|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Amming av store barn
Jo, men det tror jeg ikke gjelder mange. Omtrent like mange tenner på katter, tipper jeg, altså rimelig syke folk. Veldig mange reagerer jo på at tre-fire-femåringer blir ammet, og det er jo fordi det er et tabu i vårt samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
maler
|
Ja, det er et tabu, men det er ikke alt som er tabu som er fornuftig. Du skal ikke langt sør på kontinentet før amming av 3 mnd gamle babyer er tabu i det offentlige rom.
![]() |
#103 |
Passiv
|
![]() Sv: Amming av store barnÅssen er dette i andre kulturer? Er det noen steder det er normen å amme veldig lenge? |
![]() |
![]() |
#104 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er klar over det, men hvor går grensen for hva som er blir sett på som incestuøst og hva som bare er mating? Skolealder? Tiåringer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
maler
|
Finnes det noen sånn grense? Noen greier jo ikke å håndtere at babyen bruker puppen som matfat, mens det vanligste er vel å ikke akkurat tenke den typen tanker uansett alder på barnet tror jeg. At man synes det er rart og uvant, kanskje litt ekkelt blir noe annet.
![]() |
#106 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Alle kan vel være enige i at det går en grense et sted. Er det snakk om tiåringer er vel de fleste enige om at det er problematisk. Skolealder skurrer også hos meg. Men opp til tre og fire år ser jeg ikke problemet med, på generelt grunnlag. Mange kulturer ammer barna så lenge.
![]() |
#107 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Amming av store barnJeg vil tro at i moderne samfunn, er det lengden på permisjonstida som bestemmer hvor "grensen" for amming skal settes. Sørover i Europa har de korte permisjoner, det samme i USA. (ok, tåpelige bluferdighetsgreier spiller sikkert også inn). Her har vi lang permisjon, de fleste synes det er greit med amming frem til barnet er året. På 80-tallet var permisjonen 16 uker, så vidt jeg husker, da var det av mange sett på som rart å amme når ungen var bikket året. Da jeg ble født på 60-tallet, var de fleste mødrene der jeg vokste opp hjemmeværende, ergo ble jeg ammet til jeg var over 2. Tror ikke moren min fikk så mange reaksjoner på det, heller.
![]() |
#108 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Amming av store barnMamma forteller at på landet var det i hvert fall vanlig at man ventet med avvenning til over sommeren sånn i to-ársalderen. Det gikk på sommerbakterier, og amming ble regnet som forebyggende i en tid der melk var viktig ernæring og kumelk var vanskelig å holde bakteriefri da det var sommervarmt. Det var også viktig for kvinnehelsen, fordi det bidro vesentlig til at det ble lengre tid mellom barnefødslene.
![]() |
#109 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Amming av store barn...
Du velger selv hvordan du vil koble det, men JEG ville altså ikke påført et barn den belastningen det er å ha minner om noe kroppslig mellom barn og mor som føles unaturlig på grunn av at det ikke er "normalt" i dagens samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
|
Her må det selvsagt ligge mye mer bak enn at han ble ammet lenge. Å amme treåringer er heller ikke så tabubelagt i samfunnet vårt at en for all del bør unngå å gjøre det. Jeg ser ikke poenget med å trekke inn noe som er så utenom det vanlige, og sannsynligvis mye mer sammensatt, for å poengtere at kun små babyer bør ammes.
![]() |
#111 |
Drømmer
|
Enig med deg i det du skriver ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
![]() Sv: Amming av store barn..................... |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
![]() Sv: Amming av store barn...................... |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Amming av store barnHelt greit å la den konkrete saken ligge, syns jeg. Det var en vond historie, Lyppa.
![]() |
#115 |
|
![]() Sv: Amming av store barnJeg synes det er litt forskjell på amming og bleie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Amming av store barnJanei, det har ikke hatt med overgrepstanker å gjøre for min del. Mer som noe som er intimt på en måte jeg kjenner at jeg ikke vil at de skal huske. Det har ingen rasjonalitet i seg, som sagt.
![]() |
|
|