Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-12, 21:28   #121
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det mangler jo en drøss med førskolelærere (og enkelte steder også lærere). De får jo ikke masse betalt av den grunn - antakeligvis fordi det er yrker hvor det går an å hente inn ufaglært arbeidskraft og slippe unna med det. Dårlige resultater merkes jo ofte ikke før om mange år i form av ungdommer som ikke kan det de skal.

Eg har vore på ringevikar-intervju i studietida (eg tok PPU før master), og fått fått klare signal gjennom kroppspråk og haldning, om at eg var for dyr til å vere vikar, fordi eg ikkje var ufaglært.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:29   #122
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt i dag at man utdanner seg da ikke for å jobbe med barn for lønnens skyld..... Det er jo fordi man er så glad i barn.....

Hva i svarte skal man leve av da?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:29   #123
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det mangler jo en drøss med førskolelærere (og enkelte steder også lærere). De får jo ikke masse betalt av den grunn - antakeligvis fordi det er yrker hvor det går an å hente inn ufaglært arbeidskraft og slippe unna med det. Dårlige resultater merkes jo ofte ikke før om mange år i form av ungdommer som ikke kan det de skal.

Gjelder ikke bare førskolelærere heller. Jeg VET at jeg gjør en utrolig god jobb og at arbeidsplassen min vil miste en stor ressurs om jeg slutter. Men å bruke det som et argument for å få høyere lønn går ikke. Det er ingen reel trussel at jeg slutter all den tid de bare kan hanke inn en eller annen nyutdannet humanist eller samfunnsviter. Never mind at verdifull kompetanse vil forsvinne ut og at det tar lang tid å lære opp ny ansatt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:29   #124
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå falt jeg av, Perhonen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:30   #125
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Svar til Perhonen - glemte å quote.

Det er bare dumme (siden de velger dette yrket med så lav lønn), barneelskende folk som skal jobbe i barnehager. Det må du da forstå. Dumme folk er sikkert blonde og gift med en kjekk lege slik at de lever på denne!

Gammel 29-05-12, 21:31   #126
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og det vel akkurat de som er motstandere av streiken tenker; Når du er så dum, så...

Jeg er helt enig i at yrkesgrupper med utdanning som ikke betaler seg godt kan få bedre betalt. Men jeg er litt overrasket over at dette ikke er noe man var klar over da man valgte utdanning.

Jeg var i hvert fall veldig klar over at førskolelærere og sykepleiere ikke var godt betalt da jeg skulle velge utdannelse. Men jeg er nok mer enn gjennomsnittlig kynisk på slikt. Jeg valgte akkurat den utdanningen jeg ønsket meg, men det er nok ikke helt tilfeldig at den har gitt meg en jobb som betaler meg helt greit med penger i dag.

Og jeg var ferdig så tidlig at jeg kunne være singel og kjøpe leilighet midt i Oslo uten pengestøtte hjemmefra. Det kan man ikke lenger.

Gammel 29-05-12, 21:31   #127
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Forskjellen er vel at det offentlige og det private (den pengesterke industrien) sloss om de samme ingeniørene. I kampen om førskolelærerne konkurrere det offentlige i større grad med seg selv.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:32   #128
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, jeg visste hva jeg gikk til (iallfall lønnsmessig) det skal jeg ha.

Men jeg angrer ikke så veldig heller, altså.

Jeg trodde ikke det var så ille som det faktisk er. Angrer som en hund.

Gammel 29-05-12, 21:32   #129
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Med fare for å virke veldig blå; fordi vi treng nokon som kan beregne styrke og spenn slik at bruene våre er trygge og vi kan køyre til og frå kvarandre i dette landet. Fordi vareflyten skal kunne komme seg trygt ut til bedriftene som treng dei. For at ingeniørane skal kunne benytte seg av den spesialtegna thrusteren som skal inn i det fantastiske skipet som ved å bli bygd gir sysselsetting til 400 industriarbeidarar i ei kommune. For at dette skipet skal bli solgt til utlandet, auke vår BNP og nyttigjere oljen på sokkelen slik vi kan holde fram med å leve i verdens beste land.

Lærarar og førskulelærarar er viktig men slutt for all del å framstill det som om at det er desse yrkesgruppene som bygge landet vårt!

Nei, vi får slutte å undervise ungane i grunnleggjande ferdigheter og sjå kor mange ingeniører det blir av det....

Eg trur vi treng alle yrkesgrupper. Eg trur ikkje lærarar, sjukepleiarar og førskulelærarar er viktigare enn alle andre. Men eg trur det er viktig å verdsette også denne yrkesgruppa, fordi det er mangel på kompetanse på desse områda.

Gammel 29-05-12, 21:34   #130
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Forskjellen er vel at det offentlige og det private (den pengesterke industrien) sloss om de samme ingeniørene. I kampen om førskolelærerne konkurrere det offentlige i større grad med seg selv.

Det er sant. Men de konkurrerer jo med industrien om de flinke elevene når valget om utdanning skal tas. Jeg hadde 5,6 i snitt fra vdg og fikk høre at jeg var en idiot som valgte å bli lærer. Det var jeg kanskje også når man ser hvordan det gikk (utbrent som 33-åring).

