|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år
Jeg fikk også til konfirmasjonen, den ble første gang sydd på når eg ville bruke den i bar dåpen til min sønn. Da var jeg 30, og fikk ikke plass til ammepuppene mine og magen var ikke blitt helt seg selv igjen enda. Året etterpå ble den sydd tilbake tiø det opprinnelige. Ut igjen til dåpen til min datter, og tilbake igjen burde den nå vært sydd, men det er mamma som gjør det, og hun er litt langt unna, så jeg har bare brukt de strammere knappene, det går sånn midlertidig. (i alle fall under capen i går)
|
|
|
#22 |
|
maler
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årI slekta mi er det vanlig å velge bunad ut fra morsiden av slekta. De som er født og oppvokst i Oslo følger likevel morsiden sin og har lik bunad som meg. Mannfolk i bunad har vi foreløbig ikke. For meg ville det faktisk vært naturlig at ei jente hadde hatt samme bunad som meg selv om hverken hun eller jeg noen sinne har bodd der bunaden kommer fra. Det er nok fordi vi ennå tenker slektsgårder og føler ganske sterk tilknytning til det stedet alle kommer fra, samt at tradisjonen i familien er sånn.
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg er glad for at eldstejenta nå har valgt bunad fra farens hjemsted. Hans familie har bodd på samme sted i generasjoner, mens jeg er norgesmester i rotløshet. Ulempen er selvsagt at hun ikke kan arve min alt for trange vest og skjorte, men det får nå så bare være. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årVest-Agderbunader finnes det flere varianter av med ulike stakker, ulike forkle, sjal og vester. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Eeeh, for å sprenge vidåpne dører: Det handler da rett og slett om hva man liker. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Hvis man har en bunad man ikke syns er noe pen, så blir den jo ikke brukt. Jeg forstår godt at man leter litt etter "passende" tilhørighet. Hvem har forresten rett til å definere hva som er tilhørighet og hva som ikke er det?
|
|
|
#26 |
|
|
For å være helt ærlig så synes jeg det er vanskelig å forstå at man velger bunad på bakgrunn av hva man synes er pent. Jeg kan forstå at man velger den man synes er penest dersom man har en viss tilhørighet til flere steder, men å velge bunaden man synes er penest og dermed lete godt etter en tilhørighet synes jeg er ganske rart. *ærlig* |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Er frisk!
|
Jeg ville latt datteren din velge mellom de bunadene dere har reell tilknytning til.
Min er det ikke gjort noe med siden konfirmasjonen, og av mine venninner så er det kun en som har måttet sy den litt ut. Så det kan ikke være SÅ uvanlig å kunne bruke den lenge heller. Jeg har brukt den i dåpene til barna mine, samtlige 17. maier bortsett fra de to jeg var høygravid på, alle konfirmasjoner jeg har vært i, alle bryllup jeg har vært i utenom mitt eget og i enkelte andre "fine" selskaper. Jeg er altså svært takknemlig for at jeg fikk bunad til konfirmasjonen og ønsker å gi jenta mi det samme. Guttene får ikke sydd til konfirmasjonen, men kanskje når de blir eldre hvis de ønsker det.
|
|
|
|
#28 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig. Jeg er sånn passe uinteressert i bunader, men jeg trodde greia med bunad var at den hører til et spesielt sted og at man ved å velge bunaden også viser tilhørighet til stedet. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg er enig i dette. Samtidig så skjønner jeg jo at man selvsagt ikke vil ha en bunad man synes er stygg. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Avsporing, men herrebunaden for Nordland og Troms er lik. Man kan ha forskjellige farger på vesten om man er fra Troms, men ellers er det samme drakt. Om det hjelper. Menn i denne bunaden er i alle fall umåtelig stilige. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
bits and pieces
|
Jeg er også her.
|
|
|
|
#32 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årDatteren din bør velge selv, og om hun ikke vet - hva med å si at hun kan få bunad når hun vet? Om det er om 2, 4 eller 8 år er liksom opp til henne
|
|
|
|
#33 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det finnes en god del bunader som jeg, beklager å måtte si det, rett og slett ikke syns er fine. I det hele tatt. Hadde jeg kun hatt tilhørighet til en av disse bunadene, så hadde jeg sannsynligvis funnet meg en annen bunad jeg likte bedre.
|
|
|
#34 |
|
|
Jepp. Jeg skulle egentlig hatt Solør-Odal-bunad, har tilbud om å arve en. Men det skjer bare ikke, den er kanskje fin om man er veldig-veldig slank, men nei. Så jeg velger en som egentlig bare er festdrakt i stedet. Hadde ikke den eksistert hadde jeg nok valgt fra der moren min var fra.
|
|
|
|
#35 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Av en eller anna grunn syns eg det er lettere å svelge tilhørighet som en har flytta til enn som en må leite seg langt og klønete bakover i slektstreet for å finne. For å bruke beltestakken som eksempel; eg svelge bedre nokon som har flytta dit, bosatt seg og velge den enn nokon som velge den fordi den er fin og som den før nevnte tanta til oldemora er tilknytta.
|
|
|
|
#36 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Selvsagt forandrer kroppen seg, men gode syersker vet det. Jeg har ikke problemer med å ha fått min til konfirmasjonen, og ser heller ikke at det er et problem blant venninner (jeg tror faktisk alle mine nærmeste fiske til konfirmasjonen). |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg synes det er pussig å velge seg en bunad som man kun har vag tilknytning til, typ tanta til oldemora. Men hvis bunaden er i bruk i familien blir det annerledes.
|
|
|
#38 |
|
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årInspirert av denne tråden, spurte jeg åtteåringen om hvilken bunad hun vil ha når hun blir stor. Hun har strengt tatt røtter fra hele landet, men jeg håper hun velger trønderbunad siden hun er herfra. Jeg fikk derimot til svar: Jeg skal spille i korpset. Og det skal hun visst gjøre til hun blir 19.
|
|
|
#39 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årHvis valget ikke var så 'selvsagt' som hos oss (hun skal så klart ha samme som meg), så ville jeg politisk ukorrekt snakket pent om min egen bunad, slik at datteren valgte samme som meg selv. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årLille Meg.. Hvis du er bosatt i Oslo så tenker jeg at du har tilhørighet dit. |
|
|
|
![]() |
|
|