Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 21:07   #101
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er jo nettopp problemer med å faktisk betjene boliglån og studiegjeld på disse lønningene som er det største aberet med veldig lave lønninger i disse yrkene. Hadde det bare vært å bortprioritere luksus hadde det nok vært mange som valgte førskolelærer og læreryrkene, for de er jo meningsfulle og givende. Men i store deler av Norge har det etter hvert blitt så dyrt at ektepar med to lærerlønninger eller enslige med lærerlønninger rett og slett ikke har råd til å bo. Da er det noe galt, med boligpriser, med private lønninger (som driver prisene oppover) og/eller med boligmarkdedet. Og da blir det kjapt streiker - når lønningene ikke holder til noe så nødvendig som å bo.

Akkurat dette er jo eit veldig stort problem i Stavanger-regionen, kor arbeidsplassane ligg på ei overbebygd halvøy og oljebransjen med sine frynsegoder presser opp prisane.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:12   #102
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det ble endret for noen år siden.

[avsporer] Det må da være mer enn noen år siden? Jeg begynte på lærerhøyskolen i 1996 og da var det 4-årig. Google sier 1992? Noen som vet?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:14   #103
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

[avsporer] Det må da være mer enn noen år siden? Jeg begynte på lærerhøyskolen i 1996 og da var det 4-årig. Google sier 1992? Noen som vet?

Den gang jeg vurderte lærerhøgskolen, så var det noe som var 3 og noe som var 4. Musikklærer var f.eks. 4, men "vanlig" almennlærer var bare 3.
Tror jeg.
Det var på slutten av 90-tallet.

Kan hende jeg husker helt feil.

Gammel 29-05-12, 21:14   #104
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg startet i 1997 og gikk 4 år. Ingen som gikk 3 år den gangen.

Gammel 29-05-12, 21:16   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min tante gikk ut fra lærerskolen i 94. Da var den iallfall 3-årig. Tror den ble fireårig rimelig kort tid etter det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:18   #106
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Den gang jeg vurderte lærerhøgskolen, så var det noe som var 3 og noe som var 4. Musikklærer var f.eks. 4, men "vanlig" almennlærer var bare 3.
Tror jeg.
Det var på slutten av 90-tallet.

Kan hende jeg husker helt feil.

Du husker nok feil. Jeg var ferdigutdannet i 2000. Og begynte som sagt i 1996.

Gammel 29-05-12, 21:18   #107
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ca 1992 ble det endret, først frivillig 4 år og så etter kort tid alltid 4 år. Ih

Gammel 29-05-12, 21:19   #108
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er jo nettopp problemer med å faktisk betjene boliglån og studiegjeld på disse lønningene som er det største aberet med veldig lave lønninger i disse yrkene. Hadde det bare vært å bortprioritere luksus hadde det nok vært mange som valgte førskolelærer-, sykepleier- og læreryrkene, for de er jo meningsfulle og givende. Men i store deler av Norge har det etter hvert blitt så dyrt at ektepar med to lærerlønninger eller enslige med lærerlønninger rett og slett ikke har råd til å bo. Da er det noe galt, med boligpriser, med private lønninger (som driver prisene oppover) og/eller med offentlige lønninger. Og da blir det kjapt streiker - når lønningene ikke holder til noe så nødvendig som å bo.

Men skyldes det hovedsaklig lønningene egentlig? Førskolelærere tjener genuint dårlig, sykepleiere gjør det hovedsaklig fordi de jobber deltid hele gjengen, mens lærere tjener vel ganske gjennomsnitlig? Noe av problemet er også boligmarkedet som i og for seg også faller negativt ut for de med lang utdanning i og med at tidspunktet da man fikk etablert seg på boligmarkedet betyr vesentlig mer enn inntekt i forhold til hvor man har råd til å bo.

Gammel 29-05-12, 21:20   #109
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor skal man ta en høyere utdanning med studielån osv om utdanningen ikke skal lønne seg økonomisk? Fordi man vil være søt og snill?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:21   #110
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg er jo i den uuuunike posisjon at jeg kan sammenligne allmenlærerutdanning og føskolelærerutdanning, å jobbe som lærer og å arbide som pedagogisk leder. For jeg har gjort begge deler. Nå jobber jeg som ped.leder og det er mindre jobb enn å være lærer. Ganske annerledes, jeg har tid til å gå på do før kl 14 bl.a. Jeg får mye mer mail da. Det har jeg kommet til at det er fordi at pedagoger i barnehage mangler samarbeidstiden og "rektors timer" og må få all info pr mail.

Avsporing ja.

Gammel 29-05-12, 21:22   #111
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hvorfor skal man ta en høyere utdanning med studielån osv om utdanningen ikke skal lønne seg økonomisk? Fordi man vil være søt og snill?

Og det vel akkurat de som er motstandere av streiken tenker; Når du er så dum, så...

Gammel 29-05-12, 21:22   #112
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Du husker nok feil. Jeg var ferdigutdannet i 2000. Og begynte som sagt i 1996.

Jeg blander sikkert med noen venner som gikk tidligere.
(Og som gikk musikk, som var et ekstra år.)
Tenk, jeg kunne blitt naturfagslærer.

