|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnTittelen er misvisende, startlønna er nesten 300.000 dersom man tar med alle tilleggene, og det skal man kanskje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn
Så bra du gjør det svært lettfattelig for meg. Jeg har nemlig litt tungt for det.
![]() |
#23 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnJava: Hva med å sammenligne en førskolelærer med en elektriker? En tømrer? En fisker? Samme års abeidserfaring, bare at håndverkerne har maks to års yrkesfagutdanning, førskolelæreren har høyskoleutdanning. Lønningene til de tre andre gruppene ligger i snitt minst 100.000 høyere enn førskolelæreren. Synes du fremdeles jeg sammenligner med ekstreme grupper? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnSom lærar er det bare forventa at ein jobber 12 timar i døgnet, utan tillegg (for ein har jo sommerferie). Det er ein del av det å ha fast lønn i det offentlege. Ein skal utføre alle oppgåvene som dukker opp, uavhengig av kor lang tid det tar. Vi ville ruinert staten om vi skulle krevd overtid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnDa jeg var 17 (midt i den værste jappetiden) så hadde jeg to kompiser som var heismontører. Det var det store yrket dengangen hvor de virkelig tjente grovt. Gutta bodde hjemme og øste ut penger...
![]() |
#28 |
Librocubicularist
|
Med lønn under utdanning. Ikkje studielån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
kan tilsettes alkohol
|
Du sammenlikner med håndverkere som kan tjene mye pga av betalingsvilligheten hos forbrukerne. En håndverker kan tjene hvor mye som helst hvis jobben gjøres bra og ryktet er bra. En fisker har en arbeidstid jeg tror de færreste drømmer om. Men nei, du sammenlikner ikke da med esktremene, bare med yrker det er unaturlig å sammenlikne med.
![]() |
#31 |
Halloen!
Hvilke yrker tenker du at f.eks lærere bør sammenligne seg med? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det mest riktige er jo å sammenligne grupper med utdanning på samme nivå - da ser man forskjellene. En barne- og ungdomsarbeider og en helsefagarbeider har to år vgs og to år læretid. Det samme har en tømrer, snekker, og elektriker. Gjett om det er store lønnsforskjeller der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Halloen!
Ja, nettopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Librocubicularist
|
Det er ikkje sjeldan eg jobber frå 8-20. I verste retteperiodane har eg ennå lengre dagar. Eg trur eg bruker 20-30% av arbeidstida mi på undervisning. Resten av tida blir brukt på andre, usynlege oppgåver, som retting, vurdering, planlegging av undervisning, møter med foresette, ppt, spes.ped-team etc., gjennomføring av utsett vurdering for elevar som ikkje har møtt til ordinær vurdering, oppfølging av einskildelevar, dokumentasjon på at eg faktisk gjer alt dette og utfylling av skjema som dokumenterer kva eg bruker tida mi på. Eg klarer ikkje dette på 44 timar i veka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
maler
|
Er det det? Er du sikker? Jeg kjenner ganske mange ingeniører som tjener bra, men også en god del som har ganske så moderate lønninger.
![]() |
#37 |
Halloen!
Hva er en moderat lønning for en ingeniør, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|