Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du når du er fullstendig utslitt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-12, 22:19   #21
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør du når du er fullstendig utslitt?

Gir litt tips om hva man kan gjøre i forkant og under slike perioder som tar mye energi også jeg

Jeg er også kronisk syk (ME), og planlegging er den store nøkkelen. Vet jeg at skal være er alene med barna så må jeg være ekstra streng med å hvile i forkant, ha planer om middag (det enkleste) og andre faste ting helt klart. Vi snakker med barna i forkant, og gjør avtaler om at for at vi skal få dette best mulig til for alle parter, så må alle bidra. Dvs at beskjeder skal kun behøves å gis en gang, jeg blir kjempeglad hvis de hjelper til med ting og tang og slikt som f.eks. legging så må de ikke tøyse, tulle og hale ut tiden. Klesvask, rydding etc blir ikke prioritert når det er 'unntakstilstand', og ikke minst er det viktig å slippe alt og hvile når barna ikke trenger deg/har lagt seg.

Med kun en liten tilmålt mengde energi så må man være flink til å prioritere, og som sagt så er god planlegging alfa og omega Det trengs øvelse, og det tok tid før jeg fikk dreisen på det. Jeg skal ikke påstå at det alltid går smertefritt for seg altså, og slik som sykdommen min er så får jeg anstrengelser igjen innen 24-48 t hvor jeg er sengeliggende. Men noen ganger så må man trå til, og da vet jeg at jeg må å fri kalender endel dager etterpå. Er jeg helt i bunn må jeg bare ligge og sove/hvile, men gradvis så ser jeg litt på tv/film, leser en bok, surfer litt - da slapper jeg også av. Er været fint legger jeg meg i loungen på terrassen og sover, så får jeg frisk luft i tillegg.

Det er tøft å være kronisk syk og forelder, men jeg synes vi skal være flinke til å gi oss selv en klapp på skulderen også - ikke bare få dårlig samvittighet for de tingene vi ikke får til. Jeg pleier å mentalt liste opp ting jeg mestrer sammen med barna, og faktisk så dukker det opp ting jeg vet mine venninner som er friske og fine ikke får til/tid til med sine barn

Gammel 28-05-12, 22:31   #22
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Nå som vi prøver men ikke får det til og ingen svar så er jeg mentalt veldig sliten. Da er det noen ting som går igjen. Hulkegrining. Etter hulkegrining går jeg ned i vaskerommet og sitter på en krakk, ser på vaskemaskinen og tårene triller. Så er det som oftest en av to ting, nedvask av kjøkkenet eller lese krim.
Og når jeg er i en sliten periode som nå så velger jeg å være sammen med folk som gir energi, glede eller ro. Tar de av min energi så velger jeg de bort akkurat da.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 08:06   #23
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

1) Hulkegriner
2) Bjeffer på ungene
3) Ringer mamma og får avlastning

Hadde de sovet lenge nok sammenhengende til at jeg rakk å gjøre noe aktivt for å bli mer avslappet, så hadde jeg:

1) Tatt et glovarmt bad, med bok, helt til vannet blei for kaldt til å ligge i
2) Ruslet en tur for meg sjøl (smått uaktuelt i bjørkepollensesongen, dog)
3) Lagt meg tidligere enn vanlig og lest på senga (må vente til minsten får eget rom)

Det jeg faktisk gjør, skjønt ikke så lenge i strekk som jeg kunne tenke meg, er:

1) Se krim/serie/film med en god kopp te, spise kveldsmat foran tv-en
2) Strikke. Det er noe med den rolige, litt monotone aktiviteten og masketellinga som resetter hjernen

Vi er fler.

Med unntak av at vi ikke har badekar, så er det akkurat det her jeg gjør. Dusj for meg selv er et godt alternativ til å sitte på vaskerommet og stirre ut i lufta.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 08:27   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har utslitt og så har du utslitt. Når jeg er sliten, så må jeg pusle. Jeg lager mat, steller i hagen, strikker, leser, går tur, sove... Jeg vil helst være alene, men jeg kan godt ha noen andre i rommet eller rundt meg, bare de ikke maser. Trene er veldig nyttig og jeg har kommet meg opp av de dypeste daler gjennom trening.

Jeg synes ikke at lettvinte løsninger (kjapp hentemat osv) hjelper. Vi prøvde det litt mens jeg var veldig dårlig da jeg var gravid med minsten. Jada, det går fort, mend et går i grunnen ikke fortere enn å lage selv. Næringsverdien er elendig og smaken sånn passe. Jeg planla heller, sånn at jeg hadde mer eller mindre klare ting i frysen, lagde store porsjoner og frøs ned osv. Skikkelig mat er helsebringende.

Når jeg er utslitt, da er det gjerne point of no return. Da er det sykemelding og fosterstilling. Det har heldigvis ikke skjedd mange ganger i livet, jeg kan ta meg inn igjen med et par gode netters søvn, som oftest. Jeg har noen fine fysiske varselklokker som gir beskjed når jeg nærmer meg faresonen.

Gammel 29-05-12, 08:37   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke frisk for tiden. Og selv om mannen min er frisk så er jeg en del alene med ungene. Det er visst måte på hvor mye hensyn man kan ta til at jeg ikke er i form over så lang tid. (Dette er en helt annen diskusjon.)

