Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det noen vinkjennere her? Trenger tips om god vin fra Hellas

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-12, 15:53   #1
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Er det noen vinkjennere her? Trenger tips om god vin fra Hellas

Jeg er på jakt etter god vin fra Hellas. Jeg er amatør når det kommer til vin, og vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg vil ha den beste greske rødvinen, og den beste greske hvitvinen, jeg kan finne...

Gammel 22-05-12, 15:58   #2
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det noen vinkjennere her? Trenger tips om god vin fra Hellas

Det tror jeg du skal lete lenge etter ... Hellas er ikke kjent for å lage kvalitetsvin, tross lang vintradisjon.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 16:01   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polet fører bare tre typer rødvin og 6 typer hvitvin, så du skulle strengt tatt kunne rekke over alle på en kveld.

Gammel 22-05-12, 16:03   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det tror jeg du skal lete lenge etter ... Hellas er ikke kjent for å lage kvalitetsvin, tross lang vintradisjon.

Er ikke gresk vin litt som vin fra andre steder som ikke lager objektivt god vin; at den er ganske god on-site, når man spiser den lokale maten etc. Jeg har drukket lokal vin i Tyrkia, Palestina og på kanariøyene som var helt grei nok der og da, men som jeg aldri i livet ville brukt kvote på å ta med meg hjem. Jeg har smakt "lokalvin" som folk har kjøpt med seg hjem og det smaker BLÆH ute av kontekst.

Gammel 22-05-12, 16:06   #5
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Er ikke gresk vin litt som vin fra andre steder som ikke lager objektivt god vin; at den er ganske god on-site, når man spiser den lokale maten etc. Jeg har drukket lokal vin i Tyrkia, Palestina og på kanariøyene som var helt grei nok der og da, men som jeg aldri i livet ville brukt kvote på å ta med meg hjem. Jeg har smakt "lokalvin" som folk har kjøpt med seg hjem og det smaker BLÆH ute av kontekst.

Jo, det tror jeg sikkert! Ellers er jo Retsina kanskje verdt å prøve, om ikke for smakens skyld så for historienog sjarmens ; http://no.wikipedia.org/wiki/Retsina

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 16:06   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg er på Kreta så drikker jeg retzina eller øl. Vin gidder jeg ikke drikke da.

Retzina er en tilvenningssak. Det har en spesiell smak, men jeg liker det veldig godt.

Gammel 22-05-12, 16:07   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Hellas er mer en "husets vin" nasjon enn noen vinnasjon. Jeg vil si HV har ganske rett når hun betegner det som on-site. Det kan være godt der og da, til den maten og i de omgivelsene, men det er ikke noe å skrive hjem om.

Jeg kan dog høre med min far som er vinkjenner, men de gangene vi har vært i Hellas og han har handlet med seg vin hjem, er det ikke gresk vin han har i koffertene.

Det er én rødvin som er relativt god da, men den selges ikke i Norge. Lyrarakis Kotsifali, Kreta.

Gammel 22-05-12, 16:08   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det blir aldri galt med champagne, tenker nå jeg.

Gammel 22-05-12, 16:16   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det blir aldri galt med champagne, tenker nå jeg.

amen!

- smakte forøvrig russisk champagne i helga på tallintur. veldig godt det og.

Gammel 22-05-12, 21:37   #10
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Takk for god info.

Saken er at vi skal servere gresk mat, hjemmelaget offkørs, og jeg tenkte jeg ville ha gresk vin til. Men kanskje jeg like godt kan ta vin fra et helt annet land som passer til gresk mat?

Gammel 22-05-12, 21:39   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Retzina - er det ikke det som drikkes på greske restauranter? Da kan du vel servere det?

Gammel 22-05-12, 21:51   #12
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Men kanskje jeg like godt kan ta vin fra et helt annet land som passer til gresk mat?

Ville ha satset på det, ja. Har aldri drukket en god, gresk vin.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 21:59   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Retzina - er det ikke det som drikkes på greske restauranter? Da kan du vel servere det?

Du risikerer da at ingen av gjestene liker det...Jeg ville nok heller satset på vin fra et av de andre middelhavslandene

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 23:26   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Ja, dropp gresk vin. Den er ikke god on-site engang.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 23:31   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Dropp vinen, server Ouzo.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 00:03   #16
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Server Ouzo og annen vin.
Retsina smaker harpiks, dvs høgg!

Gammel 23-05-12, 00:08   #17
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

God gresk vin finnes vel i utgangspunktet ikke, men hvis du får tak i en som heter Makedoniko, er det en rødvin som sklir greit ned utpå kvelden.

Gammel 23-05-12, 07:59   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis de du har invitert er drevne Hellas-farere, kan det være at retsina er tingen. Jeg liker det veldig godt, men den skal serveres iskald. Men i så fall synes jeg du skal spørre først, for det er virkelig en spesiell smak.

Ellers er øl godt til gresk mat, synes jeg.

Gammel 23-05-12, 09:42   #19
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

Okei, hvordan høres denne planen ut?

Ouzo som aperitif, til de som ønsker.
Øl, vin (fra andre middelhavsland), vin fra Hellas (en flaske og to for de som ønsker å prøve) og iskald Retsina (til de som vil ha).

Sist redigert av zeppelin : 23-05-12 kl 13:40.
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 10:04   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det høres ut som en god plan, zeppelin. Prøv gjerne å få tak i noe gresk øl kanskje, for det er derimot ganske godt, synes jeg. Det burde være mulig å oppdrive i en velassortert butikk med godt ølutvalg; jeg har sett gresk øl (Mythos) på et par Meny-butikker tidligere i allefall. Jeg er forøvrig enig med Tjorven i at øl til gresk mat er langt bedre enn vin, men så drikker jeg heller øl enn vin også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.