|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytningJeg tror stikkordet er tilknytning, og så er hvordan den tilknytningen faktisk er litt underordnet. Jeg mener i allefall at du kan ha fra alle nevnte steder.
![]() |
#2 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mere bunad: Bunad og stedstilknytning
Helt enig. Jeg som har bodd hele livet i Oslo, har jo utvilsomt "rett" til å ha Oslobunad/akerdrakt selv om slekta kommer fra Østfold og Trondhjem. Å si at bunad skal ha slektstilknytning og ikke stedstilknytning blir litt rart. Kan barna mine ha oslodrakt men ikke jeg fordi foreldrene mine ikke kommer fra Oslo? Hvor lenge må slekta ha bodd et sted før bunaden blir legitim å ha? Det blir også pussig med tanke på hvor viktig stedstilknytning var for identitet mange steder i landet på den tiden bunadslignende klær faktisk ble brukt. For eksempel tok man gjerne navnet til stedet man bodde på, slik at det var sted og ikke slekt som fortalte hvem man var. Mitt slektsnavn er etter en gård som ikke har vært i slekta mer enn fire generasjoner. Min svigermormors søsken hadde tre forskjellige etternavn fordi de bodde på ulike gårder da de ble født.
![]() |
|
|