Nå er heldigvis ikke ungene mine så komplisert lenger (7 og 4,5 år; det hjelper veldig med litt størrelse på dem, synes jeg). Er jeg sliten og dårlig, så er det fullt mulig for meg å gi beskjed om at jeg ligger på rommet mitt og slapper av en time eller to. De har får lov til å komme inn, stille meg spørsmål, be om ting og knerten velger ofte å sitte ved siden av og spille DS (uten lyd). Sånn må det bare bli når jeg virkelig ikke funker. Og i det siste har det vært sånn ganske så ofte.

Gammel 29-05-12, 08:55   #26
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Blir sykemeldt et par år...

Gammel 29-05-12, 08:59   #27
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg griner. Og sover. Og griner litt til. Og så slår jeg av telefonen, vaskemaskinen, tv, ber barna om å gå ned i underetasjen eller ut eller bare komme seg til helvete vekk, og så legger jeg meg i badekaret. Og det er varmt, mykt, snilt og helt, helt stille. Det hjelper litt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 09:16   #28
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Går en lang tur, helst i skogen, gjerne med fiskestang. Meditasjon er også bra. Det er viktig for meg å være litt alene når jeg skal "hente meg inn".

Og, selvsagt: SOVE!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 09:32   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjemmer meg i en bok.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 09:42   #30
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sover. Ikke så lett om man er alene selvfølgelig, men for meg er det alfa og omega. Og da snakker vi om så utslitt at jeg har sovet fra tidlig kveld, og hele natta, samt etter at ungene har gått på skolen og til de er hjemme igjen, fint 16 timer i strekk!

Gammel 29-05-12, 10:35   #31
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Holder meg for meg selv (lunta blir gjerne litt for kort for sosialisering) og leser bok, holder på i hagen, går lang tur i skogen etc. Og prøver å sove mer.

Gammel 29-05-12, 10:46   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et vanvittig travelt liv og alt koker ned til å få nok søvn, så jeg tar en sovekur innimellom. Det vil si at jeg legger med tidlig flere kvelder på rad.

Og så er det for meg veldig profylaktisk å ikke gå i "synd på meg"-fella.
Jeg tror virkelig det et svært helsebringende å se på seg selv som en heldig person og ikke en som har det fælt.

Gammel 29-05-12, 10:49   #33
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har et vanvittig travelt liv og alt koker ned til å få nok søvn, så jeg tar en sovekur innimellom. Det vil si at jeg legger med tidlig flere kvelder på rad.

Jeg tror virkelig det et svært helsebringende å se på seg selv som en heldig person og ikke en som har det fælt.

Godt sagt! Eg prøve gjere det samme, nok søvn! I tillegg til et psykisk mantra om at det ikkje er synd i meg og at det er fysisk eg er utslitt og at eg sjølv må ta ansvaret for å få meg opp og gå igjen.

Gammel 29-05-12, 12:30   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det Esme sa. En positiv grunnholdning er viktig, sammen med å ha selvrespekt nok til å ta vare på seg selv gjennom mat, trening og søvn. Martyrium er ukledelig.

Gammel 29-05-12, 12:31   #35
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg slår av telefoner og mail og går i dekning i kjelleren min for å se på film. Dersom det er andre hjemme går jeg på kafe.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 14:42   #36
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sove når jeg er fullstendig utslitt ja. Gjerne etter at jeg har trent godt. Sover bedre da.

For å få slappet av tar jeg kanskje badstue og/eller svømmer. For å få ny energi; kafe, shopping, leser en god bok/avis, går på cafe feks, museum, lærer noe nytt/utvider horisonten.

Gammel 29-05-12, 14:44   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har selvfølgelig rett, men det er jammen ikke så lett i lengden.

Gammel 29-05-12, 14:57   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forsåvidt enig, men jeg har vel også innsett at en gang i blant kan det være lurt å huske at man faktisk har et vanvittig travelt liv, og unne seg å gire ned en helg og ha lov til å være sliten.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, det Esme sa. En positiv grunnholdning er viktig, sammen med å ha selvrespekt nok til å ta vare på seg selv gjennom mat, trening og søvn. Martyrium er ukledelig.

Selvrespekt, du. Nå er det jo de av oss som ikke synes Lykken her i Livet er å tusle rundt på kjøkkenet eller dra på Zumba, og som nok kan finne på å både foretrekke og ha bedre nytte av en kveld med pizza på døren, film og rødvin.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 15:06   #39
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Forsåvidt enig, men jeg har vel også innsett at en gang i blant kan det være lurt å huske at man faktisk har et vanvittig travelt liv, og unne seg å gire ned en helg og ha lov til å være sliten.

.

Å erkjenne at livet sitt er travelt og gi seg sjøl lov å sette seg ned og slappe av mens kjelane frå middagen fortsatt står på bordet er langt unna å grave seg ned i martyrrolla og syns synd i seg sjølv.

Gammel 29-05-12, 15:12   #40
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Å erkjenne at livet sitt er travelt og gi seg sjøl lov å sette seg ned og slappe av mens kjelane frå middagen fortsatt står på bordet er langt unna å grave seg ned i martyrrolla og syns synd i seg sjølv.

Meget godt poeng. Etter en ekstra travel periode, prøver jeg så godt jeg kan å skape meg noen frirom. Kvelder/Helger uten noen som helst planer. Da sover jeg, trener og slapper av med en bok.

Jo travlere man har det, jo viktigere tror jeg det er å skape seg noen frirom innimellom.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.