|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Eg har vore på ringevikar-intervju i studietida (eg tok PPU før master), og fått fått klare signal gjennom kroppspråk og haldning, om at eg var for dyr til å vere vikar, fordi eg ikkje var ufaglært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt i dag at man utdanner seg da ikke for å jobbe med barn for lønnens skyld..... Det er jo fordi man er så glad i barn..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Whatever, never mind
|
Gjelder ikke bare førskolelærere heller. Jeg VET at jeg gjør en utrolig god jobb og at arbeidsplassen min vil miste en stor ressurs om jeg slutter. Men å bruke det som et argument for å få høyere lønn går ikke. Det er ingen reel trussel at jeg slutter all den tid de bare kan hanke inn en eller annen nyutdannet humanist eller samfunnsviter. Never mind at verdifull kompetanse vil forsvinne ut og at det tar lang tid å lære opp ny ansatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Nå falt jeg av, Perhonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Svar til Perhonen - glemte å quote.
![]() |
#126 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er helt enig i at yrkesgrupper med utdanning som ikke betaler seg godt kan få bedre betalt. Men jeg er litt overrasket over at dette ikke er noe man var klar over da man valgte utdanning.
![]() |
![]() |
#127 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Forskjellen er vel at det offentlige og det private (den pengesterke industrien) sloss om de samme ingeniørene. I kampen om førskolelærerne konkurrere det offentlige i større grad med seg selv.
![]() |
#128 |
Whatever, never mind
|
Jeg trodde ikke det var så ille som det faktisk er. Angrer som en hund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Librocubicularist
|
Nei, vi får slutte å undervise ungane i grunnleggjande ferdigheter og sjå kor mange ingeniører det blir av det.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Er frisk!
|
Det er sant. Men de konkurrerer jo med industrien om de flinke elevene når valget om utdanning skal tas. Jeg hadde 5,6 i snitt fra vdg og fikk høre at jeg var en idiot som valgte å bli lærer. Det var jeg kanskje også når man ser hvordan det gikk (utbrent som 33-åring).
![]() |
#131 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Tjorven: Jeg var, som sagt, klar over at lærer ikke var så veldig godt betalt. Hvis jeg kunne velge opp igjen i dag, ville jeg likevel ikke blitt ingeniør eller lege, altså: |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Poenget er ikke om det er bra eller ikke med ingeniører. Poenget er at vi yrkesgrupper som er i streik vil ha anerkjennelse for at jobben vi gjør er viktig. Og den eneste måten å vise dette på som teller i dagens samfunn er via lønn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Bai, eg prøvde svare deg på korfor det er viktigare å bygge bruer enn å OPPDRA barn. Ikkje at ein ikkje skal ha lærarutdanning og utdanne ungane våre. Utfordringa til lærarar, spesielt i barneskule og for førskulelærarar er at mange tenker at "det kunne alle ha klart". Dei aller, aller fleste av oss som hverken er lærarar eller ingeniører hadde klart oss betraktelig lengre som lærarar enn som ingeniørar og eg syns det er arrogant av lærerstanden å ikkje innsjå det.
![]() |
![]() |
#134 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tipper det var en faglærerutdanning som var treårig (kunst- og håndverk, tror jeg, og kanskje noen andre). Allmennlærer var fireårig på slutten av 90-tallet.
![]() |
#135 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Men det er jo dokke som lærarar som stadig kjem trekkande med ingeniørar som sammenlignbar gruppe?
![]() |
![]() |
#136 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Ja, og den kampen taper de jo ganske ofte. Det er ikke nok som utdanner seg til ingeniører.
![]() |
#137 |
Librocubicularist
|
:What: Opplæring? Som nytilsett lærar, har eg aldri fått opplæring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Er frisk!
|
Jeg innser det. Du hadde "klart deg", men om du hadde gjort en jobb hvor elevene lærte det de skulle, hvor klassemiljøet ble bra, hvor du klarte å differensiere og hvor du hadde tatt vare på hver enkelt elev som det trengs i dagens samfunn - det stiller jeg meg tvilende til. Og det føles provoserende å ikke få anerkjennelse for at ikke hvem som helst kunne stukket innom og gjort jobben min - selv om det er enda vanskeligere å stikke innom og være ingeniør et år.
![]() |
#139 |
Librocubicularist
|
Eg synest eit slikt utsagn vitnar om mangel på innsikt i kva lærarane faktisk driv med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Halloen!
Hva jobber du med?
Arrogant, og arrogant, litt "stikke hodet i sanden," kanskje? Til tross for at jeg forsåvidt er enig med deg i det du skriver over synes for øvrig det blir litt merkelig å si at "landet blir ikke bygd av lærere." Ingeniøren kunne jo ikke blitt ingeniør om han ikke hadde hatt en god lærer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|