|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Amming av store barn
Det går nok ikke så mye på barnas behov, det er nok i stor grad fordi disse "mothering"-mødrene legger til rette for langtidsamming ved å la barna selvregulere ammingen hundre prosent, og fordi de har så sterk tro på selvavvenning at mange av dem også kommer seg gjennom de mer krevende periodene uten å avvenne barnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg er oppriktig interessert. Jeg er ikke ute etter å på død og liv ha rett, men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å lese forskning som kan vise til det ene eller det andre.
![]() |
#63 |
|
Jeg mener vel at man godt kan spørre om hva som helst. Det er ganske interressant sosiologisk i alle fall, men det er et minefelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
På vei
![]() Sv: Amming av store barnHattifnatten: Det er uansett svært få barn som ammer til 6 år selv når de styrer det helt selv så jeg syns ikke diskusjoner om langtidsamming skal legge gor mye vekt på ytterpunktene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() |
#66 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Amming av store barnJeg bryr meg ikke om folk ammer lenge eller kort, lar ungene gå med bleie til de er 5, får bruke smokk eller (Gud forby) får sitte i vogn på ferie etter fylte 2. De fleste styrer sånt selv og ingen av delene opplever jeg som skadelige for barnets utvikling. Selv ammet jeg lenge, lenge, men det var absolutt ikke noe jeg hadde behov for.
![]() |
#67 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Amming av store barnMinsten her var ganske stor da vi sluttet helt med amming. Jeg husker ikke helt når, men han var nærmere 3 enn 2 mener jeg. Det bare ble slik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
Jeg har tenkt at jenta mi sluttet rett over året fordi hun elsket tutten sin og koste seg med den. Sønnen min, som aldri tok tutten, fikk den kosen da jeg ammet han. Jeg ser ikke at jeg har gjort noe ulikt i forhold til de to. I tillegg har jenta mi hatt evnen til å roe ned på egenhånd. Eldste har vært mer propell og da var ammingen noe som roet veldig og gav oss fine stunder sammen. Derfor tenker jeg at unger har ulike behov og ønsker når det kommer til amming. Men hadde datteren min nektet å ta puppen før hun rundet året hadde jeg jobbet med å få henne til å ta den.
![]() |
#69 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Amming av store barnJeg kunne ikke ammet så lenge tror jeg. 23 mnd er ikke så ille, men snart 4 år bllir rart for meg.
![]() |
#70 |
maler
|
![]() Sv: Amming av store barnJeg synes det er litt vanskelig å avgjøre hva jeg gjør fordi det er barnets behov og hva jeg gjør fordi det er mine instinkter og behov. Altså hvor barnets behov slutter og mine begynner. Når jeg har et spedbarn opplever jeg at ett av mine mest fremtredende behov er å tilfredsstille spedbarnets ønsker og behov. Og etterhvert som barnet vokser til virker det naturlig med en gradvis løsrivelse, og mine ønsker om å ha kroppen min for meg selv gjør seg mer gjeldende igjen. På et eller annet tidspunkt går jeg eller barnet lei amminga og da er det greit å slutte. Men jeg tror altså det er veldig vanskelig å si hvem sitt behov amminga tilfredsstiller på de ulike tidspunktene, det flyter over i hverandre. Det betyr ikke at jeg synes det er galt å slutte for å tilfredsstille sitt eget behov for frihet på et tidspunkt, men jeg synes det blir merkelig å påstå at når man ammer litt større barn gjør man det utelukkende for å tilfredsstille sine egne behov (evt barnets innbilte behov), og hvor dette tidspunktet varierer med når man selv avsluttet amming.
![]() |
#71 |
Møllspist fletthurpe
|
det er det jeg tenker også. jeg syns ofte min gutt på 3,5 år er liiiten og babyen, også får jeg litt sjokk når jeg ser han sammen med andre barn..
![]() |
#72 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Amming av store barnJeg kjenner at dette er en klassisk greie hvor hver får finne ut hva som er best for seg og sitt barn. Jeg er ikke så glad i å amme selv og var lettet da lillebror mistet interessen da han var året. Det for egoisten i meg. Jeg greier ikke å se for meg å amme en storunge, men har ikke problemer med det,
![]() |
#73 |
frakoblet
|
![]() Sv: Amming av store barnJeg kjenner at det er noe i meg som protesterer når jeg hører om store barn som blir ammet. Det går an å gi nærhet og oppmerksomhet til et barn selv om man ikke ammer, og så lenge det ikke er sosialt akseptert eller ernæringsmessig nødvendig å amme store barn, så syns jeg ikke man skal gjøre det mot barnet.
Jeg lurer på hvorfor man går inn for å amme store barn hvis det er så krevende?
Her skulle jeg gjerne hørt mer. Jeg har nemlig to barn som har selvavvent da de var hhv 9 og 10 mnd gamle. Jeg hadde tenkt å amme til de var ca ett år, men det gikk ikke. Jeg hadde nok melk, og hadde ingen behov for tillegg. Ammingen gikk fint. Hva mener du er grunnen til at så små barn selvavvenner, annet enn at de er klare for fast føde? Begge mine var nemlig svært interessert i mat, og puppen ble uinteressant.
![]() |
#74 |
Epikur
|
![]() Sv: Amming av store barnFolk gjør nå så mye merkelig, og det er mange ting som er langt mer skadelig enn å amme lenge. Men jeg tror ikke man gjør barnet noen tjeneste ved å gi pupp til skolealder, ikke har det ernæringsmessig betydning og det er sosialt stigmatiserende.
![]() |
#75 |
Epikur
|
![]() Sv: Amming av store barnJeg undrer over det samme som Safran, i grunnen. Med enern hadde jeg masse melk og en nydelig og helt uproblematisk ammeperiode. Jeg hadde tenkt å fortsette å amme henne i minst et år, gjerne lenger. (Jeg har jo selv søsken somhar fått pupp i årevis, så tanken på å amme en toåring var ikke så fremmed for meg). Men i det hun begynte i bhg som ni måneder gammel, så ville hun ikke mer. Hun snudde seg vekk, fant ikke roen ved puppen,
![]() |
#76 |
Absolute Beginner
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
På vei
![]() Sv: Amming av store barnNå syns jeg at enkelte begynner å insinuere kraftig og anta de utroligste ting, og det om noe de tydelig ikke vet eller forstår mye om. Hva med å utvise litt respekt for de som velger litt annerledes? Vi ber ikke om å ble forstått, men vi forventer respekt. Sist redigert av ElinM : 27-05-12 kl 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
I mål
|
![]() Sv: Amming av store barnJeg har ikke lest hele tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Absolute Beginner
|
Om det er meg du mener så kan jeg gjerne utdype mer, men dette er vel ikke helt stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Passiv
|
![]() Sv: Amming av store barnDet er ikke noe merkelig i store barn som ammes sånn rent i prinsippet. Men det er ansett som sosialt uakseptabelt og dermed bør gevinsten ved å gjøre det veie opp for ulempene hvis man skal gjøre det. |
![]() |
![]() |
|
|