|
HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?Jeg kjøpte en (den gang) fancy DVD-spiller med opptak til mannen min som morgengave i slutten av -03. Mannen min mener at den skulle være sonefri. Tydeligvis ikke.
![]() |
#4 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan få en amerikansk DVD til å fungere?
Jo du kan bruke VLC til å spille DVD, men akkurat som du beskriver så kan man ikke bruke den til å spille alle soner. Apple har uuusannsynlgivis brukt en DVD-spiller produsert av Matsushita i din G4 (som i mange av de nye Intel Macene), og den inneholder programvare (firmware) som sjekker sonen på platen internt i spilleren. Disse er altså defekte med vilje for å ødelegge for eieren av maskinen (deg). Apple har delvis gått over til DVD-spillere fra LG nå, og de tror jeg er i orden. Det er jeg veldig glad for siden jeg har tenkt å kjøpe en MacBook Pro i løpet av året.
Jeg er ikke sikker på hvor i distribusjonskjeden de gjør dette, men det er neppe på fabrikken. kansje noen gjør det ved pakking, men ikke de store produsentene. For å ha lov til å produsere DVD-spillere med DVD-logoen på må man ha lisens, og det er et krav at spilleren har sonesperring. Hvis ikke mister man lisensen til å produsere dem. Det samme gjeder programvare. De som lager VLC har ikke lisens og spiller av DVD-er på en måte som ikke er godkjent av de som eier DVD-formatet, så de driter i dette. (VLC har heller ikke noen DVD-logo noe sted så vidt jeg vet). De to første DVD-spillerne mine, én Toshiba, én Pioneer ble også kjøpt sonefri i eske (fra stabler merket sonefri i butikken her i Oslo). Det er helt utenkelig at Toshiba og Pioneer gjorde dette på fabrikken. Hvis det står sonefri på selve spilleren (det har jeg ikke sett), tror jeg det må være merker som er satt på i ettertid, eller utstyr fra små aktører som ikke lager noe selv, men kjøper spillere fra Korea eller lignende og setter sitt eget merke på dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|