånn. Jeg er introvert (men ifølge testene ikke i så stor grad som jeg kanskje trodde. Samtidig er jeg nok for skravlete til å kunne karakteriseres som rent innadvendt. Det var en periode jeg trodde jeg var stille og sjenert, men jeg har innsett at det ikke stemmer helt, gitt.

Snarere enn å være sjenert er jeg nok litt sky, i alle fall i perioder.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 12:02   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gitt opp å forstå dette.

Det jeg har skjønt er at jeg får energi av å være sammen med andre, men ikke i altfor store fora. Jeg tar plass i de fleste forsamlinger, prater mye og høyt.

Jeg er redd når jeg skal møte helt nye mennesker og klarer ikke å ringe folk på telefonen som jeg aldri tidligere har pratet med, men når jeg bare kommer i gang går det lett som en plett.

Gammel 10-05-12, 12:02   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg er litt sosialt bipolar, tror jeg. Enten skravler jeg og er oversosial, eller så er jeg stum som en østers og har ingenting å si. Alt avhengig av hvem som er rundt meg.

Gammel 10-05-12, 12:09   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også sterkt i tvil, Divine, og kan være sosialt bipolar sammen med deg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 12:11   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er litt sosialt bipolar, tror jeg. Enten skravler jeg og er oversosial, eller så er jeg stum som en østers og har ingenting å si. Alt avhengig av hvem som er rundt meg.

Vi er flere.

Gammel 10-05-12, 12:14   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har gitt opp å forstå dette.

Det jeg har skjønt er at jeg får energi av å være sammen med andre, men ikke i altfor store fora. Jeg tar plass i de fleste forsamlinger, prater mye og høyt.

Jeg er redd når jeg skal møte helt nye mennesker og klarer ikke å ringe folk på telefonen som jeg aldri tidligere har pratet med, men når jeg bare kommer i gang går det lett som en plett.

Det er vel ikke enten-eller. Noen er ekstremt I eller ekstremt E, men de fleste befinner seg ett eller annet sted mellom A og Å på en lang rekke.

Jeg er egentlig nokså gjennomført introvert, men kan skravle hull i hodet på folk jeg liker godt er jeg redd.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 12:16   #17
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder ekstrovert/introvert har jeg ikke problemer med å plassere meg selv. Tydelig og høylytt E.

Derimot sliter jeg med å velge mellom de siste bokstavene i ENTP - testen. Jeg vil gjerne være det ene, men så viser det seg at jeg ligger et godt stykke inne på den andre bokstaven. Det gjør at jeg i noen situasjoner kan være veldig impulsiv og kreativ, mens jeg i andre sammenhenger har stort behov for kontroll og system. Det kan jo være at du befinner deg et sted mellom E og I, eller at opplevelser den siste tida gjør at du beveger deg ut eller inn mot den ene eller andre bokstaven.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 12:27   #18
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er introvert og innadvendt i mange situasjoner og forsamlinger. Jeg holder kjeft og sier lite, om noe. I andre forsamlinger er jeg utadvendt og deler mye, og kan til en viss grad også hente energi fra andre. Det er så veldig avhengig av hvem jeg er sammen med har jeg oppdaget. I en forsamling med bergensere så vil vel de færreste ha hørt stemmen min, siden jeg hverken roper høyt eller smeller med dørene for å bli hørt.

Jeg kan vel egentlig si at jeg gjør meg best i små forsamlinger og er både utavdendt og ekstrovert da, mens litt større forsamlinger gjør meg innadvendt.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 12:38   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man endrer seg jo etterhvert. Jeg mener det var Missa som sa at I og E er man født med, N/S fastlegges frem til man er ca 7, F/T formes de neste årene frem mot man er voksen og det aller siste er P/J. I tillegg kan ting som sykdom, livskriser og slitenhet påvirke.

Jeg har feks endret meg fra ENTP til å bli mer ENTJ. Jeg er som Candy ikke lenger panikkslagen ved tanken på at noen fremdeles er oppe eller at det skjer noe uten at jeg er med. Jeg er langt fra snakkesalig i alle sammenhenger og ekstremt avhengig av alenetid og putletid. Allikevel er det ikke tvil om at jeg er utadvendt.

Gammel 10-05-12, 12:41   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Sitat:

putletid

Her leste mine freudianske øyne noe helt annet.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:16.