Gammel 29-05-12, 21:22   #113
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en følelse av at man sammenlikner epler og pærer her, ikke epler og epler. Ingeniører i det offentlige tjener ikke bedre enn sykepleiere eller førskolelærere for den saks skyld. Sivilingeniører i det offentlige tjener nesten ikke bedre en gang. Da jeg jobbet i kommunen greide jeg nesten å holde tritt med nybegynnerlønnsanbefalingen for privat sektor og det var med mer enn ti års yrkeserfaring. Det offentlige betaler ikke like godt som det private. Sånn er det bare.

Utdanning lønner seg jo, hvis man har tatt en utdanning som noen er villig til å betale for. En master i kunsthistorie eller kulturgeografi er det ikke noe stort marked for, da kan man heller ikke vente å få godt betalt, men det var vel kanskje ikke derfor man valgte studiet i første omgang heller? Akkurat nå er det mangel på 16 000 ingeniører og sivilingeniører, er det da så rart at dette er yrker der man får godt betalt for tiden?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:23   #114
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men skyldes det hovedsaklig lønningene egentlig? Førskolelærere tjener genuint dårlig, sykepleiere gjør det hovedsaklig fordi de jobber deltid hele gjengen, mens lærere tjener vel ganske gjennomsnitlig? Noe av problemet er også boligmarkedet som i og for seg også faller negativt ut for de med lang utdanning i og med at tidspunktet da man fikk etablert seg på boligmarkedet betyr vesentlig mer enn inntekt i forhold til hvor man har råd til å bo.

Boligmarkedet er en stor del av problemet - mener jeg. I kommunen jeg bor i er det nesten umulig å etablere seg som lærer/førskolelærer/sykepleier uten en partner med høy inntekt. Dermed blir det stor mangel på disse i kommunen vår.

Gammel 29-05-12, 21:25   #115
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og det vel akkurat de som er motstandere av streiken tenker; Når du er så dum, så...

Det er omtrent det mannen min sier.

Gammel 29-05-12, 21:25   #116
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har en følelse av at man sammenlikner epler og pærer her, ikke epler og epler. Ingeniører i det offentlige tjener ikke bedre enn sykepleiere eller førskolelærere for den saks skyld. Sivilingeniører i det offentlige tjener nesten ikke bedre en gang. Da jeg jobbet i kommunen greide jeg nesten å holde tritt med nybegynnerlønnsanbefalingen for privat sektor og det var med mer enn ti års yrkeserfaring. Det offentlige betaler ikke like godt som det private. Sånn er det bare.

Utdanning lønner seg jo, hvis man har tatt en utdanning som noen er villig til å betale for. En master i kunsthistorie eller kulturgeografi er det ikke noe stort marked for, da kan man heller ikke vente å få godt betalt, men det var vel kanskje ikke derfor man valgte studiet i første omgang heller? Akkurat nå er det mangel på 16 000 ingeniører og sivilingeniører, er det da så rart at dette er yrker der man får godt betalt for tiden?

Det mangler jo en drøss med førskolelærere (og enkelte steder også lærere). De får jo ikke masse betalt av den grunn - antakeligvis fordi det er yrker hvor det går an å hente inn ufaglært arbeidskraft og slippe unna med det. Dårlige resultater merkes jo ofte ikke før om mange år i form av ungdommer som ikke kan det de skal.

Gammel 29-05-12, 21:26   #117
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg tror mye kan forklares med at man velger såpass ung og det er andre ting enn økonomi som styrer valgene vi gjør. Jeg vet f.eks. at mine førskolelærervenninner valgte dette studiet fordi det fantes i hjembyen vår og fordi de kom inn. Det var ikke så lett å komme inn på høyere utdannelse det året. Jeg tror (vet) flere av dem hadde valgt annerledes i dag.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:26   #118
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, men ikke bare bare å begynne med helt ny utdannelse heller.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:27   #119
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg trur at nettopp den holdninga der, er ein stor del av problemet. Både i forhold til rekruttering til offentleg sektor og i forhold til haldningar til kva arbeid som fortener kva lønn.

Korfor er det viktigare å bygge bruer, enn å oppdra barn?

Med fare for å virke veldig blå; fordi vi treng nokon som kan beregne styrke og spenn slik at bruene våre er trygge og vi kan køyre til og frå kvarandre i dette landet. Fordi vareflyten skal kunne komme seg trygt ut til bedriftene som treng dei. For at ingeniørane skal kunne benytte seg av den spesialtegna thrusteren som skal inn i det fantastiske skipet som ved å bli bygd gir sysselsetting til 400 industriarbeidarar i ei kommune. For at dette skipet skal bli solgt til utlandet, auke vår BNP og nyttigjere oljen på sokkelen slik vi kan holde fram med å leve i verdens beste land.

Lærarar og førskulelærarar er viktig men slutt for all del å framstill det som om at det er desse yrkesgruppene som bygge landet vårt!

Gammel 29-05-12, 21:28   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Ja, men ikke bare bare å begynne med helt ny utdannelse heller.

Vel, jeg visste hva jeg gikk til (iallfall lønnsmessig) det skal jeg ha.

Men jeg angrer ikke så veldig heller, altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.