Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aftenposten om lærere slæsj personvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-12, 21:34   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Aftenposten om lærere slæsj personvern

Aftenposten.no har en artikkelseriesak om hva enkeltlærere betyr for skolegangen og elever.

I den forbindelse har de laget en feature hvor folk kan skrive inn sin historie om en viktig lærer og få dette plottet inn på et kart. Det oppfordres til å skrive navnet på læreren og eget navn. Det er ingen forhåndssensur, og det som skrives kommer straks opp på kartet koblet til aktuell skole.

Er ikke det litt - spesielt? Sånn tatt i betraktning av at de gjerne forhåndsmodererer kommentarfeltene til artiklene sine, så legger de opp til at hvem som helst kan skrive hva som helst om en random lærer og få det lest av alle som tar en kikk på om det står noe om gamleskolen sin e.l.?

Jeg kjenner at jeg hadde reagert negativt på dette om jeg var lærer og ble omtalt under fullt navn der, selv om det utelukkende var positive tilbakemeldinger. Er jeg bare sær og sart? Lærere - er dere komfortable med dette?

Gammel 15-05-12, 22:23   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aftenposten om lærere slæsj personvern

Dette hadde jeg absolutt ikke vært komfortabel med, nei.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 22:34   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, overhodet ikke. :irritert:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 22:45   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var da litt skummelt. Men jeg ser at noen har gitt min gamle gymlærer svært god (og fortjent) omtale. Det var jo egentlig koselig, men det er jo slett ikke sikkert at alle er så snille i sine omtaler.

Gammel 15-05-12, 22:56   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett om omtalen er god eller ikke, jeg hadde ikke likt det om jeg var lærer. Eller uansett hva jeg jobbet som. Man er ikke en offentlig person når man er lærer, er man vel?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 23:02   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke på lista!

Jeg synes ikke noe om dette, nei. Fant forresten en jeg kjenner på lista.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 23:08   #7
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Fant to tidligere lærere på kartet og jeg var helt enig i omtalen, men vet ikke helt hva jeg synes om dette nei.

Gammel 15-05-12, 23:08   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg finner bare positive kommentarer der.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 23:10   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ja, de kommentarene jeg har sett har vært positive. Men jeg hadde som sagt vært veldig ukomfortabel med det uansett. Er det lovlig?

Gammel 15-05-12, 23:12   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde ikke likt det. Ikke alle liker publisitet, selv om den er positiv.

Gammel 15-05-12, 23:13   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan ikke se hva som skal være ulovlig med det? Det er jo ikke bilder av dem, og det er ikke alle det er mulig å identifisere.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 23:16   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Nei, jeg kommer heller ikke på noen aktuell lovparagraf, egentlig. Det bare kjentes veldig ugreit.

Gammel 15-05-12, 23:25   #13
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg har ikke peiling på lovverket, men hadde nok blitt litt stolt og glad om jeg var lærer og ble omtalt.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 00:05   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Jeg har ikke peiling på lovverket, men hadde nok blitt litt stolt og glad om jeg var lærer og ble omtalt.

Jeg hadde nok blitt rørt og litt stolt hvis jeg stod der. Likevel hadde jeg definitivt ikke likt det. Gir det noen mening?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 00:41   #15
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg hadde nok blitt rørt og litt stolt hvis jeg stod der. Likevel hadde jeg definitivt ikke likt det. Gir det noen mening?

Ja, jeg er akkurat der selv.

Så at en kollega hadde fått skryt, og det var vel fortjent. Men jeg vet at h*n ikke synes det er i nærheten av greit selv å få dette publisert. Det var i tillegg veldig personlig skrevet, og litt utleverende av den som skrev det.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 01:08   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at det kan være ubehagelig å lese om seg selv på den måten, men jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle være lov. Heder til personer i yrkesroller er stadig på trykk i aviser og noen opplever også mer offentlig uthenging både på nett og i andre medier.

Jeg har en gang lest en vurdering av mine kolleger på et nettforum. Det opplevdes ganske ubehagelig, men jeg kan ikke tenke meg at det ikke er lov?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 12:11   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fant ikke meg selv .
Men et par kollegaer og et par lærere jeg selv har hatt (hvorav jeg er enig i at den ene er god). Jeg synes ikke dette er ok i det hele tatt, og det var flere ganske personlige detaljer som i alle fall burde vært tatt bort.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 12:52   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har i grunn ikke sansen for at lærere skal være allemannseie. Jeg finner forøvrig ikke meg selv på oversikten og vurderer å skrive et pent innlegg selv.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 13:00   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi kan vel skrive pene innlegg om hverandre?

Jeg har ikke fått noe skryt jeg heller, men så har jeg ikke vært stort på jobb de siste par åra heller. Jeg fant noen kjente navn, da - bare pene ting. Jeg kjenner jeg er smått skeptisk til konseptet, for øvrig.

Gammel 16-05-12, 13:02   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til lærerne så tenker jeg at dette kanskje også lett kan bli utlevering av andre, både elevene og de rundt dem?

"Da mamma drakk og pappa slo meg og Kari og Lene og Mette mobbet meg hver dag, så var lærer X en fantastisk støtte", liksom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.