Sv: Unio streiker
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Saken har for mange sider til til at det går an å si at man er for eller imot.
Artikkelforfatteren har selvfølgelig rett i alt hun sier, vi har ikke råd til at den enorme gruppen arbeidstakere som befinner seg i Unio + diverse andre organisasjoner skal få et så høyt lønnshopp. Med så mange arbeidsføre mennesker helt eller delvis utenfor arbeidslivet er det ikke penger igjen til at de av oss som faktisk jobber kan få økt lønnen (iallfall ikke så mye som Unio krever.)
I tillegg kan jeg ikke skjønne annet enn at et innfridd krav må føre til en inflasjon uten sidestykke, slik at det aller meste man evt. får i økt lønn vil bli spist opp av denne ganske kjapt?
Vi streiker for å tette lønnsgapet til privat sektor, og det føles jo unektelig ganske kjipt å ha fem års høyere utdanning og likevel tjene det samme som en nyutdannet offshore- lærling på 18. Det provoserer jo når KS oppfordrer mennesker som tjener i snitt 350.000 i året til å vise moderasjon når vi vet at det er fullstendig vanlig å tjene det dobbelte, og slett ikke uhørt å tjene trippelt den summen i Norge.
Samtidig har vi mange goder som privat ansatte ikke har, der sikker jobb og lønn, nesten uavhengig av landets øk. situasjon, rager som det beste.
Men si at vi faktisk viser moderasjon og går videre med omtrent samme lønnsnivå, hvordan skal vi da klare å løse en annen stor utfordring- nemlig skrikende mangel på førskolelærere og lærere? Vil vi virkelig at disse yrkene skal besettes av mennesker som ikke klarer å komme inn på andre utdanninger, og hvordan skal Norge klare seg i framtiden når skolen forringes så kraftig som den nødvendigvis må gjøre med den mangelen på kvalifisert arbeidskraft som er i dag?
Nei, jeg vet ikke helt hva jeg føler og tenker rundt streiken. Mest irritasjon, kanskje, for jeg er rimelig sikker på at når streiken er avblåst om en uke-to, står vi igjen med a) svært lite ekstra i lønnigsposen akkurat som vi har gjort ved de to siste lønnsoppgjørene, b) en haug med arbeid som vi blir mer eller mindre pålagt å gjøre likevel ("det er 10 dager igjen av skoleåret, sett i gang, rett 200 prøver og sett 100 karakterer, dere vil vel ikke at elevene skal gå ut av skolen uten karakter?") og c) om mulig enda mindre sympati og enda mer latterliggjøring fra de mer heldig stilte i privat sektor som ikke har hatt barnehage-og skoleplass på to uker og ikke fatter hva vi sutrer for. 
Trenger visst ikke skrive noe...rine har skrevet alt sammen for meg.
Jeg ønsker dog ikke mer lønn, men nok folk på jobb så jeg sllipper å jobbe meg i hjel. Det skulle jeg gjerne heller streiket for.
Problemet i Norge slik jeg ser det er ikke at de offentlige tjener for lite, men at de privat ansatte tjener for mye. Sånn i konkurransesammenheng med utlandet er det et problem, og det at det private har så høye lønninger gjør at det offentlige i stor grad står igjen med arbeidskraften de private ikke vil ha. F.eks at skolen blir dårlig pga for få og evt for dårlige lærere, gjør Norge dårlig rustet i kunnskapssamfunnet vi er en del av nå.