|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Akkurat dette er jo eit veldig stort problem i Stavanger-regionen, kor arbeidsplassane ligg på ei overbebygd halvøy og oljebransjen med sine frynsegoder presser opp prisane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Introvert textrovert
|
[avsporer] Det må da være mer enn noen år siden? Jeg begynte på lærerhøyskolen i 1996 og da var det 4-årig. Google sier 1992? Noen som vet?
![]() |
#103 |
Protonterapeut
|
Den gang jeg vurderte lærerhøgskolen, så var det noe som var 3 og noe som var 4. Musikklærer var f.eks. 4, men "vanlig" almennlærer var bare 3.
![]() |
#105 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Min tante gikk ut fra lærerskolen i 94. Da var den iallfall 3-årig. Tror den ble fireårig rimelig kort tid etter det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Introvert textrovert
|
Du husker nok feil.
![]() |
#107 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Ca 1992 ble det endret, først frivillig 4 år og så etter kort tid alltid 4 år. Ih
![]() |
#108 |
maler
|
Men skyldes det hovedsaklig lønningene egentlig? Førskolelærere tjener genuint dårlig, sykepleiere gjør det hovedsaklig fordi de jobber deltid hele gjengen, mens lærere tjener vel ganske gjennomsnitlig? Noe av problemet er også boligmarkedet som i og for seg også faller negativt ut for de med lang utdanning i og med at tidspunktet da man fikk etablert seg på boligmarkedet betyr vesentlig mer enn inntekt i forhold til hvor man har råd til å bo.
![]() |
#109 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Hvorfor skal man ta en høyere utdanning med studielån osv om utdanningen ikke skal lønne seg økonomisk? Fordi man vil være søt og snill? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg er jo i den uuuunike posisjon at jeg kan sammenligne allmenlærerutdanning og føskolelærerutdanning, å jobbe som lærer og å arbide som pedagogisk leder. For jeg har gjort begge deler. Nå jobber jeg som ped.leder og det er mindre jobb enn å være lærer. Ganske annerledes, jeg har tid til å gå på do før kl 14 bl.a.
![]() |
#111 |
Halloen!
Og det vel akkurat de som er motstandere av streiken tenker; Når du er så dum, så... |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Protonterapeut
|
Jeg blander sikkert med noen venner som gikk tidligere.
![]() |
#113 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg har en følelse av at man sammenlikner epler og pærer her, ikke epler og epler. Ingeniører i det offentlige tjener ikke bedre enn sykepleiere eller førskolelærere for den saks skyld. Sivilingeniører i det offentlige tjener nesten ikke bedre en gang. Da jeg jobbet i kommunen greide jeg nesten å holde tritt med nybegynnerlønnsanbefalingen for privat sektor og det var med mer enn ti års yrkeserfaring. Det offentlige betaler ikke like godt som det private. Sånn er det bare.
![]() |
#114 |
Er frisk!
|
Boligmarkedet er en stor del av problemet - mener jeg. I kommunen jeg bor i er det nesten umulig å etablere seg som lærer/førskolelærer/sykepleier uten en partner med høy inntekt. Dermed blir det stor mangel på disse i kommunen vår.
![]() |
#115 |
Introvert textrovert
|
Det er omtrent det mannen min sier.
![]() |
#116 |
Er frisk!
|
Det mangler jo en drøss med førskolelærere (og enkelte steder også lærere). De får jo ikke masse betalt av den grunn - antakeligvis fordi det er yrker hvor det går an å hente inn ufaglært arbeidskraft og slippe unna med det. Dårlige resultater merkes jo ofte ikke før om mange år i form av ungdommer som ikke kan det de skal.
![]() |
#117 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Jeg tror mye kan forklares med at man velger såpass ung og det er andre ting enn økonomi som styrer valgene vi gjør. Jeg vet f.eks. at mine førskolelærervenninner valgte dette studiet fordi det fantes i hjembyen vår og fordi de kom inn. Det var ikke så lett å komme inn på høyere utdannelse det året. Jeg tror (vet) flere av dem hadde valgt annerledes i dag.
![]() |
#119 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Med fare for å virke veldig blå; fordi vi treng nokon som kan beregne styrke og spenn slik at bruene våre er trygge og vi kan køyre til og frå kvarandre i dette landet. Fordi vareflyten skal kunne komme seg trygt ut til bedriftene som treng dei. For at ingeniørane skal kunne benytte seg av den spesialtegna thrusteren som skal inn i det fantastiske skipet som ved å bli bygd gir sysselsetting til 400 industriarbeidarar i ei kommune. For at dette skipet skal bli solgt til utlandet, auke vår BNP og nyttigjere oljen på sokkelen slik vi kan holde fram med å leve i verdens beste land.
![]() |
![]() |
#120 |
Halloen!
Vel, jeg visste hva jeg gikk til (iallfall lønnsmessig) det skal jeg ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|