Gammel 29-05-12, 21:34   #131
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven: Jeg var, som sagt, klar over at lærer ikke var så veldig godt betalt. Hvis jeg kunne velge opp igjen i dag, ville jeg likevel ikke blitt ingeniør eller lege, altså: Jeg trives og tjener så bra at jeg kan klare meg på egen lønning, det er viktigere enn å trives sånn passe dårlig (som jeg er ganske sikker på at jeg hadde gjort i mange av de høytlønnede yrkene) men tjene mye bedre.

Gammel 29-05-12, 21:36   #132
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Poenget er ikke om det er bra eller ikke med ingeniører. Poenget er at vi yrkesgrupper som er i streik vil ha anerkjennelse for at jobben vi gjør er viktig. Og den eneste måten å vise dette på som teller i dagens samfunn er via lønn!

Gammel 29-05-12, 21:36   #133
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bai, eg prøvde svare deg på korfor det er viktigare å bygge bruer enn å OPPDRA barn. Ikkje at ein ikkje skal ha lærarutdanning og utdanne ungane våre. Utfordringa til lærarar, spesielt i barneskule og for førskulelærarar er at mange tenker at "det kunne alle ha klart". Dei aller, aller fleste av oss som hverken er lærarar eller ingeniører hadde klart oss betraktelig lengre som lærarar enn som ingeniørar og eg syns det er arrogant av lærerstanden å ikkje innsjå det.

Gammel 29-05-12, 21:37   #134
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Den gang jeg vurderte lærerhøgskolen, så var det noe som var 3 og noe som var 4. Musikklærer var f.eks. 4, men "vanlig" almennlærer var bare 3.
Tror jeg.
Det var på slutten av 90-tallet.

Kan hende jeg husker helt feil.

Tipper det var en faglærerutdanning som var treårig (kunst- og håndverk, tror jeg, og kanskje noen andre). Allmennlærer var fireårig på slutten av 90-tallet.

Gammel 29-05-12, 21:38   #135
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Poenget er ikke om det er bra eller ikke med ingeniører. Poenget er at vi yrkesgrupper som er i streik vil ha anerkjennelse for at jobben vi gjør er viktig. Og den eneste måten å vise dette på som teller i dagens samfunn er via lønn!

Men det er jo dokke som lærarar som stadig kjem trekkande med ingeniørar som sammenlignbar gruppe?

Gammel 29-05-12, 21:39   #136
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Det er sant. Men de konkurrerer jo med industrien om de flinke elevene når valget om utdanning skal tas. Jeg hadde 5,6 i snitt fra vdg og fikk høre at jeg var en idiot som valgte å bli lærer. Det var jeg kanskje også når man ser hvordan det gikk (utbrent som 33-åring).

Ja, og den kampen taper de jo ganske ofte. Det er ikke nok som utdanner seg til ingeniører.
Og alle ære til deg som valgte å bli lærer med det snittet!

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 21:39   #137
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Gjelder ikke bare førskolelærere heller. Jeg VET at jeg gjør en utrolig god jobb og at arbeidsplassen min vil miste en stor ressurs om jeg slutter. Men å bruke det som et argument for å få høyere lønn går ikke. Det er ingen reel trussel at jeg slutter all den tid de bare kan hanke inn en eller annen nyutdannet humanist eller samfunnsviter. Never mind at verdifull kompetanse vil forsvinne ut og at det tar lang tid å lære opp ny ansatt.

:What: Opplæring? Som nytilsett lærar, har eg aldri fått opplæring.

Gammel 29-05-12, 21:40   #138
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Bai, eg prøvde svare deg på korfor det er viktigare å bygge bruer enn å OPPDRA barn. Ikkje at ein ikkje skal ha lærarutdanning og utdanne ungane våre. Utfordringa til lærarar, spesielt i barneskule og for førskulelærarar er at mange tenker at "det kunne alle ha klart". Dei aller, aller fleste av oss som hverken er lærarar eller ingeniører hadde klart oss betraktelig lengre som lærarar enn som ingeniørar og eg syns det er arrogant av lærerstanden å ikkje innsjå det.

Jeg innser det. Du hadde "klart deg", men om du hadde gjort en jobb hvor elevene lærte det de skulle, hvor klassemiljøet ble bra, hvor du klarte å differensiere og hvor du hadde tatt vare på hver enkelt elev som det trengs i dagens samfunn - det stiller jeg meg tvilende til. Og det føles provoserende å ikke få anerkjennelse for at ikke hvem som helst kunne stukket innom og gjort jobben min - selv om det er enda vanskeligere å stikke innom og være ingeniør et år.

Gammel 29-05-12, 21:41   #139
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg synest eit slikt utsagn vitnar om mangel på innsikt i kva lærarane faktisk driv med.

Gammel 29-05-12, 21:42   #140
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg trodde ikke det var så ille som det faktisk er. Angrer som en hund.

Hva jobber du med?

Arrogant, og arrogant, litt "stikke hodet i sanden," kanskje? Til tross for at jeg forsåvidt er enig med deg i det du skriver over synes for øvrig det blir litt merkelig å si at "landet blir ikke bygd av lærere." Ingeniøren kunne jo ikke blitt ingeniør om han ikke hadde hatt en god lærer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:50.