Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Njulaif - nå også "alternativ"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-12, 21:33   #1
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Njulaif - nå også "alternativ"

Ja, da har jeg altså hatt min debut som bruker av alternativ medisin. Jeg må vel si at jeg best beskrives som en skeptiker ift ting som ikke faller inn under skolemedisinen, men akupunktur er akkurat innenfor deg jeg føler jeg uten forbehold kan akseptere. Og i dag har jeg altså hatt min første akupunkturtime.

Dere som har lest mitt (faktisk prisbelønte) presentasjonsinnlegg har jo fått med dere at vi her i huset jobber hardt med å få til en utvidelse av familien, og når man driver med sånt får man jo mange sort sett velmente og mer (eller mindre) velkomne råd. Et av rådene har altså vært akupunktur på en klinikk på Majorstuen som har barnløshet som spesialområde. Så etter mye loking, og et mislykket forsøk etter at jeg fikk rådet, har jeg altså i dag endelig gitt etter.

Skepsisen lå tykt utenpå godt blandet med en overraskende sterk positiv forventning da jeg gikk inn på kontoret. Damen som kom å hilste på meg økte skepsisen drastisk da hun helt tydelig hadde hatt et pittelitt uheldig møte med en botoxsprøyte eller fire, men hun var hyggelig nok så jeg bestemte meg likevel for å bli. Det var en litt sprø opplevelse å ligge på en benk i 25 minutter med nål i hodet, panna, håndleddet og på siden av knærne må jeg innrømme. Og jeg klarte jo selvsagt ikke å la være å leke med nålene - de duver veldig artig frem og tilbake når man rister lett på hånden viser det seg. Men det er jo begrenset hvor artig det er, så etter kort stund sovnet jeg av, og jeg tror jeg med rimelig sikkerhet kan si at jeg på et tidspunkt både snorket og slevjet.

Men har det noen virkning? Aner virkelig ikke, men det er i alle fall ikke noe som kan skade tenker jeg.

Er det noen som har noen erfaring fra bruk av akupunktur i noen form, og som kunne tenke seg å dele sine erfaringer med dette?

Gammel 22-05-12, 21:36   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Njulaif - nå også "alternativ"

Jeg prøvde akupunktur ifm ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning. Funket ikke for noen av delene.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 21:39   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg fikk akupunktur ved fødselen til mellomste. I tillegg til forbanna vondt og panikk så hadde jeg dermed med ett masse nåler i hendene.

Da jeg truet med å knuse fødestua kom det inn en årntli dåkter og beordret morfin.

Konklusjon: Morfin er temmelig mye mer effektivt mot smerter (og irritasjon og sinne og det meste) enn akupunktur.

Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 21:42   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er om mulig enda mer skeptisk.

Men jeg har altså prøvd dette to ganger - høyst ufrivillig. Første gang mot bihulebetennelse. Det hjalp faktisk. Snørr og tårer rant og åpnet opp hele systemet. Da hadde jeg til og med nåler i beina (mot bihulebetennelse - skjønn den!). Andre gang var under fødsel hvor de ikke hadde folk nok på jobb til å sette epidural. Da kom de liksom drassende med en jordmor som visstnok er super med nåler. Opp i rompa, liksom!! Det hjalp ikke noe som helst i hele verden og det minket ikke skepsisen at jeg fant en 5 cm lang akupunkturnål i ryggen _etter_ at jeg hadde vært i narkose for å sy. Piercingene mine måtte de klippe, men ingen fikk med seg gigantnålen i ryggen.

Så jadda. Men jeg håper virkelig det funker som bare det i ditt tilfelle.

Gammel 22-05-12, 21:45   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror egentlig akupunktur kan funke som en metode å tjene penger på.

"Stikk innom for et stikk, bare en liten neve dollar"

Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:03   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg er like skeptisk som deg, men prøvde det jeg også, mens vi holdt på med IVF-forsøk. Oppildnet av alle suksesshistorier av typen "venninnen til svigerinnen min hadde fjernet egglederne, men ble gravid etter akupunktur" (formodentlig ikke bare akupunktur). Det avstedkom ingen graviditet.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:10   #7
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg slet med søvnproblemer da jeg var gravid, og gikk til modningsakupunktur, hun satt i tillegg noen nåler for forbedret søvn, og de virka, veldig i noen dager, jeg sov sammenhengende for første gang på fem måneder. Jeg var også skeptisk.

