Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Mer bunad: Bunad og stedstilknytning

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-12, 12:44   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Jeg tror stikkordet er tilknytning, og så er hvordan den tilknytningen faktisk er litt underordnet. Jeg mener i allefall at du kan ha fra alle nevnte steder.

Jeg har arvet bunaden etter min mormor, hun har brodert og montert den selv.
Den kommer fra Østerdalen, og selv om jeg aldri har bodd der har jeg ingen betenkeligheter overhode. Siden bunaden er arvet blir det litt underordnet uansett, men jeg kunne nok bestilt meg bunad derfra og.
Jeg var der mye i oppveksten, mamma vokste opp der og jeg føler sterk tilknytning til stedet.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:56   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg tror stikkordet er tilknytning, og så er hvordan den tilknytningen faktisk er litt underordnet. Jeg mener i allefall at du kan ha fra alle nevnte steder.

Helt enig. Jeg som har bodd hele livet i Oslo, har jo utvilsomt "rett" til å ha Oslobunad/akerdrakt selv om slekta kommer fra Østfold og Trondhjem. Å si at bunad skal ha slektstilknytning og ikke stedstilknytning blir litt rart. Kan barna mine ha oslodrakt men ikke jeg fordi foreldrene mine ikke kommer fra Oslo? Hvor lenge må slekta ha bodd et sted før bunaden blir legitim å ha? Det blir også pussig med tanke på hvor viktig stedstilknytning var for identitet mange steder i landet på den tiden bunadslignende klær faktisk ble brukt. For eksempel tok man gjerne navnet til stedet man bodde på, slik at det var sted og ikke slekt som fortalte hvem man var. Mitt slektsnavn er etter en gård som ikke har vært i slekta mer enn fire generasjoner. Min svigermormors søsken hadde tre forskjellige etternavn fordi de bodde på ulike gårder da de ble født.

At bunad først og fremst handler om slektstilhørighet, må jo være et byfenomen. I Oslo har men jo ikke hatt noen bunadstradisjon, og det er jo dermed naturlig at det er forrige generasjones tilhørighet som blir viktig. Det kan jo også tenkes at slektas posisjon i forhold til tilhørighet (og bunad) er sterkere de stene i landet hvor avstamning og arv (store gårder som gikk i odel) tradisjonelt har vært viktig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.