Uansett så blir man ikke verre av akupunktur. Håper det har god virkning på deg.

Gammel 22-05-12, 22:12   #8
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt todelt når det gjelder akupunktur. Når det gjelder direkte smertelindring, sånn der og da, tror jeg det varierer veldig om det har effekt eller ikke. Jeg hadde aldri prøvd akupunktur før da jeg ble stukket under fødsel. Om det virket - tja, det virket omtrent like godt som varme risposer. Men jeg hadde ikke noe smertestillende underveis i fødselen heller, så hvem vet om det kanskje hadde effekt?

Uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert, har det jo vært undersøkelser som viser at akupunktur kan ha ved barnløshet. Men det er jo som ved alle andre forskningsresultater - man kan ikke ta det ned på enkeltnivå, siden det jo ikke har 100% effekt.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:17   #9
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har brukt akupuntur mot bihulebetennelse. Etter 10 minutter med nåler sa det "poff" i hodet og trykket forsvant. Bruker det gjerne igjen, men sammen med skolemedisin.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:48   #10
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Har du vært hos Vibeke? . Jorda, jeg var innom, men mistet troen i andre forsøk. Var tilbake hos hennes tidligere kompanjong Mille i siste svangerskap.

Jeg tar gjerne akupunktur igjen. To nåler mellom øyene og en midt i hodet, så er jeg mildt sagt avslappet. Fikk akupunktur under første fødsel, nålene i ryggen var ubehagelige, men den i hodet ville jeg gjerne beholde.

Sist redigert av Lavender : 22-05-12 kl 23:01.
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:57   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt akupunktert mot svangerskapskvalme og eneste som ble lettere var lommeboka.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:58   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det nærmeste jeg har kommet akupunktur er at jeg var villig til å forsøke det under siste fødsel, mens jeg ventet på epidural.
Rakk ingen av delene.
Uansett lykke til.

Gammel 22-05-12, 23:16   #13
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Har du vært hos Vibeke?

Jupp, det er henne. Jeg tenker at det skader ikke å prøve, så lenge vi har økonomi til det. Så får vi se. Det føles liksom godt å gjøre noe som i alle fall skal ha en viss effekt for dette. Bedre enn bare å gå der å vente synes jeg.

Gammel 22-05-12, 23:21   #14
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

men den i hodet ville jeg gjerne beholde.

Blant oss jordmødre også kalt "whiskeynåla".

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 23:22   #15
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har fått modningsakupunktur ved to av fødslene mine. Funket som bare det.

Gammel 22-05-12, 23:37   #16
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sovne under akupunktur?!?

Og, nei, det funka ikke på meg. Prøvde mot svangerskapskvalme.

Gammel 22-05-12, 23:42   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg gikk til en fysioterapaut som også drev med akkupunktur. Jeg hadde henvisning på grunn av bekkenløsning. Han mente at akkupunktur var mer effktivt enn fysioterapi for dette. Jeg sa jeg til å prøve. Jeg kjente jo bekkenløsning men jeg ble mye bedre. Var mye bedre i siste svangerskapet enn de to forrige. Hadde mye mindre kynnere også. Jeg tror at det virker på noen ting. Ikke alt.

Gammel 22-05-12, 23:51   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har såvidt komme i gang med akupunktur mot muskel- og leddsmerter, og opplever god smertestillande effekt. Som deg, var eg og skeptisk, men med ei det-skader-ikkje-å-prøve-haldning. Men i mitt tilfelle skjønner eg "logikken" bak det, i og med at nålene stikkest inn der det er mest smertefullt og at musklen då kamper seg så mykje at han til slutt slutter å spenne seg. Eg veit ikkje om eg trur det hjelp i alle tilfelle, men det skader sjeldan å prøve.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 23:52   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk ei nål i hodet under siste fødsel. Akupunkturernd valium, sa jordmor.

Søren om jeg vet, jeg sovna. Men det var vel like gjerne fordi klokka var over 23 på kvelden, jeg hadde vært våken siden fem eller noe sånn, og riene hadde jo forsvunnet. Men altså,meget muøigens nåla gjorde noe nytte for seg?

Gammel 22-05-12, 23:53   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ikke svangerskapsrelatert, men jeg får akkupunktur en gang i mnd hos fysioterapeut, mot ryggplager.

For min del har dette en enorm virkning, både mot smerter og forebyggende.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.